Superb combi 1.6 greenline 105pk VS superb combi 2.0 DSG

Canon-Eye

Forumguru
dwingt je als bestuurder om defensief te gaan rijden: het anticiperen op het andere verkeer (invoegen, inhalen, etc.) moet veel bewuster in een 1.6 gedaan worden dan in een 2.0.
Uit verkeersveiligheidsoogpunt is de 1.6 dus de verstandigere keuze: eventueel plotseling opkomend haantjesgedrag wordt in de kiem gesmoord.

Net als vroeger - eind jaren '70 - in zo'n Mercedes 200D (0 tot 80 in drie weken, zegmaar) - onberaden inhaalpogingen leerde je daarmee snel af!
 

mikehotel

Actief lid
Canon-eye:
Een vlotte auto heeft natuurlijk niets met haantjesgedrag te maken, integendeel. Het is meer dat het "haantje" zich een bepaalde rijstijl aanmeet, ongeacht wat er in het vooronder zit. De keuze wordt op uiterlijk vertoon, merk (status) en andere specifieke kenmerken gemaakt die bepaalde "beperkingen" van de bestuurder compenseren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mikehotel: je hebt over de woorden "eventueel plotseling opkomend" heengelezen, denk ik...

Ook de meest rustige en beschaafde rijder kan wel eens van die momenten hebben - en díé worden dan dus mooi afgevangen. Meer bedoelde ik er niet mee.
 

rickvandevelde

Senior Member
Ik rijd net enkele weken in een Superb Combi 1.6 greenline en had hiervoor een 2.0 140 pk ford mondeo diesel.
De 1.6 voldoet prima en bij normaal optrekken merk ik geen verschil.
Vanaf 160 kmh is bij de 1.6 de grootste fut eruit waarbij de 2.0 daar beter doortrok.
Topsnelheid teller nu 198 km/h, was bij 2.0 215 km/h

Bij volgas optrekken was de 2.0 wel wat sneller.
Verbruik bij dezelfde rijstijl voorheen 1 op 16, nu 1 op 18.5

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
 

Bakkertje

Forumguru
@bakkertje de topicstarter is een Belg, autoweek.nl berekening is niet correct ivm. andere prijzen/belastingen/taksen
vergelijkbare site in .BE zou bv. autogids.be kunnen zijn.

Ik weet dat de TS een Belg is, het gaat ook om het verschil in maandelijkse kosten, niet de exacte koste. Ervan uitgaan dat het verschil 250 euro per jaar is, is gewoon niet helemaal kloppen.

om ook nog duit in het zakje te doen, ik heb m'n 1.6 op 214 km/uur gehad ;)
 

sitechris

Donateur
Persoonlijk vind ik een motor met wat meer vermogen altijd prettig. Ook voor de gewone rijstijl. Net even wat soepeler invoegen, net even wat makkelijker (en veiliger) inhalen. Nadeel van een slappe motor is dat je altijd in de juiste versnelling moet zitten om te versnellen. Moet je net invoegen op de snelweg en je zit bij 80 in 5, dan heb je in de Greenline toch een uitdaginkje.
 

rickvandevelde

Senior Member
Als je met een greenline met 80 km/h gaat invoegen op de snelweg moet je dat ook doen in zijn 4e versnelling!
Ook met een 2.0 diesel met ondertoeren versnel je niet genoeg en moet je ook terugschakelen.
Ik ben het wel met je eens dat meer vermogen altijd lekkerder is, maar zeker in Nederland absoluut niet nodig.
 
Tis :ot: maar je voegt op de snelweg met een evenredige snelheid in als het overige verkeer. Volk dat met 80 km p.u. de snelweg opstiefelt is levensgevaarlijk!!!
 

Rallye

Forumguru
Ik ben het wel met je eens dat meer vermogen altijd lekkerder is, maar zeker in Nederland absoluut niet nodig.

Tja, wat is nodig. Ik gebruik het vermogen van mijn auto regelmatig, ook in Nederland (dat kan ook zonder haantjesgedrag). En zoals gezegd, ik heb de 105pk Superb mogen proberen en vond hem echt te langzaam. Ook mijn echtgenote was bepaald niet onder de indruk. In 2006 heb ik overigens een Octavia met dezelfde motor mogen proberen (geen Greenline) en dat viel erg mee.

Overigens woont de topicstarter in België, dus wellicht valt de keuze alleen daardoor al anders uit. :-))
 

fiestaman

Forumguru
Het verschil van die 250€ is berekend op 1) de verzekering en 2) de jaarlijkse tax. Het verschil van verzekering tss een 1.6 en een 2.0 = 128€ Jaarlijkse tax is het verschil 126€ = 254€ totaalverschil aan die kosten.

Voor de rest ga ik deze(2.0) eens testen de vrijdag, ben zelf benieuwd en nadien zal ik men keuze moeten maken.

Ik zit ongeveer aan 20.000 - 25.000 km per jaar, een benzine is geen optie aangezien die prijs toch hoog oploopt voor een literje, dit x60l :laugh:

De 1.6 gaat wel goed, daar nix van, maar als je 120 doet en je wilt voorbij steken, zal je toch naar 4de moeten gaan en effe gas bij geven.., een 2l heeft die overschot wel. Enja, de DSG .. t'is plezant om mee te rijden.
 

iceqbe

Nieuw lid
Voor mij is de 1.6 perfect voor woon/werkverkeer. Op vakantie helemaal volgeladen komt hij misschien wel wat pk's te kort maar ja, dit moet ieder voor zich uitmaken. Het scheelt mij een pak aan belasting (bijtelling).
 

Bakkertje

Forumguru
Even voorop, eenieder moet zelf een keuze maken over wat hij wel of niet wilt en vooral wat hij of zij belangrijk vind..

@rallye in 2006 was er geen Octavia met 1.6 TDI dus daar kun je toen niet in gereden hebben. Je hebt toen in een 1.9 gereden met 105 PK. Dat is een 1.9 8v met pompverstuiver tegen een 1.6 16v met common rail. Dat zijn 2 totaal verschillende motoren. Waar de 1.9 een sterke indruk maakt in een kort toerental gebied, is de 1.6 over het hele toerengebied aanwezig. Tel daarbij op dat je in een Superb niet in de gaten hebt wat je snelheid is (het is echt stil in de auto) en zie daar je verschil in ervaring. Vergeet ook niet dat de 1.6 echt los moet komen, bij de proefrit was ik ook niet overtuigd. Nu wel (met inmiddels 60.000 km ervaring)

Terugschakelen om in te moeten halen doe ik eigenlijk nooit, hooguit pas onder de 100 km/uur. En ja, met de caravan van 1400 kg aan de haak zou je willen dat je net iets meer vermogen had, maar ook daarmee kun je veilig de weg op.. Ik denk dat veel mensen hun mening baseren op een proefrit die ze ooit gemaakt hebben in een 1.6, ik kan me voorstellen dat die best tegen valt, zeker als je uit een snellere auto komt. Hij moet zich gewoon echt bewijzen.

Vind je het belangrijk om stevig door te kunnen rijden en heb je het geld er voor over, dan zou ik voor de 2.0 gaan. Houd je de centen liever in je zak dan kun je ook prima uit de voeten met de 1.6. Is je auto primair vervoer van a -> b dan kun je voor de 1.6 gaan, is autorijden ook een hobby voor je kies dan voor de 2.0..
 

Rallye

Forumguru
@Bakkertje: je hebt gelijk, dat moet een 1.9 geweest zijn. Met de Superb was vooral het probleem dat hij bij het wegrijden langzaam op gang komt. Als je eenmaal 60 rijdt, zit je maar zo op 80. Maar voor je vanuit stilstand op 60 zit.......

De mate van versnelling voelt niet lineair aan. Ik vond dat zeer onprettig.
 

Miez1

Forumguru
Maar het is geen auto waarin je zonder meer ten allen tijde relaxed aan het verkeer kunt deelnemen.

Ik denk dat dit afhangt van je eigen rij-kwaliteiten.

@fiestaman, zoals altijd, de meningen zijn verdeeld. 'Meten is weten' zei een leraar van mij altijd, dus neem de auto's lekker een dagje mee om een goed gevoel te krijgen.
 
Ik zou voor de 1,6 gaan (zelf heel tevreden over, zit op een gemiddelde van 5,4 met flink doorrijden op de snelweg. En als ie eenmaal op gang is hoger in de toeren is ie best snel....) en als je wat meer power/koppel wilt laat je hem toch voor +/- 500,- tunen? Daar kan je op dit forum genoeg info over vinden
 
@ fiestaman: Morgen lekker testen, ben benieuwd naar het oordeel. Ga je nu ook de 2.0 DSG testen?? of is het enkel de 2.0 greentec en de 1.6 greenline??
 

fiestaman

Forumguru
Deze week heb ik de 1.6 greenline getest, morgen de 2.0 DSG. De manuele 2.0 greentech ga ik niet testen. Aangezien ik of een 1.6 of 2.0 DSG kan hebben op korte tijd. Zit nu met men zus haar 1.0 hyundai rond te rijden :laugh: ( automaat trouwens)
 
:winkie: die levertijden hihi, we blijven ongeduldige wezens.

en als de keuze 1.6 hand of 2.0 DSG is, hoef je niet te gaan testen hoor....:grin:

veel plezier morgen
 

fiestaman

Forumguru
Die is eigenlijk goed meegevallen. Maar die DSG ja, die steekt men ogen uit :laugh:
Aan iedereen met een automaat, die ik vraag wat zouden jullie nemen voor volgende wagen ... 1antwoord : terug automaat, ik moet nix anders meer hebbben.

Maar langs de andere kant denk ik dan, heb ik dit wel nodig. Vroeger deed ik makkelijk 30.000km op een jaar.
Ondertussen ben ik getrouwd, net gebouwd en dus samenwonend = minder km's dan voorheen.
Daarmee dacht ik de 1.6 te nemen, weinig verbruik, en het rijd niet slecht :laugh:

Morgen testen, ik ben benieuwd en zal het zeker laten weten
 
Bovenaan Onderaan