Start-stop schadelijk?

hemi24

Forumguru
Er is in ieder gaval een punt wat schadelijk kan zijn, volgens het instructieboekje:

Voorzichtig!​
Als het ’START-STOP’-systeem voor langere tijd bij erg hoge buitentemperaturen wordt​
gebruikt, kan de wagenaccu worden beschadigd.
 

LenK

Forumguru
Mmmm. Auto krijgt mede door ststsy een BPM vrije status. Vervolgens blijkt dit systeem uitschakelbaar. Dat is dus mooi <piep>
 

NielsW

Lid
Lenk, maak je niet zo druk over de BPM en MRB vrije status van deze auto. Uiteindelijk betalen we allemaal belasting en heel wat meer dan de MRB.
 

FredV

Banned
volgens het instructie boekje is het systeem wel uit te schakelen. Zal het morgen opzoeken welke pagina. Is iets met contact en knipperlicht schakelaar.
Ik heb alleen dit gevonden:
Blz 98:
Het systeem ’START-STOP’ helpt u om brandstof te besparen en om de uitlaatgasemissies
van schadelijke stoffen en CO​
2 te reduceren.
Het systeem is bij elke inschakeling van het contact automatisch geactiveerd.
Het systeem schakelt de motor bij stilstand van de wagen automatisch uit, bv. bij het
wachten voor een verkeerslicht.
Op de display van het instrumentenpaneel worden de gegevens over de actuele status
van het systeem ’START-STOP’ weergegeven.

Automatische motoruitschakeling (Deel Stop)​
– Stop de wagen (trek indien nodig de handrem op).
– Versnelling uitschakelen.
– Laat het koppelingspedaal los.​
Automatische motoruitschakeling (Deel Start)​
– Trap het koppelingspedaal in.​
Systeem ’START-STOP’ activeren en uitschakelen​
U kunt het systeem ’START-STOP’ uitschakelen en opnieuw activeren door het
indrukken van de knop​
afb. 99.

Als het systeem uitgeschakeld is, brandt de controlelamp in de knop.
Als de wagen bij het indrukken van de knop in de stopstand staat, start de motor onmiddellijk.
 

FredV

Banned
Mmmm. Auto krijgt mede door ststsy een BPM vrije status. Vervolgens blijkt dit systeem uitschakelbaar. Dat is dus mooi <piep>
Is dat zo?
In de meetcyclus NEDC (New European Driving Cycle) kan ik nergens iets vinden dat de ststsy wordt gebruikt of moet worden gebruikt.
 

piair1982

Forumguru
Heb wel wat gevonden maar dat sloeg op dagrijdverlichting:

Dagrijlicht activeren* bij wagens met het ’START-STOP’-systeem
– Trek de knipperlichthendel naar het stuurwiel, tegelijk schuift u deze naar boven en
houd u hem in deze stand.
– Schakel het contact in - het rechter knipperlicht knippert 4x.
– Schakel het contact uit - er weerklinkt een akoestisch signaal dat de activering van
het dagrijlicht bevestigt.
– Laat de knipperlichthendel los.
Dagrijlicht uitschakelen*

– Schakel de schakelaar voor de dagrijverlichting in
bladzijde 49, afb. 36 - rechts.

– Schakel de verlichtingsschakelaar in de stand stadslicht


of dimlicht



bladzijde 49, afb. 36 - links.

Dagrijlicht uitschakelen* bij wagens met het ’START-STOP’-systeem
– Trek de knipperlichthendel naar het stuurwiel, tegelijk schuift u deze naar beneden
en houd hem in deze positie.
– Schakel het contact in - het linker knipperlicht knippert 4x.
– Schakel het contact uit - er weerklinkt een akoestisch signaal dat de uitschakeling
van het dagrijlicht bevestigt.

– Laat de knipperlichthendel los.

maar voorkomen dat ie werkt is gewoon simpel weg de koppeling ingetrapt houden voor het stoplicht en hem in de versnelling te laten staan. Dan slaat ie nooit af volgens pagina's 98 tot en met 100
 

LenK

Forumguru
Is dat zo?
In de meetcyclus NEDC (New European Driving Cycle) kan ik nergens iets vinden dat de ststsy wordt gebruikt of moet worden gebruikt.
Als het systeem niet gebruikt of uitgeschakeld zou worden tijdens de meetcyclus zou het nooit bijdragen aan de uitslag van de test.
Hoe wil je dan met dezelfde motor andere cijfers halen in het Urban deel van de test? Alle zeilen zullen bijgezet moeten worden om dat cijfer omlaag te krijgen.
 

FredV

Banned
Vervolgens blijkt dit systeem uitschakelbaar.
Dat zal toch ook wel moeten dat je het syteem kunt uitschakelen.
Hoe kun je anders je motor stationair laten draaien als die dan altijd in vrij afslaat?
Denk o.a. aan werkplaats.
Maar misschien ware het beter om m niet zooo makkelijk uit te schakelen.
Vergelijk dit met de dagrijlicht uitschakelen, dat is ook geen schakelaar, maar een specifieke handeling.
 

GJS

Senior Member
Dat zal toch ook wel moeten dat je het syteem kunt uitschakelen.
Hoe kun je anders je motor stationair laten draaien als die dan altijd in vrij afslaat?
Denk o.a. aan werkplaats.

Simpel, stukje achteruitrijden schakelt stst uit en in de werkplaats doen ze meestal het bestuurdersportier open, dat schakelt stst ook uit, dus daarvoor heb je dat knopje niet nodig.
 

FredV

Banned
GertJan,
Bedankt voor de toelichting. Nu zijn t vragen, straks heb ik die ervaring:).
Maar t wachten duurt zoooo lang...
 

GJS

Senior Member
Draaiende motor en portier op en zou juist een reden moeten zijn dat het systeem actief is.

Ligt eraan van welke kant je dat bekijkt, als je op een parkeerplaats aankomt en je stopt, zet hem in z'n vrij en laat de koppeling opkomen dan slaat hij af, haal je de sleutel vervolgens niet uit het contact en doe je vervolgens het portier open dan kan je hem daarna, ook al doe je het portier weer dicht, niet meer starten door de koppeling in te drukken omdat st-st uitgeschakeld is, lijkt mij toch veiliger dan dat je motor afslaat zodra je het portier opent.
 

Gieliovd

Forumguru
Lijkt mij dat het verstandiger is dat de motor helemaal nooit afslaat als ik het niet wil, wat een gebeuren.

Als ik mijn gordel om hem, deuren dicht, dan ben ik akkoord met het werken van het S/S systeem, als ik hem in de neutraal heb staan met gekoppelde motor.

Alle andere scenario's wil ik géén elektronica hebben die met mijn motor bezig is.
 
Lijkt mij dat het verstandiger is dat de motor helemaal nooit afslaat als ik het niet wil, wat een gebeuren.

Je kunt het toch ook uitschakelen... zie handboek blz. 98

Systeem ’START-STOP’ activeren en uitschakelen​
U kunt het systeem ’START-STOP’ uitschakelen en opnieuw activeren door het
indrukken van de knop​
afb. 99.

Als het systeem uitgeschakeld is, brandt de controlelamp in de knop.
 

corsaar

Senior Member
Het zal wel wennen denk ik maar ik zou de zenuwen van de start stop krijgen.
Uitrijden bij een parkeerplaats stop, kaartje erin bomen open, start.
Mijn angst zou de auto wel weer op tijd starten,is geheel onterecht natuurlijk.
 
Het zal wel wennen denk ik maar ik zou de zenuwen van de start stop krijgen. Uitrijden bij een parkeerplaats stop, kaartje erin bomen open, start.

In een dergelijk geval houd je de koppeling gewoon ingetrapt, dat kun je meeten wegrijden zonder dat de motor opnieuw moet starten...
 

FredV

Banned
Het zal wel wennen denk ik maar ik zou de zenuwen van de start stop krijgen.
Uitrijden bij een parkeerplaats stop, kaartje erin bomen open, start.
Mijn angst zou de auto wel weer op tijd starten,is geheel onterecht natuurlijk.
Valt heel erg me, en er staat in de handleiding uitgebreid besproken wanneer het systeem werkt.
Mijn ervaring bij t proefrijden was dat ik t geeneens in de gaten had, tot ik de koppeling weer intrapte en ineens de motor weer aansloeg.
sneller zelfs als bij t normale starten. Alsof de motor in een soort spaarstand staat waardoor die onmiddelijk draait .
En wil je t niet bij de slagboom, dan hou je de auto in de versnelling of hou je de koppeling ingetrapt.
 

corsaar

Senior Member
@Windmillsails

Angst opgetekend door gebrek aan ervaring met het start stopsysteem.
Bij mijn proefrit in de VW Polo was het systeem uitgeschakeld.
 
Angst opgetekend door gebrek aan ervaring met het start stopsysteem.

Het is even wennen, maar mij bevalt het prima. Soms even kijken voor een stoplicht of het nut heeft om uit te laten schakelen... Maar dat leer je vrij snel inschatten. Ik vind het een prima uitvinding.!!
 
Bovenaan Onderaan