Superb combi 1.6 greenline 105pk VS superb combi 2.0 DSG

fiestaman

Forumguru
Ik ben op zoek naar een nieuwe wagen,

alleen twijfel ik tussen de:
1) 1.6 greenline 105pk, 5-bak diesel
2) 2.0 140pk, DSG diesel

Heb een test gedaan met de 1.6, en dat reed wel ok. Ik doe max 30km per dag, in't weekend ligt dit rond de 200 km( niet elk weekend)
1x per jaar op vakantie voor een max van 3000km (ook niet elk jaar)
Dus heeft men dan een DSG nodig, meer verbruik, meer tax, duurder in aankoop maar ja een automaat, makkelijk zegt.

Vooral het verbruik vin ik belangrijk.

Ik had ervoor een golf variant, en kwam op een 5,5 gemiddeld uit. Dit mag minder zijn, of hetzelfde, liever niet meer. Betreft particulier aankoop. Het leven wordt er niet goedkoper op dusja...

Iemand ervaringen met die dingen?

Greetz
 

Bakkertje

Forumguru
Je kampt met de eeuwenoude afweging tussen rationeel en emotioneel. Je gevoel zegt ga voor de 2.0 terwijl je verstand zegt ga voor de 1.6.
Persoonlijk vind ik de 1.6 het prima doen voor het dagelijks gebruik.
Maak voor jezelf de rekensom wat de 1.6 je per jaar bespaart, dan zul je zien dat je daarvoor een keer extra op vakantie kunt ;)
Maar ja, die DSG ....
 

TBiRD

Lid
Tijdens mijn twee testritten met de Superb Combi greenline 1.6 tdi was ik aangenaam verrast door de motor. Geen stoplichtsprinter maar voelt toch lekker vlot aan. Beter voor de portefeuille (aankoopprijd, verzekering, taks, boete's)
 

Rallye

Forumguru
Ik heb een Superb Greenline van de dealer meegehad. Misschien heb ik een ander referentiekader, maar ik vond hem erg sloom. Ik zou voor de 2-liter gaan. Je zegt echter dat je vooral het verbruik interessant vindt. Ben je bereid daar zoveel rijplezier (kracht en gemak, met de DSG) voor in te leveren? Kan iemand een praktijkcijfer geven voor het verbruik van beide versies?
 

TBiRD

Lid
Ik heb een Superb Greenline van de dealer meegehad. Misschien heb ik een ander referentiekader, maar ik vond hem erg sloom. Ik zou voor de 2-liter gaan. Je zegt echter dat je vooral het verbruik interessant vindt. Ben je bereid daar zoveel rijplezier (kracht en gemak, met de DSG) voor in te leveren? Kan iemand een praktijkcijfer geven voor het verbruik van beide versies?

Alles hangt af van persoonlijke voorkeur. In 95% van de gevallen is de 1.6 genoeg. Als je wil sprinten of het haantje uithangen dan zal de 2.0 beter voldoen. Je moet dit zelf afwegen. Het gemak van een DSG daarentegen is wel een leuke meerwaarde.
 

Bakkertje

Forumguru
@rallye, het verbruik van mijn Superb 1.6 is gemiddeld zo'n 1 op 20, en daar hoef ik niet echt moeilijk voor te doen. Als je van een TFSI in een 1.6 TDI stapt kan ik me voorstellen dat het erg sloom aanvoelt ;) Dus ja, het ligt er inderdaad aan wat je referentiekader is.
Ik kom zelf uit een 1.9 TDI Octavia en ik vind het wel prima. Begrijp me niet verkeerd is zou ook het liefst in een 2.0 TDI rijden, maar dat kost me zo'n 150 euro per maand netto meer (en over 48 maanden is dat 7200 euro..) voor dat geld kan ik nog vele leukere dingen doen ;)

Bij mij kwam de motor ook pas echt los boven de 40 dkm en dat hebben de demo's meestal niet op de klok. Laatst heeft iemand met een a4 2.0 TDI in mijn auto gereden en die was aangenaam verrast. Andersom was ik niet bijster onder de indruk van de 2.0 in zijn A4..
Hoe dan ook, ik rijd dagelijks van de regio Nijmegen naar Amstelveen en rijd dan over de A15, A2 en A9, daar heb ik echt geen 2.0 voor nodig..
 

hemi24

Forumguru
Op Spritmonitor.de lopen de verbruikscijfers uiteen (van-tot):

Superb Combi 1.6 TDI Greenline : 4,14 - 5,76 l/100km;
Superb Combi 2.0 TDI DSG : 5,69 - 7,18 l/100km;

Voor zover ik ervaring heb met de 1.6TDI, zou ik als het even kon voor de 2.0TDI gaan. Wellicht is 2.0TDI 140pk in Greentech uitvoering een goede tussenoplossing?
 

Miez1

Forumguru
Hi fiestaman,

Belangrijk element van je afweging moet zijn dat je bepaald wat voor 'type' rijder je bent. Is verbruik je enige uitgangspunt dan is de keuze snel gemaakt lijkt mij. Ik propagandeer de 1.6 omdat ik die zelf heb, een uiterst rustige 'cruiser' waar je ook mee kunt opschieten als de startbaan wat langer is en daarbij nog lekker zuinig ook. Daarnaast goedkoper op alle vlakken, met dat geld kun je nog een paar leuke opties aanschaffen die je wellicht bij de 2.0 zou moeten laten.

Succes met de keuze!

Alles gute!

Miez
 
Heb zelf voor de 2.0 tdi greentech gekozen, maar ik zou je vooral aanraden om eens een testrit te maken met de 2.0 tdi dsg, dit kan perfect via een dealer en het test centrum te kortenberg. Hierna kan je dan voor jezelf uitmaken of het de meerprijs waard is.
 

fiestaman

Forumguru
Bedankt voor de reacties allemaal,

Ik ben eerder van het rustige type rijden, af en toe kan en mag het iets meer zijn natuurlijk.

Ik reed daarvoor met een golf v variant, 1.9tdi 105pk. Met men golf zat ik op een 5.5 verbruik. Die ging wel vlotjes. Mijn vader heeft een mercedes c break, automaat, 2l en dat is een plezier van rijden. Voelt ook heel soepeler.

Ik ga vrijdag een testrit gaan maken met de 2.0l DSG, en dan zal ik zoals jullie zeggen pas kunnen vergelijken.

De keuze ligt bij alle 2 op een elegance, dat staat vast.

Alles samen, verzekering + jaarlijkse tax komt op +/- 250€ meer per jaar dan een 1.6. + het meer verbruik natuurlijk.
Mijn bedoeling is niet om hard op te trekken, gewoon rustig het verkeer volgen, en indien nodig toch eens iemand vlot voorbij te steken of rap invoegen.
Het is nog steeds je eigen voet die bepaald hoe je rijd :laugh:

Enja, de aankoopprijs is 4000€ duurder ... wat niet nix is

Maar als je bv naar Italië rijd met een 5bak 1.6, of een 2.0 dsg, 6bak, zal ik mss in de 2.0 minder moeite moeten doen, en daardoor het verbuik ook terugschroeven?

Maar voor die 20km van en naar het werk elke dag, is die 2.0 mss niet nodig. En in het weekend eens naar schoonouders te trekken en 100km te doen ook niet...

Aiaiai, de eeuwige twijfelaar toch :tongue:
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier Fiestaman.
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 
Dag Fiestaman,

:xyxthumbs: ik zou als twijfelaar blijven testen :laugh: .

Test alle drie de types, 1.6 greenline, de 2.0 greentec en de 2.0 DSG, maak de rekensom wat elk voertuig op jaarbasis gaat kosten aan brandstof, onderhoud, afschrijving, verzekering en belasting.

Ikzelf beweeg me zakelijk voort in een 2.0 DSG 4X4 103 KW, 70/30 snelweg/ stadsverkeer. Nu na 3 maanden 18.000 km op het klokje. Op de snelweg wil ik vooruit en dat het liefst zo snell wie möglich. Terwijl in de stad is de DSG heerlijk en nodigt je uit om te cruisen. Doe je dat niet wordt dat duidelijk bij de pomp :shocked:. Sowieso is de Superb op snelheid geen bochtenwonder, dus hij past bij deze rijstijl.

Mijn persoonlijke mening: Qua rijcomfort de 2.0 DSG, maar ik kan natuurlijk niet in uw beurs kijken.
ff zitten rekenen maar haalt u de 20.000 km uberhaupt wel?? is een tsi 1.4 greenline niets voor u??

Veel plezier a.s. vrijdag,
 

Bakkertje

Forumguru
Wat mooi om te lezen dat we allemaal dezelfde afwegingen maken.
De 1.6 komt prima met het verkeer mee, daar hoef je hem niet voor te laten staan en ook de rit naar Italië gaat hem prima af.
Als het aan kosten per jaar maar 250 euro scheelt zou ik voor de 2.0 met DSG gaan, maar ik denk dat het verschil groter is..
Op autoweek.nl kun je de verschillende types opzoeken en bij het tabblad prijzen staat dan een indicatie van de maandelijkse kosten. Ik heb even 2 dezelfde uitvoeringen et 1.6 en 2.0 met dsg vergeleken en de 1.6 kost maandelijks 721 euro en de 2.0 met dsg komt op 901 euro. Da's een verschil van maandelijks 180 euro (2160 euro per jaar)..

Maar ga gewoon rijden en houd ons op de hoogte van je ervaringen.
 

Miez1

Forumguru
Ik ben afgelopen zomer met de 1.6 naar Italië wezen knorren, met het hele gezin en geprobeerd hem tot aan het dak vol te krijgen wat voor het eerst in mijn vakantiecarriere niet is gelukt. Either way, zwaar beladen. Zelf schakelen vind ik sowieso fijner waarbij gezegd moet worden dat ik slechte ervaringen heb (Civic Hybrid CVT en Volvo D5 Geartronic)met automaten maar dat dit niet te vergelijken is met DSG. En ik kan gerust mee op 'die schnelle fahrstreife', cruisen met 160 geen probleem. En volgend jaar knal ik er nog een boottrailer achter met 1410 kg, wat overigens ook geen problemen geeft (althans hier in Nederland en op erg steile boothellingen)

Ik hou gewoon van 'm ! ;)

Alles gute!

Miez
 
@Snelle, ik kan niet over de 1.4 TSI oordelen omdat ik er nog nooit mee gereden heb, maar geloof u direct. deze optie kwam bij me op gezien Fiestaman zijn kilometers, (max 20.000) lijkt mij de benzineversie nog iets goedkoper te zijn.

@Miez, :smiley29: mijn wederhelft lukt het om de Superb combi zelfs voor een weekendje af te vullen......
 
@bakkertje de topicstarter is een Belg, autoweek.nl berekening is niet correct ivm. andere prijzen/belastingen/taksen
vergelijkbare site in .BE zou bv. autogids.be kunnen zijn.
overigens vind je wel veel reviews op autoweek.nl die zeker waardevol kunnen zijn

Zowieso is een testrit aan te raden om het verschil te "voelen", wat dit dan waard is uiteraard zeer persoonlijk.
 

mikehotel

Actief lid
Zal ook maar een duit in het zakje doen. Ik beschouw me zelf ook een rustige rijder (1:15 met een gechipte 1.8TSI), maar in de genoemde keuze (1.6 of 2.0 diesel) zou ik alleen voor de 1.6 kiezen indien de 2.0 uit financiele overwegingen niet haalbaar is. De 1.6 is mijns inziens namelijk gewoon net te licht voor de Superb en dwingt je als bestuurder om defensief te gaan rijden: het anticiperen op het andere verkeer (invoegen, inhalen, etc.) moet veel bewuster in een 1.6 gedaan worden dan in een 2.0. Het kan allemaal wel, maar in mijn beleving is het niet ideaal. Met gevaar om door alle 1.6 rijders te worden verketterd: ik begrijp de lofzang die asltijd wordt afgestoken dan ook niet. Natuurlijk, het brengt je van A naar B en wanneer je de ruimte hebt gaat het ook heus wel snel genoeg. Maar het is geen auto waarin je zonder meer ten allen tijde relaxed aan het verkeer kunt deelnemen. Het doet mij in ieder geval denken aan mijn eerste auto, een Ibiza D met 64 pk. Daar heb ik ruim 120.000 km mee gereden, maar de 90pk TDI die als opvolger kwam was een stuk relaxter te rijden.
 
Bovenaan Onderaan