Superb II Stationwagen / Combi

Wijnand850

Forumguru
Wel jammer dat de beantwoording algemeen blijft. Ik zou graag de onderliggende stukken en berekeningen willen zien op basis waarvan besloten is om bijvoorbeeld de A8 als auto te kiezen. Uiteraard heeft die wel een hogere restwaarde, maar ik denk dat'ie meer afschrijft dan een S2...

Dat weet ik wel zeker. Een buurman van mij heeft onlangs een Audi S8 gekocht die van alle luxe is voorzien. Zou een ministersauto kunnen zijn. De afschrijving was meer dan 100.000 euro in 4 jaar tijd. Lijkt me dat dat met een S2 niet lukt, al is 'ie werkelijk met de hele optielijst uitgevoerd. Ik vrees dat er één aspect is dat ècht bepaald waarom de S2 niet wordt gekozen en dat staat niet in het antwoord van het ministerie: imago. Hoe achterhaald dat ook is....

Groet,
Wijnand.
 

LenK

Forumguru
Beetje kromme vergelijking.
De enige overeenkomst van de S8 en de S2 is zon beetje de "S"
Als je het geld voor een S8 hebt dan ga je echt niet in een S2 rijden, net als ik niet in een Dacia ga rijden.
En een minister rijdt ook niet in een S8.
 

Wijnand850

Forumguru
Beetje kromme vergelijking.
De enige overeenkomst van de S8 en de S2 is zon beetje de "S"
Als je het geld voor een S8 hebt dan ga je echt niet in een S2 rijden, net als ik niet in een Dacia ga rijden.
En een minister rijdt ook niet in een S8.

Het gaat er natuurlijk niet om of het nu een S8 of een A8 is, die auto's schrijven net zo hard af. Zeker in de huidige automarkt. Dus de onderbouwing dat de restwaarde zo'n belangrijke rol speelt in de keuze van een ministersauto's is volkomen flauwekul. Kennelijk willen onze ministers nog steeds niet in een Skoda gezien worden, want ook aan de aspecten ruimte, ARBO omgeving voor de chauffeur, etc, voldoet een S2 prima. Het is een kwestie van willen.
 

cloink

Actief lid
Beetje kromme vergelijking.
De enige overeenkomst van de S8 en de S2 is zon beetje de "S"
Je hebt - helaas - ongelijk. Er zijn nl. héél wat vergelijkingen die opgaan, althans als we even bij de ministerauto blijven: de A8.

Ok, de A8 is duidelijk groter en luxueuzer. De optielijst is ook uitgebreider, waardoor je hem nóg duurder kan maken dan ie al is én hij is niet te verkrijgen in kleine motorisaties.

Dat gezegd zijnde zijn heel wat onderdelen gewoon identiek. En het hoeft niet te verbazen: de prijzen van de A8 swingen de pan uit. Leg anders maar even uit:

(ik ga uit van enerzijds een A8 met 3.2 en anderzijds een S2 met 3.6 4x4 in Elegance uitvoering, beiden dus 260pk (Belgische prijzen))

- metaalkleur: 495€ op de S2, 1197,90€ op de A8
- parkeersensoren VR+AR: standaard op de S2, 1488,30€ op de A8
- elektrische lendesteunregeling VR: standaard op de S2, 429,55€ op de A8
- isofix/uitschakeling airbag: standaard op de S2 (uiteraard?!), 96,80€ op de A8 (schandalig!)
- adaptieve xenons: standaard op de S2, 1790,80€ op de A8

Soit, je merkt al waar ik naartoe wil... Neem ik een standaard S2 Elegance (enige opties: metaalkleur + alarm, tapijten, airbag achteraan (aangezien de A8 dit standaard heeft)) en rust ik de A8 uit zoals de S2, dan kom ik op 37684,99€ voor de S2 en op 78910,30€ voor de A8. Wat je dan mist op de S2 voor dat verschil van 40000€+ ? Nou: een dikke 20cm minder auto in de lengte, 6cm in de breedte, adaptieve vering, verwarmde voorsproeiers, LED-achterlichten/richtingaanwijzers, elektrische handrem en... euh... dat is het wel ongeveer (buiten wat kleine luxeitems).

Persoonlijke mening dan maar? De A8 is deze belachelijke meerprijs absoluut niet waard. De enige optie waarvan je zegt "tja, da's wel een verschil" is de adaptieve en gestuurde vering, dewelke ongetwijfeld een "smoother" ride oplevert.

Nee, het is gewoon zoals hierboven gemeld: een kwestie van imago. Niets meer, niets minder.
 

LenK

Forumguru
Nou ik weet niet of je ooit in een A8, Jaguar XJ of MB S hebt gereden/meegereden. Zal wel niet.

Doe dat dan maar eens een keer en kom dan terug met je vergelijking met een huis tuin en keuken auto. En voor degene die er weer over willen beginnen daar hoort een Mazda6 ook bij. Die auto's zijn echt geen partij voor de bovengenoemde topklasse.
 

cloink

Actief lid
Onzin. Een van mijn bazen rijdt in een A8 (wel een 4.2) en zoals reeds gezegd: luxueuzer en een meer zachte rit (lees: de adaptieve ophanging), maar ab-so-luut niet zijn prijs waard.

Anders mag je me het eens uitleggen hoor, waarom de A8 meer dan dubbel zo duur is. Let wel: ik betwist niet dat de A8 de betere auto is! Ik wil enkel stellen dat hij zijn meerprijs t.o.v. de S2 niet waard is en dat de S2 weldegelijk een prima "ministerauto" zou zijn. Graag beperken tot feiten.
 

LenK

Forumguru
Je gaat het nu toespitsen of iets goed genoeg is voor een minister. Daar kunnen we kort over zijn. Hoe minder er door die Haagse jopen uitgegeven wordt hoe liever.
Ik ben content met mijn auto. Als ik in de Fabia van Mevr LenK zit dan denk ik, dat is behelpen. Je komt van A naar B maar lekker is anders.
Zo denkt iemand met een topklasse auto ook als ie in een mainstream auto moet verblijven, het rijdt, maar het kan beter.
Geen feiten want dan kom je uit op cm, cm3 en dergelijke, maar dan wint een Vito het toch bij wijze van spreke.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou denken dat in een land waar iedereen op de kleintjes moet gaan letten de vraag ook alleen maar hoeft te zijn: is het goed genoeg voor de minister én voor de chauffeur. In beide gevallen is in het geval van een goed uitgerustte S2 het antwoord "ja". Dan zeg ik simpelweg: je hebt geen A8 nodig... al is het 100x de betere auto en al heeft'ie 100x een beeter imago!
 

Bakkertje

Forumguru
Tuurlijk moeten we op de kleintjes letten, maar ik ben bang dat als onze ministers in een S2 gaan rijden ipv een A8 het gat in de begroting echt niet in 1x gedicht is. Het zou wel een goed signaal zijn naar de bevolking als de ministeries laten zien op die manier aan de kleintjes te denken..
 

LenK

Forumguru
Het is hetzelfde als in veel bedrijven: de baas krijgt een salarisverhoging of bonus en het personeel wordt afgeknepen omdat het slecht gaat met het bedrijf.
Koningshuis krijgt er ook weer het nodige bij terwijl Bea de woorden solidariteit in moeilijke tijden durft voor te lezen....
 

Wijnand850

Forumguru
Ik ben content met mijn auto

En daar zit precies het punt waar deze discussie om draait: jij (en ook ik) koopt je auto op basis van andere uitgangspunten dan die in het antwoord van het ministerie worden gesteld. Wij kijken uiteraard ook naar de rationele aspecten (veronderstel ik) maar zeker ook naar emotie en of je "iets met een auto hebt". En dan is de keuze voor een A8 natuurlijk prima te verdedigen. Maar als je, zoals het ministerie zegt, je uitsluitend richt op rationele argumenten kom je nooit bij een A8 uit en zou een S2 een veel logischer keuze zijn.
En dan zou het (zoals al eerder in deze discussie genoemd) in deze tijden van recessie helemaal niet verkeerd zijn als de rijksoverheid een daad zou stellen door bijvoorbeeld voor S2's te kiezen, hoewel dat feitenlijk natuurlijk niets bijdraagt aan het begrotingstekort. Het gaat om de uitstraling van dergelijke acties.

Groeten,
Wijnand.
 

___JC___

Forumguru
Het kan natuurlijk best zijn dat het 'oprijden' van een A8 op de lange duur minder kost dan het inruilen voor een Superb? En als ze dan toch aan het bezuinigen slaan op het wagenpark waarom geven ze iedereen dan niet een Smartje ofzo? Chauffeurs eruit scheelt weer een flink bedrag!
;)
 

Vacaro

Senior Member
Het kan natuurlijk best zijn dat het 'oprijden' van een A8 op de lange duur minder kost dan het inruilen voor een Superb? En als ze dan toch aan het bezuinigen slaan op het wagenpark waarom geven ze iedereen dan niet een Smartje ofzo? Chauffeurs eruit scheelt weer een flink bedrag!
;)

Hier komt het punt veiligheid naar boven, met al die recepties en vergaderingen(al dan niet met alcoholische drank) en lange werkdagen zou het niet meer veilig zijn om nog zelf als minister te rijden. En met chauffeur kan men ook nog verder werken in de wagen.
Ook word er aan tewerkstelling gedaan, aantal ministers x chauffeurs zijn toch ook enkele minder werkloos.
En is het laadvermogen van een Smart wel voldoende voor al de "zware" dossiers die de ministers moeten meezeulen.
 

andrehj

Forumguru
Superb Combi in configurator

In de Configurator van de Tsjechische Skodasite is inmiddels ook de Combi opgenomen. Helaas in het Tsjechisch, maar het laat wel een aantal interessante details zien, omdat hier de technische gegevens redelijk compleet worden getoond:

- Combi is slechts 20.000 kronen duurder dan de hatchback, dit is zo'n 800 euro (zal hier vanwege belastingen wel veel ongunstiger zijn).
- Combi is 22 kg zwaarder dan de hatchback.
:xyxthumbs:
 

___JC___

Forumguru
Hier komt het punt veiligheid naar boven, met al die recepties en vergaderingen(al dan niet met alcoholische drank) en lange werkdagen zou het niet meer veilig zijn om nog zelf als minister te rijden. En met chauffeur kan men ook nog verder werken in de wagen.
Ook word er aan tewerkstelling gedaan, aantal ministers x chauffeurs zijn toch ook enkele minder werkloos.
En is het laadvermogen van een Smart wel voldoende voor al de "zware" dossiers die de ministers moeten meezeulen.

Ze kunnen ook gewoon naar Den Haag verhuizen dan kunnen ze op de fiets naar werk. En dan een paar A8tjes voor lange ritjes met chaffeur. :xyxthumbs:
Maar goed ik ben met je eens dat die chauffeurs wel moeten blijven inderdaad.
 
Bovenaan Onderaan