Superb 1.8TSI olie, ketting en elektrisch?

SVincent

Actief lid
Hallo allemaal!


Hagelnieuwe member hier, op zoek naar een goede gebruikte S2

http://www.skodaforum.nl/forum/i/een-superb-stel-je-voor.24474/#post-454266(hier stel ik me voor)

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een Superb 1.8 TSI Hatchback of Combi van rond de 100.000km (budgettechnisch)

Ik heb er een aantal op het oog maar wil wat meer bagage hebben als het gaat om de aanschaf van een occasion.

Ik had al gelezen dat dit motor type last heeft van een inferieure kettingspanner waarop een terugroepactie geweest is. Nu las ik ook in een post dat er een nokkenas versteller mogelijk ook voor problemen kan zorgen (of heeft dit betrekking tot dezelfde terugroepactie?).

Komende van een franse auto welke berucht zijn om hun inferieure elektrische installatie ben ik wel benieuwd hoe een Skoda zich op dit gebied houd. Ik zie allemaal geile opties: elektrische stoel verstelling, parkeerhulp, elektrische kofferbak opening, wegklappende spiegels etc.

In mijn ervaring is alles dat elektrisch gaat ook weer iets dat kapot kan en voor flink gepeperde rekeningen kan zorgen (zeker omdat vaak het handmatig niet te overriden is.

Ik zie mezelf al automatisch de gracht in parkeren met de stoel in de achterste stand en de spiegels ingeklapt, voordeel is dan wel weer dat de auto snel volloopt omdat de achterklep dan automatisch opengaat L. Overdreven ik weet het ;)

Ook de olieconsumptie van de 1.8 TSI las ik op meerdere plekken. Uiteraard loop ik het risico hier pas achter te komen als de auto al in mijn bezit is.

Het liefste ben ik dit voor, maar kan hier inhoudelijk weinig discussie over voeren. Ik weet dat je bij een compressiemeting vooral het verschil tussen de cilinders te zien krijgt. Dus als ze allemaal last van “groeven” hebben wijst dit nog niets uit. Tenzij je weet watvoor waardes een motor van een dergelijke km stand dient te hebben. (iemand hier iets zinnigs over? of een andere methode om het vast te stellen)

Het endoscoperen van de verbrandingskamers is ook een optie, maar zonder vergelijk tussen een motor die hier geen last van heeft en er een waarbij wel sporen van dit euvel vertoont kan ik hier ook zelf niet een oordeel over vellen. En de garage zelf laten kijken…….ja ik heb misschien niet zoveel vertrouwen in de zelfkritiek en eerlijkheid van autobedrijven (ik laat me graag verrassen met het tegendeel).

Het beste is natuurlijk een degelijke garantiestelling, maar met dit soort km standen en leeftijd moet je het vaak met een 6mnd bovag doen.

Wat is overigens een “normaal” olieverbruik? Op basis hiervan kan ik in ieder geval het risico benoemen in een potentiële koop, en het “meetbaar” maken.

Ik lees ook zaken als een olieweging, maar volgens mij is dat zo ruim te interpreteren dat dit niet de weg is die ik op wil. (ze draaien het dan altijd zo dat je zelf je portomonee mag trekken)

Ik sta open van alle wijsheden van jullie kant! Alvast bedankt en hopelijk snel als "bezitter"te verwelkomen.

Groeten!

Vincent!
 

Vanenkelen

Forumguru
Je hebt ze vast allemaal al gezien, maar hierbij toch een klein rijtje aan interessant leesmateriaal met betrekking tot het olieverbruik:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/superb1-8tsi.24375/ --> 1 liter per 700-800 km
http://www.skodaforum.nl/forum/i/vraag-over-olie-gebruik-bij-yeti-outdoor-1-8-tsi-4x4.23458/ --> @Zespri (volgens mij op dit moment de meest ervaren man op dit forum mbt olieproblemen)
http://www.skodaforum.nl/forum/i/mogelijk-yeti-aanschaffen-nog-tips.23832/ --> Mijn vader overwoog een occasion 1.8TSI Yeti maar na twee gesprekken met dealers heeft hij er van afgezien.

En zo zijn er nog wel wat. Geen reden om af te zien van dit (naar horen vertellen) fantastische blok, maar wel reden om heel voorzichtig te zijn en goede afspraken te maken met de verkopende partij.

Het opvallende is dat er gewoon best veel 1.8 TSI's uit 2010 worden aangeboden en dat lijkt nou net het probleemjaar.

Succes met de zoektocht!
 

Noord26

Forumguru
Wij kochten onze SuperB Combi 1.8 ook met net geen ton op de klok. Hebben er via de dealer toen wel 2 jaar garantie bij ondehandeld, omdat de auto toen nog geen 2 jaar oud was. Tot op heden alleen maar lof over de bolide. In de meest uitgebreide trim met nog een aantal opties en de ruimte + stilte aan boord is het een zeer fijne auto gebleken. Gelukkig had de 1e eigenaar al de helft van de afschrijving op zich genomen.

Olie-verbruik? Ja een beetje. Moeten 1 liter tussen de beurtjes door bijvullen. Ongeveer 1 liter elke 8000km. Maar dat is geen issue. Als je een 1.8 benzine rijdt, zal je niet zoveel km's per jaar maken dat het een struikelblok kan worden om een paar liter maximaal per jaar bij te moeten vullen.
 
Ik heb een Octavia met de 1.8TSI motor (uit 2009 en ga er voor het gemak vanuit dat dit dezelfde motor is). Ik heb 13000 km gereden sinds de aanschaf en er nog geen druppel olie bijgegooid. Laatst gecontroleerd en hij stond net onder de helft, dus binnenkort maar wel wat erbij doen.
Van de kettingproblemen begreep ik dat deze juist voornamelijk bij de 1.2 en 1.4 motoren speelden, maar helemaal zeker weten doe ik dit niet.
Daarnaast kan ik alleen nog zeggen dat deze motor mij uitstekend bevalt en hij maakt van mijn Octavia (iets kleiner en lichter dan de Superb) een supersnelle wagen.
 

Zespri

Forumguru
Hoi Vincent,

1.8 TSI heeft niet zoveel last gehad van een inferieure kettingspanner dit waren met name de 1.2 TSI en 1.4 TSI

1.8 TSI bouwjaar 2009 t/m 2010 met name de 2010 ( deze serie liep van 2010 t/m de eerste maanden van 2011 ) heeft een paar pijnpunten die nog al lastig zijn.


Eigenlijk draait alles om de oliehuishouding wat het probleem veroorzaakt.

De nokkenas- versteller was niet zo zeer het probleem wat er kon gebeuren was dat door vervuiling de lagers kapot konden gaan. Oplossing was andere oliefiltertjes.
Dit probleem was met name begin bouwjaar 2009 , het probleem komt in Nederland zelden voor. Dit waarschijnlijk door dat 1.8 TSI motor eerst was voor behouden aan de VW tak waar het probleem het eerst aan het licht kwam.

De oliedruksensor die bij of in het oliecarter bevindt wil zich zelf nog wel eens zelfstandig maken. Waardoor er fout meldingen en waarschuwingen tot gevolg waren. De klem constructie van de sensor is aangepast.

Het ontluchtingsklepje van de oliecarter kan ook in sommige gevallen stuk gaan of niet goed functioneren.

Het grootste probleem van de 1.8 TSI zijn de zuigerveren of te wel olieschrapveren en de wijze hoe deze aan de zuigers zitten.

De 1.8 TSI gebruikt de dunste olie soort longlife 5w30 in boekje staat vw50400 als ik me niet vergis.

Het vervelende doet zich nu voor dat dit euvel zich pas na een paar jaar zich openbaart. Dit komt omdat alles eerst in slijten.

Wat merk je ? Totaal niks, hoort niks , je ziet niks alleen merk je op dat of na een waarschuwing van dat je olie moet bijvullen toch wel erg vaak olie staat te vullen. Dan ga je eens opletten en km noteren tot dat je tot de conclusie komt zoals ik heb ervaren dat je tijdens je tankbeurt ook liter of twee olie mag vullen.

Normaal gebruik van de fabriek uit is 1 liter olie op de 1000 km. ( en ja dit is absurd echter dit is echt de normale fabrieksopgave die je bij elke dealer krijgt te horen.)

Hoe kun je dit nou onderzoeken of je motor daar last van hebt?

Compressietest .... helaas pindakaas gaat niet werken je zult niks merken, je zult er niks van terugzien. Niet alleen mijn eigen dealer zei dat , ook de onafhankelijk garage die ik bij mijn wagen heb gehad vertelde me dit.

Olieweging ja dat is feitelijk de enige manier (en dat is direct ook wat men wil van uit PON / SKODA. ) De officiële manier om dit te laten uitvoeren is dat je naar een erkende dealer gaat met de auto. Deze zullen alle olie aftappen dit wegen ze en dan zullen ze ook KM opschrijven en dan wordt je verzocht om 1000 km te rijden. Deze 1000 km moet je dan rijden zoals jij de auto gebruikt in normale leven. Dus geen 1000 km snelweg of zo meestal een verhouding tussen B wegen en snelwegen. Na die 1000 km ( als je tussen door al niet olie hebt bij moeten vullen) ga je terug naar de garage waar ze weer alle olie zullen aftappen.
Het verschil tussen die twee metingen is wat jij verbruikt hebt op die 1000 km.
Men weegt de olie en dat rekenen ze om naar liters.

Mocht het verbruik meer zijn dan de 1:1000 dan kan het zijn dat men verder gaat kijken

De kop wordt dan van de motor afgehaald. Nu kan men fysiek kijken of er wat mankeert aan de zuigerwanden , zuigers etc. Mocht dit dan inderdaad problemen hebben opleveren dan gaan ze over tot vervangen. Alleen helaas men moet dan niet alleen zuigerveren vervangen maar ook de zuigers en de drijfstangen en alle verpakkingen.

Kosten ruim 3000 euro en dan hebben we het niet over arbeidsuren.

Hoe kun je het voorkomen .. tja das gok werk als je juist een 2010 wil hebben.

Als de vorige eigenaar geen last heeft gehad tja .... wie ben ik om nee te zeggen


of je koopt er eentje die al door die molen is geweest....

Ik weet er toevallig eentje te staan ............ hou je ook van een Yeti 1.8 TSI:maakmegek:



Eerlijkheid gebied mij we te zeggen er zijn ook hele volksstammen die er geen last van hebben gehad en waarom geen idee, misschien pure mazzel of dat men niet weer ander zuigerveren heeft toegepast uit een andere serie wie weet... alles kan .

Ik weet wel één ding zeker de 1.8 TSI is een heerlijke motor om die in je vooronder te hebben liggen van je wagen.
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Wat betreft elektriek hoef je niet zo bang te zijn bij Skoda. Het is tenslotte een VAG adept. Het enige wat veel voorkomt bij VW, Audi en Seat zijn raammechanieken. Bij Skoda opvallend weinig.

Als de mogelijkheid er is zou ik voor een luxe uitvoering gaan, de prijzen van een 'kale' uitvoering en bijvoorbeeld een Elegance Business verschillen niet zo heel veel, maar je hebt dan wel allerlei luxe verwennerij aan boord, fraaiere bekleding, chroomafwerking rondom, Columbus entertainment, xenon, elektrische stoelverstelling en ga zo nog maar even door.

Succes met de zoektocht!
 

s-line

Forumguru
Er rijden er ook zat rond die eigenlijk helemaal geen problemen hebben. En inderdaad de meeste gebruiken wel wat olie maar wat wil je ook met die pisdunne longlife zooi! Gewoon stoppen met de longlife en elk jaar een beurtje (olie verversen ) en gewoon 10w40 erin dan is meestal het probleem opgelost. Succes en luister naar je gevoel. En inderdaad hoe meer elektronica,hoe groter de kans op problemen natuurlijk ook bij VAG komt het voor hoor.
 

Schippersss

Forumguru
Heb zelfde de 1.8tsi getund 250pk uit 2010 en nu met 70.000km op de teller. Zelf nog niks met deze motor gehad. Het olie verbruik is na de tuning zelfs gedaald ( misschien meer belasting? Ik heb geen idee, zeg het maar?) enige wat mij wel beetje tegen valt is het verbruik, zo ongeveer 1:10/1:9 ( jd wilt hier binnenkort nog even naar kijken ;)). Moet wel bij dit hele verhaal zeggen dat ik direct na de aankoop ben afgestapt van de ll beurten. Hier gaat netjes om de 15.000km de olie eruit. Imo scheelt dat veel ellende.
 
Laatst bewerkt:

SVincent

Actief lid
Allereerst: wat een vriendelijk forum!

Bedankt voor ieder zijn input ik kan alle hulp goed gebruiken.

Bij een goede aanschaf is goed beslagen ten ijs komen de helft van het succes.

Voor zover ik het allemaal hoor zijn er nog geen zaken waar ik enorm van schrik (sterker nog ik ben denk ik meer gerustgesteld).

De kettingspanner lijkt dus geen probleem te zijn (hoewel ik wel bij één S2 hem vervangen heb zien worden in het onderhoud). En het schijnt redelijk goed bij koud starten te horen te zijn tijdens de eerste 5 seconden starten? (kan iemand dit bevestigen?)

De nokkenas blijkbaar ook een weinig voorkomend euvel, ben wel benieuwd wat er onder nieuwe oliefiltertjes verstaan word? Ik neem aan dat dit niet het gewone normale filter is geweest maar een intern filter?

Elektrisch maak ik me ook minder zorgen, hoewel ik nog steeds twijfel of ik juist blij moet zijn met snufjes op een uitgebreider model, of juist blij moet zijn met het minimum aan “onnodige” snufjes omdat er dan ook minder kapot kan gaan.

Zo ook bij radio/navigatie, een swing zal prima zijn om radio te luisteren, een columbus natuurlijk veel mooier, praktischer en wellicht zelfs beter? Maar als daarom je auto opengebroken word omdat hij zo gewild is…..

Het olie verhaal blijft moeilijk. Het hele oliewegingsverhaal zal waarschijnlijk omdat ik naar de eerdere jaren kijk op basis van de leeftijd of kilometers sowieso wel uitgesloten zijn om hier enige vorm van coulance op te krijgen. Het enige dat ik kan doen is de onderhoudshistorie nalopen en hopen dat het van mensen is geweest die voor elk wissewasje bij de dealer naar binnen stappen. En dan hopelijk ook voor een litertje olie, want dat staat dan (als het goed is) geregistreerd. En wat ik begreep kan een roetzwarte uitlaat ook een indicatie zijn?

Ik ga donderdag een proefrit maken, en zaterdag waarschijnlijk ook.

Zijn er nog tips waarop te letten? Geluiden? Plekken om specifiek na te lopen
 

Noord26

Forumguru
Heb zelfde de 1.8tsi getund 250pk uit 2010 en nu met 70.000km op de teller. Zelf nog niks met deze motor gehad.

Dergelijk topvermogen is vragen op problemen toch? Geen enkele tuner kan dat er ongestraft uithalen. Of je moet mechanische aanpassingen hebben uitgevoerd op het inlaat en uitlaat-traject. Zou die grafiek wel eens willen zien, incl het koppel.
 

Schippersss

Forumguru
Dergelijk topvermogen is vragen op problemen toch? Geen enkele tuner kan dat er ongestraft uithalen. Of je moet mechanische aanpassingen hebben uitgevoerd op het inlaat en uitlaat-traject. Zou die grafiek wel eens willen zien, incl het koppel.
Hallo noord26, idd de uitlaat en inlaat systeem zijn aangepast.
Dit vermogen is ook allemaal nog niet zo heel spannend, met een andere turbo gaat het vermogen over 300pk en dan hoef er nog niks inwendig verandert te worden alleen versterkte koppeling en benzinepomp.
Hier de grafiek van jd stage 2

45b6312cf7c853fc00d34c0c02aa01bc_zps1cbeb271.jpg
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Ziet er lekker uit hoor, wil ik ooit ook nog wel, voorlopig houd ik het maar even bij stage 1 210pk aankomende 4 november.
 

Cordoba

Forumguru
Het vermogen van Schippersss is niet heel bijzonder: in bijvoorbeeld de voorganger het 1.8VT20 blok in bijvoorbeeld de oude Seat Leon lag in bepaalde uitvoeringen standaard al dat blok in een 240pk versie (fabrieksopgave, dat betekent bij VAG in de praktijk dan iets van 250 pk).

Verder Columbus is vooral bij jongere auto's diefstalgevoelig (bij oudere exemplaren kan het kaartmateriaal sterk verouderd zijn), de andere electronische zaken zijn niet diefstalgevoelig, en geven niet echt veel kans op extra storingen/onkosten.

De raammechanismen zijn vooral bij bepaalde modellen en bouwjaren een klein risico, maar je kunt ook checken of dit al is vervangen bij een auto. Raammechanisme gaat vooral mechanisch kapot (vaak de staaldraad), en door de constructie moet dan het geheel worden vervangen. Kosten typisch rond de 70 euro per mechanisme als je óf voor een goede imitatie óf voor een mechanisme van de sloop gaat. Vervangen is vaak zelf te doen als je er voldoende tijd voor uittrekt.
 

ertromp

Forumguru
Het vermogen van Schippersss is niet heel bijzonder: in bijvoorbeeld de voorganger het 1.8VT20 blok in bijvoorbeeld de oude Seat Leon lag in bepaalde uitvoeringen standaard al dat blok in een 240pk versie (fabrieksopgave, dat betekent bij VAG in de praktijk dan iets van 250 pk).

Volgens mij is dit appels met peren vergelijken. Het 1.8VT20 blok is betreffende opbouw totaal niet vergelijkbaar met een 1.8 TSI. Zelfs de cilinderinhoud is niet hetzelfde.
Ook betreffende de pk's zijn ze destijds niet boven de 225pk gekomen
 

Schippersss

Forumguru
Dat blok had een andere turbo, dus geen vergelijking. Als op de 1.8tsi een andere turbo plaats zit hij over 300pk dus zo blijf je vergelijken.
 
Bovenaan Onderaan