Storing P2454 Fabia 1.2 TDI Greenline 2010

Beste monteurs,

Helaas heb ik wee een akkefietje met mijn Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline uit 2010...
Vorige week kreeg ik een storing op het roetfilter, volgens het boekje begint de motor dan met regenereren. De storing bleef onlangs hoog in de toeren rijden op de snelweg enkele dagen staan. Daarna verdween de storing. Een dag later weer een storing: uitlaatgas controlesysteem, welke na 1 dag over de snelweg rijden weer verdwenen was. De dag erna heb ik diesel additief aan de brandstof toegevoegd, je weet nooit waar dat goed voor is.

Ik heb de auto uitgelezen (terwijl geen controle lampjes brandden) en kreeg de volgende storing te zien:
E8 P2454 Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit Low

Helaas kwam vandaag de storing op het roetfilter weer te voorschijn.

De EGR klep is vervangen onder coulance bij 50000 km, nu staat er 106000 op.

Kan iemand mij wat wijze raad geven op bovengenoemd probleem?
 

Joske

Forumguru
om zo maar met zekerheid te vertellen dat de verschildruksensor kapot is... dat ga ik je niet garanderen. Kost iets van een 50 euro bij je dealer:

Naamloos.jpg

deze is het:

https://www.google.be/search?q=0599...mZsgH8yoCACw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1440&bih=771

059%20906%20051C.jpg
 

Spierings

Forumguru
Sensor is niet plug en play. Deze moet ingeleerd worden zodat de offset goed staat.
Afhankelijk moet in sommige gevallen ook het roetfilter met de tester geregenereerd worden.

Gewoon eerst controleren voordat je gaat vervangen. Dan ook even de slangen doorblazen met wat lucht.
 

bobracing

Forumguru
Die heb ik ook vervangen bij me F2.... op advies van Joske en Monteurtje vorig jaar, was bij mij een kwestie van gewoon vervangen,niks inleren of wat. Kost inderdaad rond de 50 euro heb hem van Bosch besteld via een duitse webshop. Naderhand is de wagen nog eens bij de dealer geweest en nog software update gehad en alles OKE bevonden. Nu een kleine 15.000km later werkt de betreffende sensor nog steeds goed :)
 

Spierings

Forumguru
@bobracing sensor moet altijd ingeleerd voor het goed functioneren van het roetfilter.

Mogelijk dat de afwijking van je nieuwe sensor overeen kwam met jouw oude sensor, maar dit is in veel gevallen niet het geval.
 

bobracing

Forumguru
@Spierings heb jij dan voor mij een howto of kan je zeggen hoe ik dat kan nakijken/nalopen eventueel binnen vcds. Zal ik ook direct mij waardes/ervaring hier plaatsen zodat de topic opener ook gehulpen is.
 

Spierings

Forumguru
Ik deed het altijd met de vas5052 kast van de dealer, heb 14 jaar bij de Audi dealer gewerkt. Maar daar werk ik inmiddels niet meer.

Maar op Gerrit Speek stond de vcds methode.

Druksensor Uitlaatgas (G450) inleren

Ga als volgt te werk:

  • auto op contact,
  • start VCDS (VAG-COM), ga naar [01 - Motor]
  • ga naar [Login - 11]
  • 30605 = aanpassing Druksensor 1 voor Uitlaatgas (G450)
  • let op: schakel na de aanpassing het contact voor minimaal 10 seconden uit!


of

Ga als volgt te werk:

  • auto op contact,
  • start VCDS (VAG-COM), ga naar [01 - Motor]
  • ga naar [Aanpassingen - 10]
  • selecteer kanaal 12 en lees de waarde in veld 5
  • zet deze waarde terug op "0"
  • druk op "Test" en sla de waarde op
  • Voer bij [Codering II - 16] de code 30605 in
  • let op: schakel na de aanpassing het contact voor minimaal 10 seconden uit!
 

bobracing

Forumguru
Kijk eens aan, dat is makkelijk! Zal het deze middag even proberen en kijken. Zal ik verschil merken? En wat is de functie precies?

Ik hou je op de hoogte.
Gr Marcel
 

Spierings

Forumguru
Denk dat je het verschil niet merkt. Is tenslotte voor de werking van het roetfilter. Als deze niet de correcte waarde meet/doorgeeft, kan het zijn dat hij niet goed regenereerd. Met gevolgen van dien.

Is een calibratie zodat deze correct weergeeft
 

bobracing

Forumguru
Het moet gewoon goed werken, dus ga het straks uitvoeren, is zo te zien een werkje van niks tenslote :) en is in het behoudt van de wagen! Hou je op de hoogte en bedankt alvast voor het meedenken!
 
Beste monteurs, heb de afgelopen week geen storingslampje meer gezien, de fout P2454 zat er nog wel in, maar deze heb ik met een Delphi tool gewist en deze komt ook niet meer teug (tevens geen enkele andere storing). Ik twijfel of de verschildruksensor wel kapot is. Is deze door te meten? In de Delphi software kan ik geen real time data van deze sensor vinden...
Verder staat in het inlogscherm "exhaust gas sensor teat completed" terwijl er onder staat "PM filter test not completed".
Iemand nog wat raad?
 

Spierings

Forumguru
Die sensor is volgens mij niet zo door te meten.
Maar je kunt wel in meetwaarden de druk uitlezen. Als deze aannemelijk is, bijvoorbeeld bij niet lopende motor is het goed. Maar je hebt ook kans dat deze afwijkt.
 
Beste Spierings, in de software heb ik "baromatic pressure" zien staan, deze gaf 100 kPa (en 1 keer 101) aan. Ik weet echter niet zeker of dit de meetwaarde van deze sensor komt. Verder zag ik namelijk geen andere uitlaatgasdruk sensoren in de lijst staan...
 

Cordoba

Forumguru
100 of 101 kPa is dus gewoon de barometerstand (1000 resp. 1010 mbar), ik weet dat die in elk geval bij diverse atmosferische blokken gebruikt wordt door de ECU, ik weet niet in hoeverre dat in dit geval van toepassing is.
 
Bovenaan Onderaan