Superb 1.8TSI olie, ketting en elektrisch?

Noord26

Forumguru
Ik geloof niet dat de TS het uit maakt wat er allemaal mogelijk is qua tuning met zijn beoogde aankoop. Blok is van zichzelf al aangenaam soepel en rap genoeg. Maar meer souplesse en nog meer snelheid is zeer simpel te verwezelijken bij dit blok tov de kleinere broeders.
 

ertromp

Forumguru
@Noord26 +1 het lijkt mij standaard al een motorblok dat zeer prettig te rijden is. M'n volgende aankoop zit ik zeker aan deze motorisering te denken. Misschien wel in een Seat :D
 

Octavia32

Forumguru
Ik moet zeggen dat ik het voor deze auto een beetje te laag vind ondanks dat dit natuurlijk persoonlijk is. Mijn ervaring namelijk dat als ik 120 rijd en ik wil even vlug een auto inhalen dan moet ik vanuit de 6e versnelling terug naar de 5. Waardoor komt dit.
Ten eerste omdat deze auto maar een koppel heeft van 250Nm dus je moet hierdoor toch terug naar de 5 om je pk's aan te spreken die namelijk niet vanuit de 6 haalbaar zijn omdat je opdat moment maar 2200 toeren maakt.

En ten tweede had ik hiervoor natuurlijk een getunede 2.0 tdi pompverstuiver O2, met 185pk en 395Nm dus een beetje verwend ben ik wel.

Dit is dan ook een van de redenen waarom ik de auto laat tunen.
 

kansberg

Forumguru
Diefstal van een Columbus wordt steeds minder interessant, in China koop je nu al een kloon voor € 250,00 (vaak met nog meer mogelijkheden als een Columbus :bloos:). Daar zou ik een eventuele kandidaat zeker niet om laten staan.
 

Cordoba

Forumguru
De bedoeling met mijn verwijzing was niet zozeer te stellen dat dit bijna identieke blokken zijn (zijn het volgens mij ook niet), maar dat 250 pk voor 1.8 blok met turbo niet zo extreem is.
 

Octavia32

Forumguru
Motor & Transmissie
1.8 TSI 118kW 6-hand.
Cilinderinhoud (cm³) 1798
Emissienorm EU5
Aantal cilinders 4
Aandrijving voorwielaandrijving
Motortype 4 cilinder benzinemotor
Max. vermogen, kW (pk)/ t/min 118(160)/5000-6200
Max. koppel, Nm bij, t/min 250/1500-4500
Versnellingsbak Hand-6
 

andrehj

Forumguru
Klopt wel wat noord zegt, mijne deed standaard zonder aanpassingen 180pk.
De mijne deed bij TVS zelfs 186 pk, maar zeker geen 275 Nm. Het koppel schommelde netjes rond de 250 Nm. Hoogste piekje was 255 Nm.
Meer koppel is ook helemaal niet nodig. Als ik harder wil schakelt de DSG wel een trapje (of meer) terug.
 

Octavia32

Forumguru
Ik ben heel benieuwd wat die van mij 4 november aan zal geven dan. Want zoals ik al eerder zij is het een wereld van verschil met mijn O2 2.0 tdi
 

Noord26

Forumguru
Motor & Transmissie
1.8 TSI 118kW 6-hand.
Cilinderinhoud (cm³) 1798
Emissienorm EU5
Aantal cilinders 4
Aandrijving voorwielaandrijving
Motortype 4 cilinder benzinemotor
Max. vermogen, kW (pk)/ t/min 118(160)/5000-6200
Max. koppel, Nm bij, t/min 250/1500-4500
Versnellingsbak Hand-6

VAG turbo blokjes presteren vrijwel altijd meer als opgeven. ;)

Hier origineel 178pk/270Nm.

@Schippersss , Edit: nu 216pk/357Nm op Blue One 95 (JD chip op maat) :cheer:
 
Laatst bewerkt:

SVincent

Actief lid
Oke vandaag grote dag, eerste shakedown van een Superb:yeehaa:, dankzij dit forum wat punten op voorhand gechecked en wat punten van aandacht welke ik probeer ter plekke te beoordelen.

Ik heb momenteel 3 potentiële modellen op de korrel, welke eigenlijk allemaal van begin 2009 zijn en rond de 100.000 gelopen hebben. Van 2 weet ik dat ze geen olie hebben gebruikt tussen de beurten in dus dat doet me vermoeden dat het olieprobleem hier geen noemenswaardige rol speelt. (van wat ik lees:lezen: komen dit soort problemen vaak veel eerder aan het licht).

Van beide zal ik ook contact opnemen met de originele eigenaar om na te vragen of er inderdaad geen olie is toegevoegd.

Vreemd is wel dat ik hoor dat ketting/nokkenas problemen voornamelijk bij 1.2 en 1.4 voorkomen maar 2 van de superbs al iets rond of de ketting zelf vervangen is. Vervelende is dat juist de grootste kanshebber hier compleet niets van laat zien en ik dus huiverig ben of er mogelijk toch wat aan zit te komen?

Deze ketting zit intern geloof ik hè? dus valt optisch of gevoelsmatig niets aan te checken? Is dit door een monteur wel te beoordelen, of is het alleen maar wachten totdat hij kuren gaat vertonen? En als dit zo is en het is een bekend fenomeen, kan ik me dan nog op een of andere terugroepactie beroepen naar 6 jaar? (heb een vemoeden :nono:)

Ik lees ook iets over een motorcode CDAA en CDAB, is dit iets dat te controleren is en kan ik daar iets uit afleiden?
 

Joske

Forumguru
Die motorcodes kan je terugvinden op de sticker die je in de koffer bij het reservewiel vindt of vooraan in het onderhoudsboekje staat die ook. In de buurt van het vermogen van de wagen vind je een 4 of 3 letter tellende code. Dit is de motorcode.

In theorie kan je er van uit gaan dat een CDAA de voorloper was van de CDAB, dus in de basis is dit hetzelfde blok maar zijn er al dan niet hardwarematige (of enkel softwarematige) verandering aan gedaan. Het kan ook zijn dat een motorcode enkel in een Audi voorkomt en die vervolgens na een paar jaar in een Skoda terecht komt, dan wordt er ook een letter veranderd aan de code. (plus de updates die in tussentijd nodig waren)

Betreft afleiden van motorproblemen of coulanceregelingen dat is andere koek, hier op het forum zal je misschien ook wel referenties kunnen leggen van problemen met bepaalde motorcodes maar indien er tijdens een lopende productie een terugroepactie is voor een bepaald blok verandert de motorcode niet mee natuurlijk.. Je kan op het WWW er wel iets over vinden maar het is niet evident om daar goed in te filteren van wat er klopt en wat niet.

Een goede en bereidwillige dealer kan je normaal wel beter helpen inzake de verschillen tussen de varianten van 1 welbepaalde motor. Want in principe wordt dit als interne informatie beschouwd wat juist de verschillen zijn tussen de verschillende motorblokken en hun varianten.

Hopelijk maakt dit "iets" duidelijk voor jou ;)
 

Octavia32

Forumguru
Ik zal mijn ervaring ook even delen, toen ik mijn S2 kocht wist ik dat die een olie probleem had. Ik heb daarom besloten een nieuw blok aan te schaffen. Dit blok was ook een CDAA blok, echter gezien de foutcodes hier op het forum voor bij gekomen zijn de volgende aanpassingen gedaan.

Ketting spanrol.. Hier kwam de dealer trouwens zelf mee, is een terugroepactie voor geweest was namelijk ook al gebeurd met het oude slechte blok.

Verder is de nokkenas verstelling verwisseld echter is dit niet een aangetoond probleem bij de 1.8 eerder bij de 1. 4
Enige wat zo'n beetje nog overblijft zijn de zuigerveren, maar goed dat is een beetje paranoia van mij en is eigenlijk niet nodig. Ik ben iemand die elk risico wil uitsluiten alleen wat dit geval betreft laat ik het hierbij ik heb namelijk 2 jaar garantie op het blok en de montage.

Wat ik tenslotte nog wil zeggen is dat een heel fijn blok is. Gisteren voor het eerst de Duitse autobahn op geweest 220 was geen enkel probleem. Straks na de tuning nog een keer proberen.
Succes met je keus je krijgt er een "superb" auto aan.
 

SVincent

Actief lid
Ketting spanrol is dus een officiële terugroepactie voor geweest?? Dus zou bij iedere weldenkende eigenaar gedaan zijn lijkt mij. Zijn hiervoor ook stickers geplakt op plekken toevallig (behalve in het boekje)
En de nokkenasverstelling niet, maar toch gedaan dus:pieker:

Stel het blok heeft het nog niet gehad, zou in jullie mening dit een actie kunnen zijn die je alsnog laat uitvoeren? en zou dit een kostbare aangelegenheid zijn?

@Octavia32: nieuw blok aanschaffen wetende dat er een probleem is klinkt als een actie die ik ook zou kunnen overwegen, ben benieuwd in hoe je dit gedaan hebt en wat hiervoor de kosten zijn geweest.

Ik ben over het algemeen ook iemand die elk risico wil uitsluiten (vandaar dat ik tot 2x toe mijn laatste autos nieuw heb gekocht:greedy:).
 
Bovenaan Onderaan