SVincent
Actief lid
Hallo allemaal!
Hagelnieuwe member hier, op zoek naar een goede gebruikte S2
http://www.skodaforum.nl/forum/i/een-superb-stel-je-voor.24474/#post-454266(hier stel ik me voor)
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een Superb 1.8 TSI Hatchback of Combi van rond de 100.000km (budgettechnisch)
Ik heb er een aantal op het oog maar wil wat meer bagage hebben als het gaat om de aanschaf van een occasion.
Ik had al gelezen dat dit motor type last heeft van een inferieure kettingspanner waarop een terugroepactie geweest is. Nu las ik ook in een post dat er een nokkenas versteller mogelijk ook voor problemen kan zorgen (of heeft dit betrekking tot dezelfde terugroepactie?).
Komende van een franse auto welke berucht zijn om hun inferieure elektrische installatie ben ik wel benieuwd hoe een Skoda zich op dit gebied houd. Ik zie allemaal geile opties: elektrische stoel verstelling, parkeerhulp, elektrische kofferbak opening, wegklappende spiegels etc.
In mijn ervaring is alles dat elektrisch gaat ook weer iets dat kapot kan en voor flink gepeperde rekeningen kan zorgen (zeker omdat vaak het handmatig niet te overriden is.
Ik zie mezelf al automatisch de gracht in parkeren met de stoel in de achterste stand en de spiegels ingeklapt, voordeel is dan wel weer dat de auto snel volloopt omdat de achterklep dan automatisch opengaat L. Overdreven ik weet het
Ook de olieconsumptie van de 1.8 TSI las ik op meerdere plekken. Uiteraard loop ik het risico hier pas achter te komen als de auto al in mijn bezit is.
Het liefste ben ik dit voor, maar kan hier inhoudelijk weinig discussie over voeren. Ik weet dat je bij een compressiemeting vooral het verschil tussen de cilinders te zien krijgt. Dus als ze allemaal last van “groeven” hebben wijst dit nog niets uit. Tenzij je weet watvoor waardes een motor van een dergelijke km stand dient te hebben. (iemand hier iets zinnigs over? of een andere methode om het vast te stellen)
Het endoscoperen van de verbrandingskamers is ook een optie, maar zonder vergelijk tussen een motor die hier geen last van heeft en er een waarbij wel sporen van dit euvel vertoont kan ik hier ook zelf niet een oordeel over vellen. En de garage zelf laten kijken…….ja ik heb misschien niet zoveel vertrouwen in de zelfkritiek en eerlijkheid van autobedrijven (ik laat me graag verrassen met het tegendeel).
Het beste is natuurlijk een degelijke garantiestelling, maar met dit soort km standen en leeftijd moet je het vaak met een 6mnd bovag doen.
Wat is overigens een “normaal” olieverbruik? Op basis hiervan kan ik in ieder geval het risico benoemen in een potentiële koop, en het “meetbaar” maken.
Ik lees ook zaken als een olieweging, maar volgens mij is dat zo ruim te interpreteren dat dit niet de weg is die ik op wil. (ze draaien het dan altijd zo dat je zelf je portomonee mag trekken)
Ik sta open van alle wijsheden van jullie kant! Alvast bedankt en hopelijk snel als "bezitter"te verwelkomen.
Groeten!
Vincent!
Hagelnieuwe member hier, op zoek naar een goede gebruikte S2
http://www.skodaforum.nl/forum/i/een-superb-stel-je-voor.24474/#post-454266(hier stel ik me voor)
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een Superb 1.8 TSI Hatchback of Combi van rond de 100.000km (budgettechnisch)
Ik heb er een aantal op het oog maar wil wat meer bagage hebben als het gaat om de aanschaf van een occasion.
Ik had al gelezen dat dit motor type last heeft van een inferieure kettingspanner waarop een terugroepactie geweest is. Nu las ik ook in een post dat er een nokkenas versteller mogelijk ook voor problemen kan zorgen (of heeft dit betrekking tot dezelfde terugroepactie?).
Komende van een franse auto welke berucht zijn om hun inferieure elektrische installatie ben ik wel benieuwd hoe een Skoda zich op dit gebied houd. Ik zie allemaal geile opties: elektrische stoel verstelling, parkeerhulp, elektrische kofferbak opening, wegklappende spiegels etc.
In mijn ervaring is alles dat elektrisch gaat ook weer iets dat kapot kan en voor flink gepeperde rekeningen kan zorgen (zeker omdat vaak het handmatig niet te overriden is.
Ik zie mezelf al automatisch de gracht in parkeren met de stoel in de achterste stand en de spiegels ingeklapt, voordeel is dan wel weer dat de auto snel volloopt omdat de achterklep dan automatisch opengaat L. Overdreven ik weet het

Ook de olieconsumptie van de 1.8 TSI las ik op meerdere plekken. Uiteraard loop ik het risico hier pas achter te komen als de auto al in mijn bezit is.
Het liefste ben ik dit voor, maar kan hier inhoudelijk weinig discussie over voeren. Ik weet dat je bij een compressiemeting vooral het verschil tussen de cilinders te zien krijgt. Dus als ze allemaal last van “groeven” hebben wijst dit nog niets uit. Tenzij je weet watvoor waardes een motor van een dergelijke km stand dient te hebben. (iemand hier iets zinnigs over? of een andere methode om het vast te stellen)
Het endoscoperen van de verbrandingskamers is ook een optie, maar zonder vergelijk tussen een motor die hier geen last van heeft en er een waarbij wel sporen van dit euvel vertoont kan ik hier ook zelf niet een oordeel over vellen. En de garage zelf laten kijken…….ja ik heb misschien niet zoveel vertrouwen in de zelfkritiek en eerlijkheid van autobedrijven (ik laat me graag verrassen met het tegendeel).
Het beste is natuurlijk een degelijke garantiestelling, maar met dit soort km standen en leeftijd moet je het vaak met een 6mnd bovag doen.
Wat is overigens een “normaal” olieverbruik? Op basis hiervan kan ik in ieder geval het risico benoemen in een potentiële koop, en het “meetbaar” maken.
Ik lees ook zaken als een olieweging, maar volgens mij is dat zo ruim te interpreteren dat dit niet de weg is die ik op wil. (ze draaien het dan altijd zo dat je zelf je portomonee mag trekken)
Ik sta open van alle wijsheden van jullie kant! Alvast bedankt en hopelijk snel als "bezitter"te verwelkomen.
Groeten!
Vincent!