Superb 3 Superb 3 kleine vragen

Tinto

Forumguru
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Superb 2.0 TDI Combi Style BL uitvoering.
ik heb een vraagje hoe het nu precies zit met de DAB-radio ontvangst. Ik heb het Columbussysteem erin zitten en volgens de specificatielijst zou DAB erop moeten zitten. Maar hoe kan ik dat zien? Ik zie in Columbus keurig de radiozenders staan, hoe weet ik of het DAB is?
Misschien een rare vraag, maar bij iedere keer als ik het radiospotje hoor over DAB+ word ik weer getriggerd. Dus ik dacht toch maar eens het forum op!
Je kan op de radio keuze maken tussen am fm mw. Daar zit de kruze voor DAB ook tussen.
 

Giant

Forumguru
@RKL Als je 'radio' selecteert kan je kiezen voor een 'band' en daar kom je als je een Columbus hebt ook de 'DAB+' band tegen. In Nederland is de dekking nog niet overal op orde, bij mij vallen enkele zenders nogal eens stil, afhankelijk van waar je bent en welke zender je aan hebt staan.
 

Level42

Forumguru
Staat toch gewoon linksonder in je scherm....in ieder geval wel bij de Amundsen.

Hier Columbus foto, zie linksonder.

maxresdefault.jpg
 

robvv

Senior Member
Wat zijn de criteria voor het verschijnen van het kopje koffie op het beeldscherm ? (input van tijdsduur, afstand en motion detectors ?)
 
Volgens mij precies de zaken die je noemt @robvv
Maar of het ook werkt..? Ik heb het koffiekopje nog nooit gezien, zelfs niet na 6 uur onafgebroken sturen. Nu kan ik natuurlijk net doen alsof ik dan nog net zo fris en fruitig ben als bij het instappen, maar....
upload_2017-10-23_19-36-38.png

En bij mijn Golf werkte het koffiekopje wel op lange ritten. Heb dus de indruk dat de vermoeidheidsassistent zit te slapen in de S3
 

robvv

Senior Member
Volgens mij precies de zaken die je noemt @robvv
Maar of het ook werkt..? Ik heb het koffiekopje nog nooit gezien, zelfs niet na 6 uur onafgebroken sturen. Nu kan ik natuurlijk net doen alsof ik dan nog net zo fris en fruitig ben als bij het instappen, maar....

En bij mijn Golf werkte het koffiekopje wel op lange ritten. Heb dus de indruk dat de vermoeidheidsassistent zit te slapen in de S3

Ik vraag me het algoritme af. Welke afstand en welke tijdsduur ? Analyseert een motion detector knikkebollen ?

Ik rijd korte afstanden, maar zelfs dan nog zou een motion detector iets bij mij moeten analyseren na 30 minuten rijden :sleep: :pieker:
 
Ik heb begrepen dat de auto je rijstijl (stuurbewegingen, gas geven en remmen) analyseert aan het begin van de rit. Als hier veranderingen in optreden, bijvoorbeeld abrupter sturen of remmen dan gaat de auto ervan uit dat je aan pauze toe bent (waarschijnlijk niet geheel onterecht ;)).

Knikkebollen of oogbewegingen worden niet waargenomen. Er zijn merken die dat wel doen, d.m.v. camera's, maar is op de Skoda niet aanwezig.

In mijn Golf werkte dit wel, maar heb nooit eerder dan na 2 - 2,5 uur het koffiekopje gezien. In de S3 werkt het bij mij niet, of misschien rij ik wel zo beroerd dat hij het verschil niet meer ziet :deuk:
 
Zit dit standaard op elke Superb, dit 'koffiekopje'?
Hier vorige zomer in 1 ruk naar Fussen Duitsland gereden (6u rijden) zonder het kopje waargenomen te hebben...
 
Ja is standaard vanaf de active. Het heet officieel "driver activity assistant, vermoeidheid waarschuwingssysteem"

Het gekke vind ik dat ik in de Columbus wel een vinkje aan en uit kan zetten voor de vermoeidheidswaarschuwing, maar dat ik dit in de maxidot niet terugzie bij veiligheidssystemen. Volgens mij stond dit in de Golf wel in het rijtje in de maxidot...
 

Canon-Eye

Forumguru
ik vraag me af, of dit klopt of dat het onzin is:
Dit gaat over security (beveiliging), niet over safety (veiligheid). Zal dus eerder iets met bv. het eventuele alarm te maken hebben dan met de vermoeidheidsdetectie die is ontwikkeld t.b.v. de verkeersveiligheid.
 

gdisselkoen

Forumguru
Wie luistert er in godsnaam nog naar AM of MW... Dat ze dit anno 2017 nog aanbieden in wagens versta ik niet...
Ik denk dat dat te maken heeft met de grote bereik dat deze frequenties hebben en gebruikt worden door kalamiteitenzenders in geval van grote rampen. Kun je in de auto de informatie ontvangen en snel rechtsomkeer maken.
 
Ik denk dat dat te maken heeft met de grote bereik dat deze frequenties hebben en gebruikt worden door kalamiteitenzenders in geval van grote rampen. Kun je in de auto de informatie ontvangen en snel rechtsomkeer maken.

Heb vorig jaar de cursus "disaster management" gevolgd in België en dit idee is niet ter sprake gekomen. Mijns insziens hebben ze al meer dan genoeg mogelijkheden om de bevolking te waarschuwen via social media en alle FM zenders...
 
Bovenaan Onderaan