Start-stop schadelijk?

Combiron

Actief lid
Mijn ervaring bij t proefrijden was dat ik t geeneens in de gaten had, tot ik de koppeling weer intrapte en ineens de motor weer aansloeg.

Precies hoe ik het ervaarde tijdens de proefrit, je hoort geen startmotor dus ik laat hem gewoon ingeschakeld staan denk ik.
 

GO66

Lid
Ik rijd nu een poos met de Greenline en het start-stop bevalt me prima. Ik vraag me wel af hoeveel seconden hij uit moet staan voor het voordeel oplevert. Soms voor een stoplicht is het maar 2 of 3 seconden en dan gaat het al weer op groen en dat lijkt me zinloos.

Recent stond ik op de A-10 in de file (eerste dag van de Sail in Amsterdam) en toen heb ik de start-stop voor het eerst uitgezet, want het was constant uit en weer aan.

Heel veel merken hebben nu een dergelijk systeem en ik ben wel benieuwd of de start motor en accu een versterking hebben om het extra starten aan te kunnen, anders ben je het voordeel vanwege het lagere verbruik snel kwijt aan een nieuwe startmotor of accu!
 

EdK

Forumguru
Misschien is jullie rijders met het start stop systeem al bekend, maar meld het toch maar even voor we een topic schade aan start / stop systeem wagens krijgen.

Zat net dus een manual te lezen met bijgevoegde mededelingen voor wagens met start/stop systeem

Bij lege accu en dus het willen starten van de wagen met gebruik van startkabels , zorg dat je de Min kabel ( zwart ) niet op de MINpool van de accu zet maar op een massapunt van de wagen zelf !
Indien je dit niet doet dan is de mogelijkheid op schade !!

Dus een gewaarschuwd mens ............
 

Captain Hook

Forumguru
Bij lege accu en dus het willen starten van de wagen met gebruik van startkabels , zorg dat je de Min kabel ( zwart ) niet op de MINpool van de accu zet maar op een massapunt van de wagen zelf !
Indien je dit niet doet dan is de mogelijkheid op schade !!
Maar dat heeft NIETS met het start-stop systeem te maken...!

Het zou (weliswaar onwaarschijnlijk, maar toch) kunnen dat er zich knalgas vormt bij de polen van een ontladen accu. En als je dan twee startkabels op beide polen aansluit, ZOU het kunnen gebeuren dat een vonkje dat gasmengsel ontsteekt. :smirk:
 

EdK

Forumguru
[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]Zo staat het in de technical change pdf file, dus lijkt me toch dat het wel degelijk met het start / stop systeem te maken te maken[/FONT][/FONT][/FONT]



[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]Starthulp bij wagens met het ’START-STOP’-[/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]systeem[/FONT][/FONT][FONT=SkodaSansFm,Bold]
[/FONT]
[/FONT]Bij wagens met het ’START-STOP’-systeem mag de starthulpkabel niet direct op de
minpool van de wagenaccu worden aangesloten, maar moet deze worden aangesloten

op de motormassa
 

LenK

Forumguru
Ik kan me toch herinneren dat in de tijd dat ik nog wel eens langer onder een motorkap keek dat er aan de minpool een dikke massakabel zat. Oftewel toen maakte het niks uit.
 

hemi24

Forumguru
[FONT=SkodaSansFm,Bold][/FONT]Bij wagens met het ’START-STOP’-systeem mag de starthulpkabel niet direct op de minpool van de wagenaccu worden aangesloten, maar moet deze worden aangesloten op de motormassa

Heeft dit wellicht te maken met het hebben dynamo die tegelijkertijd ook de startmotor is?
 

EdK

Forumguru
heb geen idee waar het mee van doen heeft, ik las het alleen en zoals alle hollanders lezen we normaal een manual pas als we er echt niet meer uitkomen.
Dus misschien dat een VAG medewerker / garagemonteur ons hier een verhelderend antwoord op kan geven ?
 

wim-ned

Actief lid
De GL heeft een normale dynamo, weliswaar met een apparte regeling om bij afremmen maximaal te laden, remenergie regenereren, en bij optrekken te ontlasten, en een normale startmotor.
Gecombineerde dynamo/startmotor komt voor bij modellen met electromotorondersteuning zoals de prius. Deze werken ook met hogere spanning.
 
Het complete startstop systeem met het terugwinnen van remenergie voor het opladen van de accu is in technisch opzicht natuurlijk heel mooi en bespaard brandstof.
Het werkt perfect en je hebt er in de praktijk geen last van.
Als je puur alleen kijkt naar brandstofbesparing en CO2 uitstoot dan is het prachtig.:xyxthumbs:

De keerzijde is echter dat de startmotor en accu sneller zullen slijten dan zonder s/s sysyteem.
Verder betaal je het s/s systeem natuurlijk gewoon zelf bij aanschaf (we kunnen dit niet vergelijken met een 1.2 tdi zonder s/s maar iedere extra op een auto krijg je nooit voor niets)
Verder is mijn stelling dat hoe meer technische snufjes er aan een auto zitten, hoe meer er kapot kan gaan of storingen kunnen veroorzaken.
Als je een auto na een paar jaar inruild zal het allemaal wel loslopen, maar hou je hem langer dan kom je toch voor extra kosten te staan die waarschijnlijk hoger zullen zijn dan je brandstofbesparing.

Het s/s systeem is dan ook alleen maar bedoeld om de CO2 uitstoot te drukken, maar de prijs daarvoor betaald de consument.:biggthumpdown:

Ik zou zeggen: s/s alleen aan als je binnen 3 jaar inruild met minder dan 100.000 km.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het even opgezocht: Bij een start/stop moeten de volgende criteria aanwezig zijn:

A: Economy mode
B: Rempedaal langer vast dan 3 seconden,
C: Remdruk hoger dan 4 bar;
D: ABS speedsensor stelt vast dat voertuig stilstaat;
E: Koelwater warmer dan 17 gr.C;
F: De Laadstroom van de dynamo is lager dan 55%.

Ook de startmotor is gewijzigd:

Basically, the starter motor equivalent is
designed as a bendix-drive starting motor with
planetary gear. The service life of the starter
motor has been extended by the numerous
starting cycles due to the STOP/START function.
This was achieved by reinforcing the mechanical
components of the starter motor and modifying
the electrical control.
Mechanical reinforcements:


Brushes extended
Meshing spring reinforced
Engaging lever is carbon-fibre reinforced
Starter sprocket gear widened.

 

stradje

Actief lid
Top gevonden Ronnie! Puntje E is dus de verklaring waarom mensen al na korte tijd het stop/start-systeem kunnen gebruiken. Dat gaat dus veranderen in de herfst en al helemaal in de winter. Ook die versterkingen geven wel aan dat er wel echt grondig over is nagedacht door de heren VW-ingenieurs, zoals je ook van een Duitse ingenieur verwacht.

Het mooie van het regeneratief remmen is dat je de benodigde energie voor de start eerder al hebt teruggewonnen uit het remmen voor de stop.
 

FredV

Banned
@Ronnie, heel duidelijk, en geen vrees voor extra of overmatiger slijtage!
Dit geeft duidelijker aan op welke condities het syteem werkt, icm hetgeen in de handeliding staat vermeld.
 

Hetzer

Forumguru
Ik heb precies hetzelfde. Na 500mtr bij het verkeerslicht werkt start-stop.....

Bij mij toch niet, werkt het ss/systeem niet als het koelvloeistof lampje nog brand, het zal inderdaad wel te maken hebben dat ik sochtend vroeg weg gaat, en dat het dan misschien wat kouder is.

Lijkt dus te rijmen, met het geen wat geschrijven is door Ronnie
 

LenK

Forumguru
Waarom zit ststsy altijd op de kleinste motor?
Heeft een merk bijv een 2.0 en een 1.6, dan zit het systeem op de 1.6.
Als het over beparen gaat dan verbruikt een grote motor toch meer brandstof als ie stationair draait, dus daar zou het beter renderen.
 

hemi24

Forumguru
Het gaat niet altijd over de kleinste motor, maar meestal is dit het geval om dat door toepassing van een dergelijk systeem de auto qua verbruik/uitstoot nog net binnen een bepaalde categorie past.

Zo kun je een A3 sportback of een Golf 6 3/5d met een 2.0CR TDI 140pk rijden in de 20% categorie...
 

Hetzer

Forumguru
Ik stond afgelopen week naast een BMW, een 3 serie station, en deze had ook een start stop Start/Stop-systeem.
zit overigens ook op de nieuwe 5 serie
 
Bovenaan Onderaan