Superb 1.6 TDi waarschuwing met trekken zware last?

Stuiver

Forumguru
Goedemiddag!

Heb afgelopen wwoensdag mijn bovengenoemde auto opgehaald bij de dealer en die kwam met een verhaal aanzetten: " bij het lang trekken van een zware last onder warme omstandigheden, bijvoorbeeld berg op, zou er een andere kit/pakking gebruikt moeten zijn bij het bouwen van de motor, want de gebruikte kit is niet perse goed. Hou de koeling dus goed in de gaten, want je rijd zomaar de motor in de soep". Dit was onderbouwd door een document van Skoda.
"Dit probleem was pas een paar weken bekend" (maar is niet verteld toen ik de auto kocht) en "de importeur doet er niets aan, het is aan de dealers om dit op te lossen". "Ze hadden al een aantal auto's die dit euvel hadden. "

Mijn motor heeft uiteraard deze kit niet. Mocht ik nu nog een aanpassing willen, omdat ze het nu mededeelden, dan kost dat een verbouwing van 2200€. Uiteraard is de dealer wel bereid wat bij te dragen, maar ja...

Bovenstaande werd mij even medegedeeld. Vreemd verhaal, of horen jullie dit ook?

Heb overigens aangegeven dat ik een auto heb die een boekje heeft, en in dat boekje staat dat er 1500 kg getrokken mag worden endat als ik de koppakking eruit rij met de caravan van 1370 kg ik me echt wel kom melden bij de dealer.
 

Horkje

Forumguru
Als je de optionele trekhaakvoorbereiding vanuit de fabriek hebt, is het wel een heel vreemd verhaal. Juist dan wordt er een betere of grotere koeling (of hoe dat dan ook heet) geplaatst.

Lijkt me bij in de soep lopen van motor ook vrij lastig aantoonbaar dat jij dan niet goed je waarschuwingslampjes in de gaten hebt gehouden....

Als je geen trekhaakvoorbereiding hebt gekozen snap ik het wel enigszins. 2.200 euro lijkt me wel erg fors trouwens. En dat ze al wel wat bij willen dragen zou mij het gevoel geven dat deze kwestie “rammelt”.

Ik zou zeggen, neem het ter kennisneming aan en onderteken niks wat betreft dit onderwerp.

Benieuwd of ik straks hetzelfde te horen krijg als ik zeeeeer binnenkort mijn nieuwe S3 geleverd krijg.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik wil ook niet geloven dat er een ander type motor gemonteerd wordt met andere kit op het moment dat je een trekhaak(voorbereiding) besteld. Die 1.6 TDI wordt gewoon in bulk geproduceerd en daarbij wordt echt geen onderscheid gemaakt.

Dat staat los van de koeling die je sowieso in de gaten moet houden als je met echt volle bepakking onderweg bent. Mijn 1.6 TDI (120 pk) heeft zich prima gehouden met 1500 kg caravan op en neer naar Normandië. De auto zelf zat ook goed vol met 5 mensen + bagage
 

Stuiver

Forumguru
Die 1.6 TDI wordt gewoon in bulk geproduceerd en daarbij wordt echt geen onderscheid gemaakt.
De Dealer vertelde mij ook dat ze zich als dealer in de steek gelaten voelen, juist vanwege het feit dat ze er al zoveel hebben afgeleverd.

Als je de optionele trekhaakvoorbereiding vanuit de fabriek hebt, is het wel een heel vreemd verhaal. Juist dan wordt er een betere of grotere koeling (of hoe dat dan ook heet) geplaatst.
Ook als je achteraf de trekhaak laat opbouwen (dus de vaste trekhaak) staat dat op de order die in de fabriek wordt ontvangen. Dat ivm de kabels en dergelijke die ze laten leggen.

Alleen het bij voorbaat al aangeven dat je de koeling in de gaten moet houden omdat je anders je motor in de soep draait vind ik nog al wat.
Dat is voor mij het hele dingetje. Uiteraard heb je waarschuwingslampjes en die moet je in de gaten houden. Uiteraard moet je niet doorrijden. Vertel iemand die zoveel geld betaald voor een Superb niet dat waar ie op moet letten...
Maar over dit hele verhaal is (tot nu toe) nergens iets te vinden, en wat nou als het mij gebeurd? Moet ik dan verwijzen naar een verhaal dat me ooit verteld is? Dat wordt een stevige discussie over de verantwoordelijkheid van het probleem, maar die ga je niet een twee drie winnen...
 

Horkje

Forumguru
Ik heb niet veel technische kennis maar je kunt niet per definitie stellen dat het in de soep lopen van de motor altijd maar eerst door een waarschuwingslampje wordt aangegeven.

Het lijkt me dat zelfs bij hogere temperaturen en rijden in de bergen met bijvoorbeeld een caravan je echt wel mag verwachten dat een nieuwe auto met een bepaalde afgegeven trekkracht het niet direct begeeft.

Misschien dat je als gewaarschuwd mens wel net wat allerter bent?
 
Ben zelf ook met 1500kg aan de haak door de Alpen gereden. Inderdaad wel temperatuurproblemen. Bergop loopt de olie- en koelvloeistoftemperatuur (te) fors op. Bij 130 graden olietemperatuur ben ik gestopt om de boel af te laten koelen. In de praktijk betekende dat wel een paar extra stops waar we niet op zaten te wachten.

Maarrr... een ander pakkinkje gaat dat niet oplossen, dit is gewoon een capaciteitsprobleem (ook een ontwerpfout, maar wel een andere dan door je dealer omschreven). En idd, als je dit soort temperaturen negeert gaat er vast wel iets stuk. Dat niet doen dus.

Zoals door anderen ook al aangeven geloof ik er niets van dat er twee verschillende 1.6tdi's van de band rollen. Dat is veel duurder dan alle versies van de "hoogwaardige kit" te voorzien
 

Stuiver

Forumguru
Ben zelf ook met 1500kg aan de haak door de Alpen gereden. Inderdaad wel temperatuurproblemen. Bergop loopt de olie- en koelvloeistoftemperatuur (te) fors op. Bij 130 graden olietemperatuur ben ik gestopt om de boel af te laten koelen. In de praktijk betekende dat wel een paar extra stops waar we niet op zaten te wachten.

Nee, dit ken ik, en dit weet ik. Bij mij hetzelfde.
Maar heeft de dealer je ooit iets gezegd? Mij niet.

Maar waarom komt er nu opeens een soort “ waarschuwing”, die ook nog eens nergens bekend is?
 
Nee, dit ken ik, en dit weet ik. Bij mij hetzelfde.
Maar heeft de dealer je ooit iets gezegd? Mij niet.

Maar waarom komt er nu opeens een soort “ waarschuwing”, die ook nog eens nergens bekend is?
Nee, bij dealerbezoek en proefrit was de S3 volgens de dealer uiteraard een exact bij mijn wensen passend geschenk uit de hemel zonder enig nadeel ;). En bij aflevering waren we zo klaar.

Vind het ook best een opmerkelijke uitspraak van je dealer. Feitelijk zegt hij dat je splinternieuwe auto -waar hij vertegenwoordiger van is- niet voldoet aan de opgegeven specificaties en dat hij stuk gaat als je hem gebruikt zoals volgens het boekje voorgeschreven.

Vast goed bedoeld, maar wat verwacht hij nu? Dat jij €2200 (of een deel daarvan) betaalt om de auto wel aan de standaard specificaties te laten voldoen?

Ik zou zeggen, lekker rijden en als je dealer gelijk blijkt te hebben dan is dit toch echt een gevalletje garantie
 

Stuiver

Forumguru
Vast goed bedoeld, maar wat verwacht hij nu? Dat jij €2200 (of een deel daarvan) betaalt om de auto wel aan de standaard specificaties te laten voldoen?

Ik zou zeggen, lekker rijden en als je dealer gelijk blijkt te hebben dan is dit toch echt een gevalletje garantie

Ik verwacht dat skoda verantwoordelijkheid neemt, en als er iets te recallen/wijzigen is, dat ze dit op een nette manier doen. Of dat Pon dat doet. Of de dealer. Maar niet een vaag verhaal, waarbij ook gezegd wordt dat de dealer geen steun krijgt van de importeur.

Ik ga gewoon rijden, zonder zenuwen, en was in eerste instantie benieuwd of anderen een dergelijk verhaal ook hoorden.
 

Horkje

Forumguru
Ik kan me herinneren dat ik bij het bestellen van de S3 met trekhaakvoorbereiding en trekhaak half september 2017 wel de vraag kreeg wat ik ging trekken........

Stond daar op dat moment niet zo bij stil.

Dit lezende denk ik dat dealers mogelijk toch op de hoogte waren, of konden zijn, van (wellicht) een (verhoogd?) risico op (mogelijke) problemen bij “extreme” trekomstandigheden.

In mijn geval in ieder geval wat minder dan een zware caravan dus geen reden tot onrust.

Na de zomer 2018 zullen we allemaal vast meer weten......
 
Zit dat verhaal over de Kodiaq eens te lezen en er vallen ineens wel wat kwartjes.

Destijds bij de Golf 7 al problemen vanaf het begin met de achteraf ingebouwde trekhaak door dealer met "originele" bekabeling. Met veel kunst en vliegwerk is de verlichting op de caravan gaan werken, alle andere elektronische zaken (trailer stability control, start stop systeem dat automatisch uitgeschakeld wordt bij aankoppelen aanhanger) zijn het nooit gaan doen. Hoewel het volgens dealer beter was de auto zonder trekhaak voorbereiding te bestellen (anders werkte de "originele" bekabeling niet :sterretjes:) heb ik nooit koelingsproblemen gehad met de Golf.

Dus om van het gezeur af te zijn op de S3 de af fabriek zwenkbare trekhaak besteld.
Opvallend is dat ook bij de S3 het start stop systeem niet automatisch uitschakelt bij aankoppelen aanhanger. Is het zo dat dit niet meer zo hoort (heb het boekje nog niet geraadpleegd), of.... bouwt Pon de "af fabriek" trekhaken nog steeds zelf op en is de trekhaakvoorbereiding even wegbezuinigd. Dat zou wel de koelingsproblemen met de caravan in de Alpen verklaren... een onderzoekje waard wat mij betreft
 

Horkje

Forumguru
Misschien eens concreet uitzoeken wat nu precies de optionele trekhaakvoorbereiding bij Skoda eigenlijk inhoudt.

Bekabeling / elektronica?

Koeling / fan?
 

hemi24

Forumguru
Koop je een nieuwe Gazelle fiets, krijg je de boodschap mee dat bij snelheden boven 35 km/h de ketting kan breken...

Dat dealers dit überhaupt met droge ogen durven te verkondigen!!!

Hoe zit het nu met het door de topicstarter vermelde document van Skoda wat dit zou onderbouwen..?
 

Stuiver

Forumguru
Hoe zit het nu met het door de topicstarter vermelde document van Skoda wat dit zou onderbouwen..?

Dat is een interssante vraag. Op het document, volledig in Skoda huisstijl, stonden geen kenmerken of datums of zo aangegeven. Ik heb het gezien, maar heb het niet meegekregen.
Ik denk dat als ik het vraag, dat ik een kopietje krijg.

Zal van de week nog eens binnenrijden daar.

Gr,
Jarno
 
Bovenaan Onderaan