Superb 1.6 TDi waarschuwing met trekken zware last?

JeroenV19

Nieuw lid
Even een vraagje van een andere orde. Van de week na 4 jaar mijn octavia 2.0tdi ingeleverd en een Superb 1.6 TDI opgehaald. Mijn Octavia was een heethoofd 103 graden olie bij 120 gps. Maar deze lijkt nog gekker te zijn, 110 graden bij 120 gps in de 6e versnelling. Nu heb ik er pas 400 km op staan, het zal misschien minder worden na het inrijden, maar heb hier toch wel mijn twijfels over.

Mijn octavia werd met caravan (1300 kg) erachter heuvel op zomaar 135 graden waarbij ook de water temperatuur ver opliep. In België betekend dit half gas met 70 de heuvel op in 3 of 4. Ik maak me bij het zien van deze temperaturen al vast zorgen voor aankomende zomer. Volgens de dealer is dit normaal en mag ik er alles mee trekken wat ik wil. Nu heb ik niet heel veel zin om nog langzamer de heuvel op te kruipen. Omdat dit waarschijnlijk getouwtrek gaat worden met de dealer ben ik alvast even benieuwd of jullie eenzelfde hoge standaard temperatuur hebben bij de 1.6 TDI?
 

hemi24

Forumguru
Mijn octavia werd met caravan (1300 kg) erachter heuvel op zomaar 135 graden waarbij ook de water temperatuur ver opliep. In België betekend dit half gas met 70 de heuvel op in 3 of 4. Ik maak me bij het zien van deze temperaturen al vast zorgen voor aankomende zomer. Volgens de dealer is dit normaal en mag ik er alles mee trekken wat ik wil. Nu heb ik niet heel veel zin om nog langzamer de heuvel op te kruipen. Omdat dit waarschijnlijk getouwtrek gaat worden met de dealer ben ik alvast even benieuwd of jullie eenzelfde hoge standaard temperatuur hebben bij de 1.6 TDI?

Of je caravan is zwaar overbeladen geweest, of je bent de handrem vergeten te lossen...

Met 1300kg ging ik met de 1.6 TDI nog sneller de berg op met minder temperatuurproblemen (bij 36 gr C buitentemperatuur)
 

JeroenV19

Nieuw lid
Caravan was gewoon netjes gewogen. Maar bedankt voor je bijdrage. Fijn voor jou dat je geen problemen hebt. Ik baal er echter stevig van en had gehoopt dat het met mijn nieuwe auto verleden tijd zou zijn.
 

hemi24

Forumguru
Helaas, blijkbaar kent de 1.6TDI op het MQB-platform een probleempje v.w.b warmtehuishouding.
In mijn geval was het een Golf 7 Variant van 2015; vermogen was niet de beperkende factor met de caravan in de bergen. Bij langere klimmen helaas wel de koeling...
 

oco1979

Forumguru
Zo te lezen is de S3 1.6tdi een beetje koelingsprobleem.
S2 is met een greenline uitvoering ook meer dicht.
Alles voor de C02 naar beneden te doen(op papier toch)
Enige mogelijkheid achteraf zal voorgrill vervangen door grotere als dat beschikbaar is.
Oliekoeler zou ook nog ideaal zijn.
Bij automatenauto's(verschillende merken) die caravan trekken worden in sommige gevallen ook een oliekoeler bij geplaatst,als deze oem al niet standaard aanwezig is.

Beetje raar verhaal van de dealer.
 
Ik ga nu al vanaf 2012 met een Superb (mijn 2e inmiddels) op vakantie met een caravan van 1400kg en via verschillende routes de Alpen over en nooit een probleem gehad. Broodje aap verhaal.
 
Ik ga nu al vanaf 2012 met een Superb (mijn 2e inmiddels) op vakantie met een caravan van 1400kg en via verschillende routes de Alpen over en nooit een probleem gehad. Broodje aap verhaal.
Broodje aap verhaal omdat jij het nog niet hebt meegemaakt?
Volgens mij staan er een aantal feitelijk goed onderbouwde ervaringen in dit topic m.b.t. oververhitting met caravan erachter....
 
Bovenaan Onderaan