Start-stop schadelijk?

Hetzer

Forumguru
Hoef inderdaad geen 3 seconden ingedrukt te worden..
Je kunt ook als als je langzaam rijd, de auto in zijn vrij zetten , koppeling oplaten komen, en dan heel langzaam laten uitrollen, als je dan stil komt te staan, of de rem heel vlug aandrukt op het laatst, zo ook het systeem activeren.
 

Maarten

Forumguru
Ik heb de hele tread gelezen...

Ik lees heel weinig terug over de schadelijkheid. Iemand die er een goed antwoord op heeft?
 

CDK

Forumguru
@Maarten het enige voordeel is minder emissies, de boordcomputer houdt (als het goed is) rekening met diverse factoren of het wel of niet verstandig is om uit te schakelen (motor - en omgevingstemperatuur) maar elke start is een extra belasting voor een aantal onderdelen die gebruikt worden, op termijn krijg je hier gegarandeerd extra onkosten aan, hier moet je gewoon wel in het achterhoofd rekening mee houden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Op termijn, misschien wel, we gaan het wel zien. Voorlopig heb ik het systeem 3.5 jaar en 138.000km in de auto zitten, kompleet probleemloos. Vind het wel lekker rustig zo voor het stoplicht. De motor loopt ook weer sneller dan ik 'm in de eerste versnelling heb. Ik zet het systeem ook vrijwel nooit uit, een enkele keer bij zo'n langzaam rijdende file. Prima uitvinding, zo'n start/stop systeem :).

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik op mijn gebruikelijke routes erg weinig stoplichten tegen kom, en dan de helft ook direct binnen een paar minuten na vertrek, dus dan werkt het systeem nog niet vanwege onvoldoende opgewarmde motor, zeker in de winter. De winst qua brandstofverbruik en uitstoot zal dus niet noemenswaardig zijn.
 
Schijnt ook te zijn dat de startmotor een extra stevige versie is om het verhoogde aantal starts aan te kunnen.

Ook ik heb het inmiddels 145.000 km en 5 jaar in de auto (VW Golf Variant 2010) zitten en ook hier zonder problemen.
Heb ooit eens een lijstje van de dealer gehad en als ik mij goed herinner moeten er aan zo'n 35 condities voldaan worden wil het systeem in werking gaan.

Ook blijft het een leuke demo om de auto met de kachel te starten:
Draai de temperatuur knop naar high draait dan start de motor:laugh:
 

factotum

Nieuw lid
ik heb een fabia 14 tsi van mei 2014 nieuw gekocht. het start -stop systeem werkt voor geen meter
ik rij regelmatig afstanden van meer dan 40km en ook dan doet het niets .
als ik zeer grote afstanden rijd 150 of meer doet hij het soms. maar meer niet.
ben al bij garage geweest maar daar komen ze ook met rijdt u veel kleine ritjes ,nee
als ik mijn accu oplaad met lader dan doet hij het 1dag. heb aangeven dat hij niet goed laad maar dat ontkennen ze ,ook dat de accu defect is en geen stroom vast houd ontkennen ze .heb er een meter aangehangen en deze geeft vaak overbelading aan ,maar garage blijft ontkennen .
ik word er ziek van
 

Hetzer

Forumguru
Denk dan toch echt dat het aan de accu ligt...
Voor de duidelijkheid jouw huidige garage is ook een merk dealer ??

P.s stel je even voor in het meet&greet topic
 

edero

Forumguru
Bij mijn vorige auto werkte het na 4 maanden niet meer, en heeft tot aan de inruil niet meer gewerkt :arghh:
Nog nooit zo blij geweest met een defect...:yeehaa:
 

Wouter1

Forumguru
Ik heb geen last van de start-stop systemen. Ik gebruik ze zelden. Het grootste nadeel vindt ik dat er een relatief dure accu in de F2 GL zit en ik die vroeg of laat een keer moet laten vervangen.
Daar staat tegenover dat de auto mede dankzij dit systeem BPM vrij verkocht en wegenbelasting vrij geweest is en dat dit voor mij zeker uit kan. :jaja:
 

factotum

Nieuw lid
Denk dan toch echt dat het aan de accu ligt...
Voor de duidelijkheid jouw huidige garage is ook een merk dealer ??

P.s stel je even voor in het meet&greet topic
ja is een skoda dealer heb al aangegeven dat de accu niet goed is na rijden geeft hij ruim 12v aan na een half uur stilstaan nog maar 11v en blijft hier op staan dus er zal een cel defect zijn zij geven de schuld aan lekstroom maar dan zou de accu nog verder leeglopen .
en een te lage spanning geeft deze problemen volgens mij maar ja dan moeten ze een nieuwe accu plaatsen op hun kosten wagen is nog geen 2 jaar
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Als er niks naderhand is opgebouwd en de wagen in garantie zit laat je ze toch gewoon die lekstroom opzoeken.. Als ze zeggen dat dat het probleem is laat ze dan ook maar gewoon de diagnose doen en komen ze er zelf ook achter dat er geen lekstroom is.
 

factotum

Nieuw lid
bij mij werkt het pas na een lange rit 30-40km grote weg komt echt op temp denk zelf aan software fout maar dealer kan niets vinden, wagen is nu bijna 4jaar oud maar krijgen het niet goed nieuwe accu erin helpt niet.
 
Bovenaan Onderaan