Storingslampje airbag

SuperBeeb

Forumguru
Moet de stoel er helemaal uit? Mijn lampje begon zondag ook te branden toen mijn zoon de rechtervoorstoel helemaal naar boven zette :banghead:
Zodra er gereedschap aan te pas komt, ga ik wel naar de garage, ben niet zo handig...

Heb helaas wel 'enige' ervaring met airbaglampje in de Passat. 2x nieuwe zij-airbag erin gezet, met alle zoekkosten erbij >1000 euries verder. Gelukkig op kosten van de garage. Omdat de storing terug bleef komen hebben ze uiteindelijk ook iets met de contactjes/draadjes gedaan. Hadden ze beter mee kunnen beginnen, maar ze hadden zeker niet door dat het garantie was :D
Helaas is deze VW-dealer nu ook de lokale Skoda dealer geworden :cry:
 

Menno.

Actief lid
haha, weet niet hoe het met Skoda dealers is, maar mijn ervaring met VW dealers is dat ze voor elke handeling, he klein ook, iets in rekening brengen... en de Skoda dealer bij mij in de buurt is onlangs overgenomen door... de VW dealer.
Nou, mijn ervaring met de skoda/seat/chevrolet dealer hier, is dat ze voor het uitlezen of resetten niks in rekening brengen. Moet ik wel bij zeggen dat ik altijd al mijn onderhoud daar doe en ook het kopen van een auto. Ook een leen/huur auto word nooit gefactureerd! En krijg altijd korting, na dat ik er om vraag natuurlijk!
 

SuperBeeb

Forumguru
Vandaag bij de dealer (Kamsteeg Leiden, sinds een paar weken ook Skoda en Seat dealer) geweest voor m'n airbaglampje. Kon snel terecht:thumbsup:
Het was inderdaad het stekkertje oid, maar ze hadden (nog) geen reparatiesetje in voorraad.
Bij het uitlezen bleken er nog een paar foutcodes in te zitten: Luchtmassameter en temperatuursensor :banghead: Is nader onderzoek voor nodig, maar daarvoor is eerst weer overleg nodig met de verkoper ivm de Bovag garantie...
Volgende keer doe ik maar weer een aankoopkeuring, ongeacht merk, model en verkoper :(
 
Ik heb dit laatst ook gehad. Ik ben naar de garage geweest (nog net binnen de garantie). Er bleek een onderdeel in het stuurhuis kapot te zijn. Dit is vervangen (zie ook netjes geregeld topic).
 

SuperBeeb

Forumguru
Stuurhuis heb ik bij de Passat gehad, dwz de vorige eigenaar daarvan. was ook een terugroepactie voor geweest. Volgende week ga ik weer naar de dealer om het luchtzaktouwtje (om maar in de termen van de handleiding te blijven :) ) te laten vervangen/aanpassen, en om de andere codes te laten onderzoeken.
Hopelijk kan (en mag) de dealer het verhelpen; heb bovag garantie van de garage waar ik m heb gekocht, maar die zit niet om de hoek. is tot nu toe in goed overleg met de verkoper bij de dealer geregeld.
 
ola, daar zijn we eindelijk weer.

De eerste adviezen bleken de beste. Alles geprobeerd (contactspray, tyrips, accupool los hierna)
...... allemaal prutsoplossingen.
Uiteindelijk de stekker van de rechterstoel eruitgeknipt en draden doorgesoldeert, na enige tijd naar de VW dealer geweest en vriendelijk gevraagt of ze hem even wilde resetten, kosteloos gedaan en overige storigen uitgelezen. 1 gloeibougie vervangen en klaar waren we.

Conclusie: de stekkers van de airbag luisteren zeer precies en ook bij een goed uitziende stekker( geen speling ) kan er al storing optreden.

ps de stoel gaat met een grote torx los, hij gaat vrij makkelijk los dus een imbus lukt ook als je niet te veel kracht zet blijft hij heel
 

Cordoba

Forumguru
ps de stoel gaat met een grote torx los, hij gaat vrij makkelijk los dus een imbus lukt ook als je niet te veel kracht zet blijft hij heel

Dan heb je geluk gehad, dat de stoel al eerder losgeweest is: de bout is namelijk een veeltand (12-hoek, i.p.v. 6-hoek zoals torx) en de bouten zijn normaal verzegeld met Loctite. De Loctite zie je ook aan de schroefdraad als je een bout losdraait: paars/rode substantie. Bij een goed met Loctite vastgezette bout, draai je óf de kop van de bout kapot, óf je bitje/torxsleutel. Als ik het me goed herinner is het veeltand NPX10, maar kan me een maatje vergissen.
 

Kensel

Forumguru
Betreffende airbag-lampje brand bij mij ook inderdaad constant bij inschakelen van contact (en blijft dan branden, ook tijdens rijden, tot ik contact geheel afzet). Is overigens al enkele weken.
Auto is er gewoon mee door grote beurt en APK gekomen.

Paar weken terug nog bij @ertromp geweest voor wat aanpassingen en bleek dat het om een gevalletje lage spanning ging. Kan kloppen omdat auto een keer met lege accu heeft gestaan (kinderen van het werk in de auto die de radio aan laten staan, waardoor deze 's nachts de accu leeg trekt is niet handig).
Moet eerdaags naar de dealer om de reset uit te laten voeren.. Was bij mij in ieder geval niets ernstigs..

Kan dus blijkbaar meerdere redenen hebben, maar ben blij dat ik de oorzaak weet..
 

BarryXX

Actief lid
Bij mij is het lampje onlangs gaan branden. Een gewone reset hielp niet, het lampje was direct weer terug. Vandaag bij de dealer geweest. Deze heeft de stekker onder de stoel er tussen uit geknipt, draadjes gesoldeerd en na 40 minuten en 49 euro kon ik weer weg. En het lampje is uit... :)
 

gbbosma

Forumguru
Bij mijn Octavia Edition100 brandt sinds gisteren het airbag lampje. Ging even wat harder door een bocht en toen begon het airbag lampje te branden. Gaat ook niet meer uit. Nu lees ik hier dat het vaak komt door een stekker onder één van de voorstoelen. Mijn vraag is, hoe kom ik bij deze stekkers. Zijn ze gemakkelijk te vinden. Wil ze graag doorverbinden en dan een reset laten doen en zien wat er daarna gebeurt. Wie o wie weet raad.
 

EdK

Forumguru
Om er een beetje makkelijk bij te komen moet je de 4 bouten van de geleiderail los schroeven.
Moet je dan wel weer een speciale bit voor hebben...
Of je moet ff op de tast met een spiegeltje gaan zitten klooien....

Officieel zitten die stekkers met beugeltjes vast onder de stoel, maar vaak ook liggen ze na een tijdje min of meer los ( was bij mij geval met 1 stekker van stoelverwarming)
 

Tees

Donateur
Je moet alleen even uitzoeken (uitlezen dus) welke airbag het is. Bij mij is alleen die onder de passagiersstoel een paar jaar terug doorgesoldeerd, omdat daar de fout zat. Daarna foutcode resetten en klaar.
Misschien ten overvloede: altijd accu los als je dit soort zaken doet. Een onbedoeld ontploffende airbag kan je in t ziekenhuis doen belanden...
 

gbbosma

Forumguru
Even een korte terugkoppeling over het brandende airbag lampje. Heb niets gedaan kwa reparatie, maar omdat de Skoda apk gekeurd moest worden en daar een reset werd gedaan van het airbag lampje. Er was een melding van. Linksachter botssensor storing. Op dat moment was de botssensor niet in storing en de reset heeft zijn werk gedaan. Lampje brande tot gisteren niet meer. Gisteren heb ik de Skoda ingeruild voor een Volvo V70.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/n...ijd-voor-een-volvo-v70-limited-edition.43626/
 
Bovenaan Onderaan