Startmotor of starterkrans op vliegwiel

Hakar

Donateur
Motor bleef onregelmatig draaien, en met de stekker van het thermostaathuis losgekoppeld deze codes in mijn lezer.

IMG-20200321-121430.jpg


IMG-20200321-121453.jpg


Codes gewist, stekker aangesloten weer scannen codes weg.
Stekker weer los, scannen en codes terug.

Begint er erg op te lijken dat het inderdaad de sensor van de thermostaat is.
 

VAG-man

Forumguru
Dat lijkt mij vrij logisch dat als je de stekker loskoppelt je een foutmelding krijgt. Als je de stekker koppelt en óók die foutmeldingen krijgt dán is de sensor wel kapot.
 

VAG-man

Forumguru
Dan zou de vermaledijde G28 sensor daar achter op het blok moeten zitten, alleen van onderen bereikbaar.

Heb je mijn link goed gelezen? Ik begrijp dat deze juist niet onder/achterop het blok zit, maar bovenop. Dit is dan de nokkenassensor. Volgens mij is dit zo'n langwerpige sensor die onder het kleppendeksel zit.
 

Hakar

Donateur
Correctie.
Ik had dus niet de stekker van het thermostaathuis, maar de stekker van de EGR unit afgekoppeld.
Krijg je wanneer je onderdelen niet herkend.
Tis dan ook de eerste auto met dit soort regelunits waar ik zelf aan werk.
Kwam er bij toeval achter omdat ik zoekende was naar een onderdeelnummer en toen constateerde dat er geen koelvloeistofslangen naar het apparaat liepen. :bloos::bloos::bloos::bloos:

Ga nu een oud trucje uitproberen wat in het verleden goed werkte bij diverse Peugeot blokjes, de accuklemmen even voor een half uurtje los, en daarna de motor weer laten draaien tot de fan aanslaat in de hoop op een totale reset.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Heb je mijn link goed gelezen? Ik begrijp dat deze juist niet onder/achterop het blok zit, maar bovenop. Dit is dan de nokkenassensor. Volgens mij is dit zo'n langwerpige sensor die onder het kleppendeksel zit.
Ja had ik, maar omdat ik geen enkele storingsmelding kreeg in mijn Ali apparaat, eerst afgegaan op de info die ik van RD techniek kreeg via de telefoon.
Dat ik met mijn stomme kop het verschil tussen de EGR unit en de thermostaat niet direct heb gezien is een ander verhaal.
Wat bijkomend is, is dat de motor wel aansloeg na het loskoppelen van de stekker op de EGR.
 

turboturbo

Forumguru
Dus.... de motor loopt alleen met losgekoppelde egr op het moment?

Is de temp sensor los koppelen al gelukt?
 

Zwapp

Forumguru
Dan mogen we concluderen dat het niets met de startmotor te maken heeft toch? Klap op de startmotor werkt soms inderdaad @Hakar maar dat terzijde...

Succes verder en lees nog graag mee!
 

Hakar

Donateur
Zooooo menselijk.......:D

Dank, doet me goed.

Dus.... de motor loopt alleen met losgekoppelde egr op het moment?

Is de temp sensor los koppelen al gelukt?

Naar mijn bescheiden mening is deze groene de temperatuursensor voor de koelvloeistof.

IMG-20200321-133554.jpg


Ook met aangekoppelde egr liep de motor weer, maar niet lekker.

Intussen "even" met de pup uit geweest, en voordien accu afgekoppeld.
Ga nu accu weer aankoppelen en hopen dat motor start.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Dan mogen we concluderen dat het niets met de startmotor te maken heeft toch? Klap op de startmotor werkt soms inderdaad @Hakar maar dat terzijde...

Succes verder en lees nog graag mee!
Startmotor uitgesloten, en ik ken de truc met de hamer, maar dan alleen van de wat oudere typen startmotoren.
Denk aan tractoren, 2 cilinder motorfietsen, Daihatsu (waar de startmotor soms groter lijkt dan de aan te slingeren motor zelf:jaja:)
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar de groene stekker is een oliedruk sensor.....

Als je op zoek bent voor je temp sensor zou ik eerder richting thermostaat huis gaan......daar zit(ten) 1 of 2 sensor(en)...afhankelijk van de auto....daar even gaan zoeken ....succes!
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Okay, van voren af aan beginnen.
Startmotor draait rond, en tornt de motor.
Motor loopt toch niet lekker, ook niet na een vet half uur het boordnet zonder spanning te hebben laten staan, en de motor te hebben laten lopen tot de fan aansloeg.
Wat opvalt dat na een poosje de motor op 2000 rpm of meer te hebben laten draaien, dat de motor bij het loslaten van het gas terug zakt naar eerst +/- 750 rpm en dan zakt naar 500 om vervolgens weer op circa 750 te draaien met af en toe een dip.
Bij het gas geven vanuit stationair klinkt het net alsof er eerst valse lucht wordt aangezogen, en dan pas de motor op toeren wordt gebracht.


Dus schijnbaar toch naar toerentalsensor of nokkenassensor zoeken?
 

Antera

Donateur
Je motor loopt wel zeg je? Dan is het niet je krukas/nokkenassensor en zal je het ergens anders in moeten gaan zoeken, zeker als het volgende klopt wat ik heb gelezen: Je roept dat als je de EGR los koppelt hij loopt en met EGR niet?

Dan lijkt het met je EGR te maken te hebben die gaan vaker stuk.

Bij gas geven hoor je dat altijd omdat de gasklep open gaat en de motor ineens naar adem hapt om de lucht te verwerken te krijgen.
 

Hakar

Donateur
Begin was, motor wil niet aanslaan ook niet na diverse pogingen en ook niet na een uurtje of 10.
Toen was het uitlezen met 2 Ali dingen die in eerste instantie niks aangaven.
Iets later gaf de ene Ali aan dat er een storing was gevonden, die naar mijn idee niks met motormanagement te maken heeft.
Toen op zoek gegaan naar de sensoren voor de koelvloeistof, maar per ongelijk de onjuiste er af getrokken.
Bij de groene geen merkbaar verschil, niet aanslaan.
Bij het loshalen van wat later de egr bleek te zijn sprong de motor aan zij het hortend en stotend en in onregelmatig toerental.
Ook was er toen een storing uit te lezen.
Na wissen van de storing en het weer aansluiten geen storing meer uit te lezen, motor startte ook en liep onregelmatig.
Na het nogmaals loshalen van de egr weer storing uit te lezen.
Deze gewist en opnieuw aangesloten en weer uitgelezen zonder melding te krijgen.

Na de actie met de accu loskoppelen, de boel weer gemonteerd, en motor warm laten worden.
Motor loopt niet mooi soepel vinden wij, en het geluid bij gas geven vanuit stationair viel ons op.

Ergo motor loopt met of zonder egr beroerd naar onze mening, en vrouwlief durft het er niet op te wagen haar clientèle er mee te bezoeken.
 

EdK

Forumguru
En geen beschadigde bougiekabels ?
Want als je daar een spanningslek in hebt dan kun je ook een niet goede ontsteking krijgen..
bougie doppen zitten ook goed op kabel gemonteerd ? geen corrosie ?
 

Antera

Donateur
Dan is het helaas lastig beoordelen zo buiten een temperatuur sensor die afwijkende waarde kan geven wat andere inspuiting geeft enz.

Als het de krukas sensor is dan zal bij starten en niet aanslaan van de auto de toerenteller wat uit moeten slaan. ( eventueel ook uit te lezen met VCDS). Je krijgt dan een beter beeld. De rest word zo gokken.

Bougiekabels en rotor ook een optie. ( iemand was me voor zie ik nu)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Wat de uitgelezen storing betreft: dat is de recirculatie klep (het knopje dat naast de airco knop zit in de middenconsole). De klep zelf bevindt zich achter het dashboardkastje, dit is meestal het mechanisme waar de stappenmotor aan is gekoppeld dat kapot gaat. Bij mijn Fabia I ook een keer moeten vervangen, en een nieuwe stappenmotor incl. mechanisch deel kostte zo'n 10 jaar terug al 130 euro. In het topic van mijn oude Fabia kun je wel foto's vinden om dit later te vinden.

Wat je huidige storing betreft ga ik ook voor een kapotte EGR klep (of dicht geslibte EGR-leiding)
 
Bovenaan Onderaan