Stuur vasthouden gevoeligheid

Ik post even een nieuw topic.
Ik heb eind vorige maand mijn nieuwe Superb in ontvangst genomen.
Wat mij onmiddellijk opviel is het veelvuldig bericht "stuur vastnemen" (of wat er ook juist staat), bij gebruik van ACC. Tot nu toe niet echt druk over gemaakt, maar vorig weekend voor de eerste maal een langere afstand op een rechte autosnelweg gereden met ACC en dat was allesbehalve aangenaam. Continu alarm stuur vastnemen en alarmsignaal,...ondanks dat ik mijn stuur vast had!!

Bij mijn vorige Superb uit 2016 had ik dit ook, maar veeeeel minder.

Is er iets mis met mijn stuur of is dit "eigen" aan de nieuwe Superb? Zitten er eigenlijk sensoren in het stuur, of werkt dit puur op "beweging" van het stuur?

Ik heb er ook een filmpje van gemaakt, indien nodig post ik dit wel even.
 

Timmer

Donateur
Sensoren in het stuur denk ik niet, meestal werkt een dergelijke sensor via een input op de stuurhoek.
Als jij minieme correcties doorvoert om mooi rechtdoor te rijden, zal de sensor dit oppikken en weten dat jij je hand aan het stuur hebt. Als jij gedurende (ik dacht) 12 seconden je stuur niet vasthebt, detecteert de sensor dus geen input, en krijg je die melding.

edit; dit is louter informatief, ik raad je aan dit niet te doen, en ben ook niet verantwoordelijk voor schade/ongeval/brand/kernoorlog/overstroming/... maar;
Je kan een fles van 1,5l vullen met 1l water, die in het stuur klemmen, en door de combinatie van de eerste en derde wet van Newton, gaat je sensor impulsen oppikken en denken dat jij nog steeds je handen aan het stuur hebt...
dit, zoals gezegd, is enkel voor educatieve doeleinden, en mag niet getest worden op de openbare weg, en ik kan niet aansprakelijk gesteld worden voor EENDER wat er hierdoor kan/zal/mag gebeuren of niet gebeuren...
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat mij onmiddellijk opviel is het veelvuldig bericht "stuur vastnemen" (of wat er ook juist staat), bij gebruik van ACC.
Uit de startpost wordt niet echt duidelijk of @Baardenraker die meldingen kreeg terwijl hij het stuur wel degelijk vasthield, óf dat hij toen met losse handen reed. In het laatste geval zijn die meldingen natuurlijk gewoon terecht...

Ik rij echter ook regelmatig op kaarsrechte stukken weg waar, bij ontbreken van zijwind of rare afwijkingen in het wegprofiel, inderdaad soms tientallen seconden lang geen stuurcorrecties nodig zijn. En in zo'n geval zijn zulke systeemmeldingen natuurlijk wel rete-irritant. Mijn lane assist doet dan ook al snel vervelend en die staat daarom standaard uitgevinkt.
 
Laatst bewerkt:
Het is wel degelijk het geval wanneer ik BEIDE handen op het stuur strak vasthoud.
Ik reed hiervoor een Superb uit 2016 en daar was dit totaal niet zo gevoelig en was één hand onderaan het stuur al voldoende om het alarm niet te laten afgaan...

 

MaxN

Donateur
Is idd de lane assist die dit doet. Bij ons staat deze daarom meestal uit. Mijn vriendin heeft er erg veel last van op de A7 in Groningen en Friesland, daar zitten niet veel bochten in. Ik gebruik het alleen nog wel eens op langere ritten, maar moet altijd opletten dat de piep niet komt.
P.s. een flesje water in het stuur helpt en werkt, maar zou het niet aanraden. De meeste snelwegbochten kan het systeem prima “zelf” doen namelijk.
Nogmaals ik zou het niet doen, hooguit als test.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb het simpelweg nooit meer aanstaan. Ik wil gewoon zelf uitmaken hoe dicht ik langs de streep wil rijden in langere bochten en vooral ook bij 'binnenbochtjes' langs bv. vluchtheuvels e.d. en heb gewoon geen zin in dat gedoe.
 

CDK

Forumguru
Ik herken die melding uit m’n Kodiaq, vooral vervelend als je niet alleen bent en je kindjes liggen te slapen.
Bij mij werd aangegeven dat daar niets aan te doen was behalve lane assist uitschakelen....
 

hemi24

Forumguru
Als je inderdaad de lijn aanhoudt die het systeem ook wil volgen, zeurt ‘ie om de haverklap..!

:mad:
 

Antera

Donateur
Stop een flesje water tussen de spaken in en je zal zien dat hij het gewoon doet zonder meldingen ook met de handen van het stuur af. De auto merkt wanneer jij stuur bewegingen maakt namelijk en daarop reageert hij. Je rijd te strak vrees ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
"Te strak rijden" - wat is dát nou? :sterretjes:
Natuurlijk reageert de auto als ik stuurbewegingen maak - da's de essentie van het besturen van een auto, toch?

Maar als je op een kaarsrecht weggedeelte met een strakke asfaltlaag zonder spoorvorming en zonder dwarswind enige tijd geen enkele reden hebt om aan het stuur te draaien, dan is het m.i. volslagen idioot dat je toch expres stuurbeweginkjes moet maken óf het systeem op een andere manier moet belazeren. Ik vind dat gewoon bloedirritant, oncomfortabel en daardoor géén bijdrage aan de veiligheid. Blij dat het uit staat!
 

Pendragon

Forumguru
Ik gebruik het altijd en heb er in de Karoq vrijwel nooit last van. Heel af en toe, maar misschien hou ik het stuur anders vast ofzo. Ik ben ook niet echt een 2 handen 10 voor 2 of kwart voor 3 rijder, (behalve vanaf 160) misschien komt het daardoor en dat ik dan sneller een beetje beweeg.
 
Hiervoor had ik een Superb MY17 en daar had ik geen problemen. Zelfs al ik hield ik het stuur met 1 hand vast, dan nog kwam hij niet klagen. Heel af en toe.
Dus ik heb een vergelijkingspunt.
De vraag is of de gevoeligdheid is aangepast bij de FL of dat ik dit gewoon kan laten "herstellen" door een of andere sensor te laten vervangen.
3 Juli heb ik sowieso een afspraak wegens storingsmeldingen "SOS" en "airbag".
 

hemi24

Forumguru
De truc is dat je nergens last van hebt als je links of rechts steeds een beetje tegen de weerstand van het systeem aan blijft hangen; daarom werkt het ook met het flesje water in het stuur.
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Nja dat vind ik gewoon te belachelijk voor woorden, je moet gewoon kunnen auto rijden, en niet bezig hoeven te zijn met weerstand te zoeken in je stuur.
 
Bovenaan Onderaan