Startmotor of starterkrans op vliegwiel

Hakar

Donateur
Vanavond komt vrouwlief even thuis voor een bakkie tijdens haar route.
Bij het weer weg willen gaan komt ze beteuterd binnen en melden dat de Fab niet wil aanslaan.
Bij het omdraaien van de sleutel horen we de startmotor wel gaan, maar er wordt niks getornd.
Wanneer er een versnelling wordt ingeschakeld en er daarna wordt gestart, schokt de auto wel vooruit of achteruit afhankelijk van de stand van de versnelling.

Zoek ik het in de startmotor of zoek ik het in de starterkrans op het vliegwiel.
Uitlezen heb ik nog niet kunnen doen, heb net sinds gisteren een handenbindertje in de vorm van een nieuwe pup.
Weet ook niet of zoiets uit te lezen is.

Graag raad voor plan van aanpak, auto moet eigenlijk morgenavond weer de weg op.
 

pansaebr

Actief lid
Hakar,
Zal eerder een onstekingsprobleem zijn vermits de wagen beweegt als je een startpoging onderneemt als hij in versnelling staat. Heb je de mogelijkheid om hem uit te lezen ?? Ben je in de mogelijkheid om een andere sleutel te proberen ??
Groeten
 

Zwapp

Forumguru
Als het de krans op het vliegwiel zou zijn zou de fab ook niet in beweging moeten komen.
Meestal wilt de starterkrans van de startmotor niet uitkomen, zeker bij wat oudere startmotoren. Ik denk dat je die kant op moet zoeken!
 

Hakar

Donateur
@pansaebr Uitlezen kan ik beperkt met een Ali lezertje.
Reservesleutel ook geprobeerd, wel schokken in versnelling maar niet aanslaan.

Meestal ben ik redelijk assertief om dit soort zaken stap voor stap aan te pakken, alleen nu even op zoek naar wat ruggespraak.
Weinig nachtrust met een pup in huis, de vrouw op pad met de good old Pug 205.
Morgen alle garages dicht en auto moet morgenavond weer vooruit willen op eigen kracht.

@Zwapp Startmotor kan van 2005 zijn, in ieder geval in ons bezit vanaf 2018 niet vervangen.
Helpt de ouderwetse behandeling van een flinke ram op de startmotor soms op de op de Fabia toegepaste startmotoren?
 

Hakar

Donateur
@EdK hele goeie, maar heb het gecheckt.
Tankklep niet opengebroken, en meter slaat mooi uit bij het inschakelen van het contact.
Ook brandstofpomp bouwt hoorbaar druk op bij het openen van bestuurdersdeur.
 

Hakar

Donateur
Die dingen heb ik nog niet kunnen checken.
Toen ze thuiskwam voor een bakkie wat ze normaliter op kantoor doet, maar nu vanwege het mexicaanse bier thuis, was het al donker.
Daarnaast de pup, en om te voorkomen dat de buren hem plots niet meer lief vinden laat ik hem op dit moment nog niet alleen.
Neem je tips wel mee, wordt voor mij nieuw stappenplan maken.
Is toch iets anders benaderen dan wat ik tot nu toe gewend was.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
In download op skodaforum.eu kun je veel manuals vinden van de Fabia 1
Dus mocht je ze nog niet hebben dan kun je daarmee nog wat
Manuals van de elektronica maar ook van diverse motoren die geleverd zijn in de Fab1
 

Hakar

Donateur
De manuals van .eu had ik al, alsnog bedankt voor die tip.
Morgen bij daglicht eerst maar even de twee metertjes van Ali er aan om te zien of er überhaupt iets van foutcodes worden gevonden.
 

Antera

Donateur
Draai eens je bougies eruit en leg deze aan de bougies kabel op het blok en laat hem proberen te starten. Kijk of de bougies als eerste vonken.

Doen ze dat word de volgende stap om te kijken of hij brandstof krijgt.


Je kan in een extreem geval ook tijdens het starten wat remmenreiniger in de lucht aanzuigbuis spuiten en kijken of hij dan wilt aanslaan. Of in ieder geval even wil lopen.

Mocht je VCDS hebben kan je in de meetwaarde blokken misschien kijken of er fouten in staan en of je krukassensor de beweging van je motor ziet als je hem start. Anders word het lastig en gokken op afstand.
 

Hakar

Donateur
Met de metertjes van Ome Ali 1 foutcode gevonden.
Ene metertje gaf niks, de andere het volgende;
01596-169 Motor voor Klep Buitenlucht- Binnencirculatie (V154)

Bij Speek gevonden;


Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Motor (V154) defect
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Motor (V154) defect
  • Klep vuil, zit vast, defect
  • Potentiometer (G143) defect
Denkende hier eerst mee te beginnen, is de vraag wel, Wat is deze klep, en waar bevindt deze zich?

Edit, zoekend op et net lijkt dit meer met airco te maken te hebben dan met motorische storing.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@Peter-036 Heb je goed gelezen, maar ook hier weer een verschil met wat ik gewend was.
In versnelling wordt er merkbaar wel iets getornd, anders zou de wagen niet vooruit of achteruit schokkend bewegen.
Kom net bij de wagen vandaan, en merk dat de startmotor direct na het omdraaien van de sleutel een iets hoger toerental heeft (fractie van een seconde) en dan wel de motor rond tornt.
Motor heeft even gehoest, maar slaat niet aan.
 

Hakar

Donateur
Bougies waren nat bij het eruit draaien.
Zou denken dat er wel brandstof wordt aangevoerd.
Bougies vonken op het blok, zij het eens oranje dan eens blauwachtig.
Tijdens het laten ronddraaien rook ik pulserend een brandstoflucht, ga er mede daardoor vanuit dat er brandstof wordt aangevoerd.

Nu op zoek naar de G28 sensor.
 

Hakar

Donateur
Motortype klopt.
Dan zou de vermaledijde G28 sensor daar achter op het blok moeten zitten, alleen van onderen bereikbaar.

Net nog even contact gehad met RD Techniek in Grootegast.
Die verdenkt de koelvloeistofsensor.
Deze schijnt bij de Polo 4 serie menig keer dit soort verschijnselen te hebben veroorzaakt door in standje -40 te gaan staan, waardoor injectiesysteem meer brandstof gaat inspuiten dan nodig, en motor niet wil aanslaan.
Sensor loskoppelen en dan starten.
Dan zou motor in noodloop moeten gaan lopen.
Als motor dan wel draait, is het de tempsensor, zo niet dan VCDS hulp inroepen.
 

Antera

Donateur
Dat kan idd ook. Uitlezen van de meetwaardes kan dan meer duidelijkheid verschaffen. Sensor los koppelen zal niet altijd voor een storing zorgen alleen overmatige inspuiting
 

Hakar

Donateur
Motor loopt weer, maar niet lekker.
Verse bougies, temperatuur sensor op blok losgekoppeld, njente nada niks verandering.
Sensor aangesloten, stekker van thermostaathuis losgekoppeld, starten en aanslaan.

Laat nu even draaien, en dan weer aansluiten om uit te sluiten.
 
Bovenaan Onderaan