Stoel geheugen koppelen aan sleutel

@Rallye: Dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen. Ik vermoed dat deze optie er bij mij niet op zit. Volgens mij kan dit via vcds wel aangezet worden.
 

Rallye

Forumguru
OK. Bij een Golf is dat standaard - sterker nog, door een softwarefout kon je het een poos niet eens uitschakelen.
 
Ik heb sinds afgelopen vrijdag mijn Kodiaq sportline in bezit. Het is me gelukt om beide sleutels zo in te stellen dat zowel de stoelen als de spiegels in de juiste stand komen te staan als de auto wordt geopend.
Beste Joost, heb jij een nieuwe Sportline of een occasion? Bij mijn eerste Kodiaq style van 2017 ging dit ook prima, maar in de facelift Kodiaq van september 2022 werkt dit niet meer.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat je stoel naar achteren gaat is een optie comfort entry (of zoiets) kun je ook met VCDS activeren volgens mij.

Edit: easy entry heet de optie (kom ook easy exit tegen)
 

Rallye

Forumguru
@Robbertmol Ik denk dat het bij een facelift Kodiaq zo werkt als bij mijn Golf en zoals door Bakkertje beschreven. Je stelt gebruikers in en geeft in het systeem aan dat de sleutel aan de gebruiker blijft “kleven”. Als je dan met de juiste set sleutels bij de auto komt zet hij de instellingen goed bij het aanzetten van het contact.

Ik heb het idee dat die niet altijd helemaal 100% goed gaat, overigens. Gisteren kwam ik wel met mijn set sleutels aan, maar bleef de gebruiker mijn echtgenote. Stoel leek, ook al stond hij op easy exit, ook niet naar achteren geschoven toen ze de auto verliet,
 
Laatst bewerkt:
Hi Rally, ik heb al tweemaal de gebruikers ingesteld en sleutels gekoppeld maar er gebeurt bij mij niets. Het geheugen van de stoel werkt alleen als je handmatig de geheugen knop activeert. Ik denk wel dat mijn software niet goed werkt. Wat ik ook doe, het systeem blijft melden dat het profiel niet beveiligd is met S-pin. De dealer heeft dit nog niet kunnen verhelpen.
 
@Robbertmol: Ik heb een splinter nieuwe kodiak sportline. Die comfort functie zit er niet op. Zal ik via vcds aan laten zetten.

Maar ik lees dus dat jij het niet voor mekaar krijgt om de sleutels aan een profiel te koppelen. Wat lukt er niet? Zoals ik het begrepen heb, moet iedere gebruiker een account aanmaken via de Skoda app. Daarna kan je in de auto een profiel toevoegen waarbij je moet inloggen met jouw gegevens. Dan het profiel aanklikken. Dit alles moet doen met alleen het contact aan. Alles instellen zoals diegene dat wil (stoel, spiegels, radio en dashboard). Vervolgens kort op set drukken en dan de 1,2 of 3 tot je een boing hoort. Vervolgens contact uitzetten en dan op open drukken op de desbetreffende sleutel. Dan is de sleutel gekoppeld aan dat profiel. Let wel op dat de andere sleutel niet in de buurt is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
@Robbertmol Heb je ooit wel een s-pin ingesteld in de webomgeving? En vervolgens bij de eerste keer gebruik op het systeem weer uitgevinkt?

De sleutel koppelen is niet iets wat je zelf doet. De auto onthoudt (mits de instelling aan staat) bij mij welke sleutel het laatst bij deze gebruiker gebruikt is.
 
@Rallye en @Joost_76, wat mij niet lukt is het vastzetten van mijn profiel. Ik heb de app geupdate, mijn auto verwijderd uit de webomgeving en weer aangemeld, maar telkens meldt mijn auto dat mijn profiel niet beveiligd is met S-pin. S-pin invoeren lukt, ok volgt, daarna aangevinkt ‘code onthouden’ maar dat werkt niet. Ook niet als ik eerst ‘onthouden’ aanvink en daarna de code ingeef. het werkt 1 keer en daarna meldt hij weer dat het gebruikersprofiel niet beveiligd is. De dealer komt er ook niet uit, hij gaf aan dat er veel storingen zijn in de software…
 

DoubleJ

Senior Member
@Robbertmol De sleutel koppelen is niet iets wat je zelf doet. De auto onthoudt (mits de instelling aan staat) bij mij welke sleutel het laatst bij deze gebruiker gebruikt is.
Dat is iets wat ik zelf wil instellen, dus als dat overrulled kan worden zou het fijn zijn...

Ik vind het nu te vaag welke sleutel aan welke persoon gekoppeld is.
 

Rallye

Forumguru
Tja. Het systeem is gewoon veranderd, dus wat jij wilt is voor Skoda niet meer relevant. De instellingen kunnen als uitgelegd samenhangen met de sleutel die jij het laatst gebruikt hebt - of helemaal niet samenhangen met een sleutel. Als die samenhang is ingesteld herkent het systeem aan de sleutel wie je bent en dus hoe de stoel moet staan. Bij mij is dat meestal geen probleem: ik heb een set sleutels en de andere zijn van mevrouw Rallye. Het wordt pas vervelend als mijn dochter een keer mijn sleutels leent, want dan hangen ze na gebruik aan haar account. Als ik ze dan weer eens gebruik moet ik zo snel mogelijk na het indrukken van de startknop de in te stellen gebruiker wijzigen, anders word ik opgevouwen achter het stuur.
 

DoubleJ

Senior Member
Ik snap het, het automatisch de sleutel toewijzen is gewoon te random, en een onlogische handigheid die ingebouwd is door Skoda. ;) IMHO.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het wordt pas vervelend als mijn dochter een keer mijn sleutels leent, want dan hangen ze na gebruik aan haar account. Als ik ze dan weer eens gebruik moet ik zo snel mogelijk na het indrukken van de startknop de in te stellen gebruiker wijzigen, anders word ik opgevouwen achter het stuur.
Kun je die dochter dan niet leren dat ze na afloop van haar rit, vóórdat ze het contact afzet, eerst die stoel een flink eind achteruit zet? Ik heb gelukkig geen last van stoelen met eigenwijze trekjes (ze zijn trouwens sowieso niet elektrisch verstelbaar) maar mijn vrouw doet dat ook voordat ze uitstapt, want anders kom ik er niet eens in...
 

Rallye

Forumguru
@DoubleJ Er zit een systeem achter dat redelijk logisch is, dus "random" zou ik het niet willen noemen. Zou het kunnen zijn dat jullie gebruik van de setjes sleutels random is? ;)

@Canon-Eye Dat doet mijn Golf zelf al (ik begreep dat Octavia's dat niet doen) als je dat instelt. maar dan kom je bij de auto en de stoel staat naar achteren. Je zet het contact aan en hij zegt "Welkom dochter Rallye" en begint de instellingen te doen. Dan moet je wel zeggen dat hij daarmee moet stoppen en de gebruiker wisselen anders gaat de stoel naar haar stand.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik hoor het al. Weer zo'n achter een bureau bedachte oplossing van een "probleem" dat er eigenlijk niet is en dan feitelijk vervangen wordt door een ander probleem.
Als het dan toch elektrisch moet, maak dan gewoon 3 zelf programmeerbare memorystanden onder evenzoveel knopjes, dat is pas echt praktisch... En als ze die overbodige extra complicaties gewoon weglaten wordt de auto er nog goedkoper van ook.
 
Laatst bewerkt:

DoubleJ

Senior Member
@Rallye Dat zou kunnen, maar tot nu toe herkend het systeem nog niets :rolleyes:. We hebben ieder een eigen setje, dus dat zou moeten werken, ben benieuwd wanneer het systeem dat op gaat pakken. Mijn Vrouw had vandaag de auto mee, met haar eigen profiel. Einde van de middag heb ik de auto mee en ik kan niet eens handmatig schakelen tussen de profielen. Het systeem is heel erg lang aan het synchroniseren. Het lijkt of de profielen dus in de cloud staan en niet lokaal. Dat is niet heel handig en snel. Ik wil gewoon instappen en wegrijden, en niet 2 minuten klooien om het juiste profiel te hebben met mijn voorkeuren. Dan kan ik het net zo goed handmatig iedere keer instellen o_O, dat is sneller.

Ik wacht nog ff af hoe het systeem er mee omgaat maar ik hou m'n hart vast....
 
Bovenaan Onderaan