Superb II Facelift stuur in Pre-Facelift Superb

TooTall

Forumguru
Net mijn 4-spaaks multifunctiestuur in mijn MY2010 Superb vervangen voor het 3-spaaks multifunctiestuur uit de nieuwe Superb Facelift.

brh8.jpg


Enkele onderdeelnummers;

-Stuur 3-spaaks, leder, telefoon = 3T0 419 091 G
-Stuur 3-spaaks, leder, telefoon, DSG = 3T0 419 091 AJ
-Airbag 3T0 880 201 G IZY
-Bedrading tussen airbag en stuur (nodig, faceliftstuur heeft een ander stekkertje zitten) 5JA 971 584

Stuur komt uit een DSG-auto, ik heb een manueel, is geen punt, gewoon de flippers laten zitten (of zoals ik losdraaien) en werkt perfect.

Alle knoppen werken, alle functies werken, alle verlichting werkt. Installatie duurde 5 minuten, geen codering nodig (terwijl ik geen af-fabriek bluetooth had en deze onlangs pas nageplaatst had, dacht dus dat de telefoontoetst niets ging doen, maar ook dat werkt perfect!)

Kostprijs?

205€ voor het stuur via allegro.pl (geluk gehad)
392,77€ voor de airbag via de dealer (geen geluk gehad, airbags zijn moeilijk te vinden en schaars)

Is het de moeite? Ieder zijn ding. Ik vind van wel, het stuur is veel dikker op de juiste plekken, de "rollers" voor volume en de maxidot zijn van fijn metaal ipv. plastic, en de knoppen voelen positiever aan.

Voor de geïnteresseerden, ik heb nog 1 kabelboomp voor de airbag te koop geschikt voor de nieuwe faceliftsturen. Nieuwprijs = 33,28€ bij de dealer, voor 25€ verzend ik het naar BE/NL.
 

CDK

Forumguru
Wat jij gedaan heb wil ik ook nog steeds doen, alleen zoek ik een bruin Laurin & Klement stuur...
Helemaal top, goed bezig! :bloemen:
Goed om te weten ook dat het gewoon past zonder rare fratsen uit te hoeven halen :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
Heel mooi
Ik wil graag nog een FL RS stuur met stuurbediening in mijn PFL RS plaatsen, deze zou ook moeten passen volgens mij
 

TooTall

Forumguru
Nope, helemaal niets. Wat op zich bizar is;

Ik had geen af-fabriek bluetooth. Enkele weken geleden heb ik een 3C8 D module bijgeplaatst, deze is ook aangemeld aan de Columbus, en zodus had ik BT. Stuurbediening had ik echter niet (mijn MF stuur had geen telefoon functie)

Het nieuwe stuur heeft dat uiteraard wel, ik dacht dat er wel in VCDS een aanpassing moest gebeuren van "MF stuur radio" naar "mf stuur telefoon" ofzo. Maar de telefoonknop werkt gewoon, dus dat is mooi meegenomen :-)
 

passatboy

Forumguru
het monteren begint goed te gaan , ge durft al veel zelf zie ik , top gewoon
die airbags lijken verdacht veel op polo airbags , zijn die niet uitwisselbaar met een eerder type vw , logo lijkt me verwijderbaar en te vervangen door een skoda logo
 

TooTall

Forumguru
Afgekeken van Dre toen hij mijne Octavia van een MFSW voorzag ;)

Airbag en stuur staan te koop, we zullen zien he :-)
 

TooTall

Forumguru
Het valt me trouwens tegen dat niemand me laat weten dat op mn dashboard het waarschuwingslampje aan het branden is voor de verlichting...

...een hint? :D

ak85.jpg
 

Noord26

Forumguru
Dat was een foto van je eigen dash? Ok! LED's natuurlijk!

Ik heb enorm respect voor je aanpassingen hoor aan stuur en achterverlichting. Maar persoonlijk moet ik wel een beetje vooruitgang voelen/zien als ik iets dergelijks aan ga passen aan de auto. Zo is tuning of verlaging direct effect en rendabel.

Net wat je zegt: ieder zijn ding. Is het serieus maar 5min werk om een stuur te wisselen?

@TooTall: je stuur staat te koop?
 

TooTall

Forumguru
Foto van mijn eigen dash ja, compleet met mezelf inclusief blauwe uniformbroek erop!

Stuur kwartslag naar links, spiegeltje tegen de maxidot aan, schroevedraaier in de uitsparing, clip omhoog duwen, airbag voor de helft lostrekken.

Stuur een halve draai naar rechts, zelfde actie, airbag hangt nu nog vast aan de sleepring met de gele stekker, en met het zwarte stekkertje aan het stuur ivm. de multifunctietoetsen (het is dit zwarte stekkertje dat in de facelift-sturen een andere vorm heeft, vandaar de nieuwe kabelboom waar ik er ook eentje van verkoop)

Stuur zit vast met 1 veiligheidsbout die met een speciale VAG-bit los moet gedraaid worden. Past ook gewoon een dopbit in uit mijn koffer.

Losdraaien, stuur komt zo los, nieuw stuur erop (zitten uitlijnstipjes op de naaf en op het stuurwiel)

En al de rest is omgekeerde volgorde.

Filmpje;


Het oude S2 stuur staat te koop ja. het O3 stuur is ondertussen al weg :-)
 

TooTall

Forumguru
:D

De nieuwe BCM gaat er normaal gezien dit weekend in, dan zou het storingslampje opgelost moeten zijn.

En moest alles in orde komen, dan post ik dat hier ook nog wel, voor de geïnteresseerden!
 

Pendragon

Forumguru
Bedoel je dat met een nieuwe BCM LED wel ondersteunt wordt? Of kun je dan een lagere spanning instellen of dat je LED gebruikt?
 
Bovenaan Onderaan