Superb 1.6 TDi waarschuwing met trekken zware last?

Horkje

Forumguru
Ah, nu snap ik m pas, denk ik. Jij denkt dat de voorbereiding méér is dan alleen de kabelboom? Dat daar een andere pakking of koeling bij hoort?

Ja klopt.

In mijn beleving zou er bij die optie “trekhaakvoorbereiding” van slechts 150 euro een andere, grotere koeling gebruikt worden.

Vandaar dat ik nu ook benieuwd ben naar de inhoud van die voorbereiding; kabels en/of koeling enz.
 

Stuiver

Forumguru
@Stuiver: heb je die trekhaakvoorbereiding erbij genomen of niet?
Nee. De trekhaakvoorbereiding was volgens de dealer niet nodig, en wordt ook nooit verkocht. “Zeker niet nu een wegklapbare trekhaak er bijna standaard op zit, of er anders vaste trekhaken worden geplaatst”.

Om die reden heb ik de vaste trekhaak inclusief de kabelset genomen.
Ik kan me overigens bijna niet voorstellen dat ze anders de pakking en koeling voor nog geen 200€ als optie aanbieden, maar sluit jouw gedachtengang nog steeds niet uit.
 
Ik heb het hier al eens eerder gepost in een ander topic, maar ik kan beamen dat ook bij de 2.0tdi het blok mooi heet wordt bij beroprijden. Tijdens de klim naar Samnaun (CH) deze zomer zat ik met mijn TDI 190 ook in no time aan 120-125°C olietemperatuur, thans met een rustige doordachte rijstijl en af-fabriek trekhaak (ingeklapt). Was blij dat ik eventjes voor een wegenwerken-rood-licht kon stilstaan.
 

Bakkertje

Forumguru
De trekhaak voorbereiding is een meerprijs. Daarbij worden andere onderdelen toegepast, ander grille, betere lucht doorvoer etc. En inderdaad ook een stukje voorbereiding voor de bedrading. Achteraf kost de ingreep iets van 2000 euro, die daarvoor het eerder vermelde topic.

De vraag is dan ook waarom niet alle auto's met standaard trekhaakvoorbereiding worden gebouwd, dat is om de doodeenvoudige reden dat het zonder voordeliger is om te produceren. Dan blijft nog overeind dat de typegoedkeuring van een auto met of zonder trekhaakvoorbereiding identiek is en eenzelfde maximale toegestane trekgewicht heeft.

Overigens is bij de Kodiaq de meerprijs van de trekhaakvoorbereiding aangepast naar 0 euro (was 190) en alle dealers bestellen de Kodiaqs dan ook met deze voorbereiding, ongeacht of je nu een trekhaak gaat monteren of niet.
 

Horkje

Forumguru
De trekhaak voorbereiding is een meerprijs. Daarbij worden andere onderdelen toegepast, ander grille, betere lucht doorvoer etc. En inderdaad ook een stukje voorbereiding voor de bedrading. Achteraf kost de ingreep iets van 2000 euro, die daarvoor het eerder vermelde topic.

De vraag is dan ook waarom niet alle auto's met standaard trekhaakvoorbereiding worden gebouwd, dat is om de doodeenvoudige reden dat het zonder voordeliger is om te produceren.

Klinkt zeer aannemelijk dit en verklaard veel volgens mij.

Wel bijzonder dat het als optie bij bestellen maar 150 euro kost en achteraf 2.000 euro......

Zou dus gewoon standaard op iedere auto moeten zijn. Inmiddels in ander topic (kan het niet terug vinden) gelezen dat de importeur bewust heeft gekozen het als optie aan te bieden terwijl het in andere landen er sowieso wel op en aan zit.

Nederland typisch caravanland dus niet..... Zeker typisch Nederlands dat een importeur op 150 euro (consumentenprijs) beknibbeld. Bizar.

Wat als je een tweedehands koopt op basis van het interessante trekgewicht? Je weet dus nooit zomaar vooraf of je een risico loopt of niet. Tegen die tijd is het natuurlijk geen garantie dingetje of coulance dingetje meer. Niet goed voor het imago op langere termijn.
 

Bakkertje

Forumguru
Wat als je een tweedehands koopt op basis van het interessante trekgewicht? Je weet dus nooit zomaar vooraf of je een risico loopt of niet. Tegen die tijd is het natuurlijk geen garantie dingetje of coulance dingetje meer. Niet goed voor het imago op langere termijn.

De dag dat Pon zich daar druk over maakt ....

Dat het achteraf zoveel kost is omdat dan de halve auto afgebroken moet worden om dan alsnog de onderdelen die maar 150 euro duurder zijn (maar een hogere losse kostprijs hebben) gemonteerd moeten worden. Stel de geoptimaliseerde grille kost los 300 euro en de niet geoptimaliseerde 150 dan moet achteraf de volle 300 euro in rekening gebracht worden en dus niet de meerprijs van 150 die in de fabriek gerekend kan worden. En dat geldt dus voor alle aanpassingen. Maar het merendeel van het achteraf doen zit in de uren. In het Kodiaq draadje kun je lezen (en de foto's zien) wat er allemaal moet gebeuren om de ietwat duurdere onderdelen te vervangen. Het hele front moet eraf, achterkant volledig gedomenteerd etc.

Maar goed, dat neemt niet weg dat ook de auto zonder voorbereiding een trekgewicht heeft op kenteken ..
 

Stuiver

Forumguru
De trekhaak voorbereiding is een meerprijs. Daarbij worden andere onderdelen toegepast, ander grille, betere lucht doorvoer etc. En inderdaad ook een stukje voorbereiding voor de bedrading. Achteraf kost de ingreep iets van 2000 euro, die daarvoor het eerder vermelde topic.

INteressant Bakkertje. Is dit echt zo?
Ik trek jouw antwoord niet in twijfel, maar wil graag weten waarom jij dit weet (en mijn dealer niet).
 

andrehj

Forumguru
In het Kodiaq draadje kun je lezen (en de foto's zien) wat er allemaal moet gebeuren om de ietwat duurdere onderdelen te vervangen. Het hele front moet eraf, achterkant volledig gedomenteerd etc.
Ik kon alleen dit topic vinden, maar vond daarin geen foto's. Is er nog een topic?
Overigens vind ik dat je dit probleem niet alleen Pon aan moet rekenen, maar ook Skoda in Tsjechië. Want welke idioot verzint het nou om (optioneel) een half koelsysteem weg te bezuinigen zonder het maximale trekgewicht aan te passen ?!?!?
 

Stuiver

Forumguru
Dan snel weg daar!
Op zoek naar een betere dealer...!

Interessante opmerking. Ik heb namelijk met drie (!) dealers gesproken, en allemaal (!) hebben in het offerte stadium gezegd dat het niet nodig is om de trekhaak voorbereiding te nemen. Het is dus voorbarig om nu weg te gaan bij de dealer bij wie ik de auto gekocht heb, en die mij het verhaal heeft verteld.
Naar mijn mening kan ik beter blijven.
 

gdisselkoen

Forumguru
Als mijn dealer mij vertelt, bij het afleveren van de auto, dat er wellicht verkeerde kit is gebruikt en dat ik problemen kan krijgen. En vervolgens aanbied dit voor €2000 te verhelpen, en een beetje korting te geven. Dan krijg ik een beeld van Ierse klusjesmannen voor ogen. :sterretjes:
 

Horkje

Forumguru
Ik heb in het offertetraject destijds vrij open aangegeven dat ik, om kosten te drukken, aan het rondneuzen was om achteraf zelf een goedkopere trekhaak aan te schaffen.

Omdat ik bij het online configureren die trekhaakvoorbereiding wel zag staan, is het onderwerp vrij summier besproken in dat stadium.

Uiteindelijk kwam het erop neer dat achteraf doen wellicht te veel gedoe was en uiteindelijk ook niet heel veel scheelde in prijs. In beide gevallen was ik in de veronderstelling dat ik hoe dan ook die trekhaakvoorbereiding nodig had.

Als dealers zeggen dat een bepaalde optie niet nodig is, zal dat achteraf toch lastig aantoonbaar zijn. De vraag is, wanneer je bij het bestellen een trekhaak kiest, of men je die kan en mag verkopen zonder noodzakelijke opties. Dan zou op zijn minst gevraagd moeten worden of je echt de maximale trekkracht wil benutten of dat je alleen een fietsendragertje wil gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan