Startmotor of starterkrans op vliegwiel

Hakar

Donateur
In plaats van zoeken naar een hapering in iets met startmotor en starterkrans, nu op zoek naar het topic van @turboturbo over het schoonmaken van de EGR.

W.t.f gebeurt dit soort dingen altijd bij weinig tijd of weersomstandigheden waar je koude vingers van krijgt.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien omdat het dan extra belast/gebruikt wordt, of misschien is het alleen een kwestie van geheugen: als je het in een wip hebt opgelost, ben je het probleem ook zo weer vergeten. Zo heb ik 2x een raammechanisme moeten vervangen en beide keren in de herfst/winter, waarbij de eerste keer zelfs met vorst tijdens een deel van de dag.

animated-cold-image-0003.gif
 

Hakar

Donateur
Zit al even in dubio.
Begon het hele verhaal met het na iedere keer gewoon te hebben kunnen starten en rijden vanuit het niets na een kwartier stilstand niet meer willen starten.
Na een aantal pogingen om de motor weer tot leven te brengen zonder resultaat, en het niet uitlezen van codes, her en der iets loskoppelen, en motor komt tot leven.
Bij slechts 1 loskoppeling wordt er 2 foutcodes gegeven die als sneeuw voor de zon verdwijnen na het weer aankoppelen van het losgenomene.
Verder geen ter zake doende foutcodes gevonden.

Voor ons gevoel loopt de motor niet lekker, maar dat kan suggestief zijn.
Eigenlijk nooit echt op gelet, tot nu er zich iets vreemds voordoet.
Voor diepgaand uitlezen kan ik nu op zondag in de directe nabijheid nergens terecht.
Vrouwlief durft er momenteel haar zorgroutes niet mee te rijden.

Temperatuur speelt niet mee om lekker te sleutelen, en echt rustig doorgaan kan ik ook niet omdat puppedup de nodige aandacht en oplettendheid vereist.

Ik denk er aan om de Fab eens aan te slingeren, een stuk te gaan rijden, en te ervaren of er zich rijdend rare dingen voordoen.
Zo niet, voorlopig even zo laten.
Zo wel, verdere actie ondernemen.

De dubio onstaat mede door wel codes geen codes, en dan met name door het geen codes bij het aanvangen van de storingen.
 

Joti

Senior Member
Kan het aan de timing van de distributie liggen? Je verhaal komt mij bekend voor van de Polo 1.2 van mijn vriendin. Foutmeldingen wezen op defect nokkenas(sensor). Had gasklephuis gereinigd toen liep die tijdelijk wat beter. Uiteindelijk bleven klachten, viel die bij intrappen koppeling enorm terug in toeren waarna die daarna stabiliseerde, viel soms uit daardoor. Vermogen was weg, auto schokte bij optrekken en liep erg onregelmatig.

Bleek slappe distributieketting die paar tandjes was verschoven. Nieuwe set erin en probleem verholpen.
 

Hakar

Donateur
Distributie KETTING sowieso niet, deze heeft een riem.
Neemt niet weg dat het niet zou kunnen, maar voor mijn bescheiden gevoel had er dan tijdens de ritjes ervoor al wat merkbaar moeten zijn.
 

turboturbo

Forumguru
nu op zoek naar het topic van @turboturbo over het schoonmaken van de EGR.
Ajb!
https://www.skodaforum.nl/forum/i/egr-klep-storing-17811.17640/

De egr van de 1.4 16V is een stuk makkelijker te demonteren dan die van mij destijds (1.2 12V) geloof ik....

(Er is een 2e vervolg filmpje van dezelfde maker)

@Hakar een consequent slecht startende warme motor bij een vag auto is vaak eerste verdachte de temperatuur sensor van de koelvloeistof. Die geeft dan bij warme motor een compleet verkeerde waarde door waardoor het benodigde lucht/benzine mengsel teveel uit verhouding is om aan te slaan.

Ben je daar al verder mee gekomen om die los te koppelen? Preventief vervangen van die sensor is geen overbodige want je leest dat vrij vaak.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@turboturbo ik had je topic al gevonden, lees ik heb hem nog steeds in mijn gevolgde topics staan.
Filmpje had ik nog niet, waarvoor super dank.

Ik was na de perikelen van gisteren even gestopt, maar jij schrijft eigenlijk hetzelfde als wat ik gisteren van RD techniek hoorde, dat die sensor soms rare verschijnselen kan laten zien.
In ons geval mogelijk zowel bij de warme start vrijdagavond als behoorlijk koud gisterochtend om een uur of 7.

Ga straks met pup naar een zandbak hier in de buurt, merk snel genoeg hoop ik hoe het blok reageert.
En daarna toch even op zoek naar die sensor.
 

Hakar

Donateur
Tijdens rijden geen vreemde dingen opgemerkt.
Nog even op zoek gegaan naar de sensor voor de koelvloeistoftemperatuur, en als ik het goed heb gezien zit die mooi verstopt achter de egr en net voor de thermostaat.
 

Hakar

Donateur
@VAG-man geen koelkast vandaag.
De groene op de eerste foto is een oliedruksensor.
Ik wilde er ook niet aan na een melding ergens in dit topic, maar toen ik hem eens wat losser draaide kwam er wat olie mee.

Heb hier een hele mooie uitleg over de positie van de koelvloeistofsensor, en hoe hem te vervangen.
 

Hakar

Donateur
@verhulstr Je kunt me wel meer willen zeggen, maar volgens mij schreef je het. :D:D
Desalniettemin heeft het wel indruk gemaakt, want het was bij mij blijven hangen.
Ik hoop dat je al een koelkast hebt, hoef ik niet heel Nederland door met dat ding wat ik hier heb staan.:nono:
Gaat overigens ook niet weg, veel te makkelijk voor het bewaren van vlees voor de bbq.:ot:
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar ...hihi...ja idd..ik schreef het....koelkast hebben we al...ruim genoeg...nog geen nieuwe nodig :thumbsup:

@EdK .....een wasdroger hebben we ook al staan...dus die hoeft ook niet. Wat wel op de wensen lijst staat is een nieuwe vriezer......ondanks dat ie ruim 15 jaar oud is..doet ie nog steeds....maar een nieuwe zou toch wel fijn zijn :D
:thumbsup:
 

Hakar

Donateur
Wel @Hakar En bevroren vlees smaakt voor geen meter , dus ...... :pardon::pieker:

.... laten we dat lekker rustig ontdooien in de koelkast.
Weet niet of @verhulstr zo blij wordt van de vriezer hier die minstens 16 jaar oud is.
Geloof dat we hem in 2003 hebben aangeschaft, en toen was tie al niet helemaal nieuw.

B.o.t

@VAG-man dan is mijn hele blok naar de mallemoer.
Gelukkig ken ik het verschil tussen olie en koelvloeistof, en heb ik echt olie gezien wat er tijdens het losdraaien van die sensor meekwam.
Wanneer er geen olie uit hoort te komen maar koelvloeistof, heb ik een groter probleem dan tot nu toe gedacht.

Edit, maar ben redelijk overtuigd dat ik het goed heb.
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar ....dan is jullie vriezer minstens net zo oud als die hier bij mij thuis staat....ik dank u vriendelijk :D:bloemen: :thumbsup:

@EdK .....met bevroren vlees kom je een heel eind hoor.....zeker als je het voorlopig nog niet direct nodig hebt....zeker in tijden zoals nu met dat hele Corona gebeuren.....in supermarkten is het nu niet altijd even gezellig om boodschappen te doen...:thumbsup:

@VAG-man ....dank u, dank u! :D :thumbsup:
 

Hakar

Donateur
Nou, motor heeft nog geen klap verkeerd gegeven, en loopt schijnbaar weer als voorheen zonder er echt iets aan te hebben gedaan.
Als het zo blijft, eerst even afblijven, vingers af en toe kruisen en als het wat warmer wordt mogelijk eens de tempsensor van de koelvloeistof vervangen, en misschien EGR schoonmaken.
 

EdK

Forumguru
Blijkbaar vroeg die gewoon om wat aandacht....... maar nu was het blijkbaar weer teveel van t goede....
 
Bovenaan Onderaan