Start-stop schadelijk?

wim-ned

Actief lid
@LenK duidelijk dat jij niet in Amersfoort woont, daar staat n.l 90% van de stoplichten op rood en moet je aanzienlijk langer wachten dan 30 sec, dus daar is de besparing hoger :-))

Op de prijs van de brandstof na (1,15 ipv 1,5 (€7,82)), GL rijdt immers op Diesel, klopt de berekening toch wel.
 

Captain Hook

Forumguru
En niet te vergeten zijn de negatieve effecten in de vorm van eventuele extra slijtage en andere mogelijke perikelen: mijn O2 had op een gegeven moment bij warme motor problemen om aan te slaan.
Da's een bekend iets. :(
Vooral bij de diesels komt dit boven 100kkm regelmatig voor. De startmotor wordt zwakker (van het vele starten bij start-stop-systeem dus nog eerder) en kan niet voldoende power meer leveren om bij warme motor het dieselblok rond te draaien (hogere compressie)
 

EdK

Forumguru
ehh wim-ned,in geheel nederland staan stoplichten altijd op rood !!
verkeerslichten hebben gelukkig 3 kleuren ( rood / oranje / en groen ) waardoor je zonder bekeuringen bij groen gewoon kunt doorrijden !:grin:

Dan wat betreft start/stop , ik kan me zo voorstellen dat de accu en de startmotor bij elke keer starten ( meer dan een wagen zonder start en stop ) uiteindelijk meer aan slijtage onderhevig zijn.

Dan lijkt het me dat de accu kwa cappaciteit ook groter in vermogen is om elke keer die spanning te kunnen leveren. En een accu is nu niet één van de milieuvriendelijkste componenten.
Dus of het uiteindelijk milieu vriendelijker in het totaal plaatje is mbt de brandstofbezuiniging ? wel heb mijn twijfels hierover.

Met de Hybride wagens wordt ons ook nog steeds het verhaaltje gepresenteerd dat het milieuvriendelijker allemaal is, maar nu blijkt toch steeds meer dat dit ook niet geheel waar is !?
 

namleop

Actief lid
De onderdelen die door het vaker starten van de motor meer zouden slijten, zijn hier bij auto's met een start-stopsysteem op aangepast, dwz een zwaardere uitvoering of een andere startmotor/dynamo. Vaak ontbreekt de startmotor zelfs en wordt deze taak door de dynamo overgenomen. Extra slijtage kan dus nauwelijks een nadeel zijn van een start-/stopsysteem.

Overigens zou de juiste benaming stop-/startsysteem zijn, want je stopt eerst, dan daarna kan je pas starten.
 

LenK

Forumguru
@wim-ned: ik was inderdaad van benzine uitgegaan. Met diesel is het nog een stuk minder besparen ja.

@stradje: bij hoeveel besparing vind jij de nadelen dan minder belangrijk?
Ik heb een willekeurig voorbeeld gemaakt.
Er zijn natuurlijk auto's die de stad niet uitkomen. Die zullen meer voordeel hebben. Maar er zijn ook auto's die voornamelijk snelweg km's draaien. Die hebben er nauwelijks voordeel van.

Een hele poos geleden kwamen er ook auto's met ststsy. Dat verdween toen even snel als dat het gekomen was. Milieu en brandstof besparing waren toen nog geen verkoopargument. Toen telden de nadelen zwaarder en wilde niemand het hebben.
In een testverslag stond toen "vervelend dat elke keer de motor af slaat"

Over nadelen:
Bij een benzine motor is het belangrijk dat het ststsy niet werkt voordat de katalysator op bedrijfstemperatuur is omdat anders de uitlaatgassen niet goed gereinigd worden.
Weet niet hoe dat met het roetfilter zit bij een diesel.

Over accu: het merk met de niet nader te noemen naam heeft 2 accu's. Een daarvan is alleen voor het ststsy, de andere voor de normale functies.

En dat zelfde niet nader te noemen merk heeft een systeem waarbij de zuigers op een bepaalde stand stoppen. Om te starten wordt er brandstof in een cylinder gespoten en wordt de motor door een vonk op gang gebracht
 

stradje

Actief lid
Een hele poos geleden kwamen er ook auto's met ststsy. Dat verdween toen even snel als dat het gekomen was. Milieu en brandstof besparing waren toen nog geen verkoopargument. Toen telden de nadelen zwaarder en wilde niemand het hebben.
In een testverslag stond toen "vervelend dat elke keer de motor af slaat"
In een van de filmpjes die ik heb gezien werd het stop/go-systeem van de Lupo 3L vergeleken met dat van de recente Polo Bluemotion. Dat was echt een enorm verschil. De Lupo kwam zeker 1,5-2,5 seconden later op gang. Heb je zelf al eens het systeem van de Fabia GL uitgeprobeerd? Als dat ook na langere tijd net zo goed blijft functioneren als nu dan is het echt briljant. Qua gebruiksgemak is het ronduit "toppie".

Mijn eerdere punt over die CO2-uitstoot was dat het in de tests kennelijk procenten CO2-verschil uitmaakte, wat de reden was om het te monteren. Later heeft Fiat die zelfde truc uitgehaald om te voldoen aan de MRB-vrijstelling. Ik weet niet anders dan dat je CO2-verschillen 1 op 1 kunt omrekenen in verbruiksverschillen.
 

wim-ned

Actief lid
Qua gebruiksgemak is het ronduit "toppie".

Ik weet niet anders dan dat je CO2-verschillen 1 op 1 kunt omrekenen in verbruiksverschillen.

Het stop-start van de GL werkt idd. prima, je hebt er absoluut geen last van (het stoppen en starten zelf dan).

CO2 uitstoot kan je 1 op 1 omrekenen naar verbruik. Het verbranden van 1 liter Diesel levert 2700 gram CO2 op.
 

hemi24

Forumguru
Nog eerder begin jaren '90 was er de Golf II met 1.6TD 'Milieudiesel'
Ook deze auto had al een soort van start-/stopsysteem als ik me niet vergis.
 

MarcoO2

Forumguru
Qua slijtage ben ik niet zo benauwd, zeker niet als er extra "zware" onderdelen zijn toegepast. De gewone uitvoeringen kunnen al ontzettend veel hebben, laat staan de speciaal daarvoor aangepaste versies.

Ik start (en stop) mijn auto frequent tussen de 60 en de 100 keer per dag. Tussen de starts en stops zit vaak maar 2 à 300 meter. Daar heeft'ie na 88.888 km nog nooit moeite mee gehad. Dus zo snel zal je aandrijflijn niet naar de filistijnen zijn, denk ik.
 

wim-ned

Actief lid
laat staan de speciaal daarvoor aangepaste versies.

Ik start (en stop) na 88.888 km

De conclusie dat er op de GL speciaal aangepaste onderdelen gebruikt worden deel ik niet zonder meer. Ik twijfel ernstig of de startmotor en turbo afwijken van de regulire modellen.

Mooie KM stand, maar voor moderne motoren niet echt hoog. De eerste 100-150K zal je niet veel problemen hoeven te verwachten, maar haal je ook de 300K zonder prijzige reparaties.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik weet ook niet of dat gebeurt, ik baseer me op postings hieronder. En of'tie het na 300k nog doet kan ik je niet vertellen, tegen die tijd ben ik al drie auto's verder denk ik!
 

FredV

Banned
Wat voor mij belangrijk is, als je voor de spoorwegovergang staat of net voor t op rood springende stoplicht stopt, dan motor uit.
Hoeveel ik ermee aan brandstof besprar en aan uitstoot minder produceer, vind ik minder relevant. Het stinkt gewoon minder voor de voetgangers, fietsers en de automobilisten.

Ik sta niet graag achter een auto die stilstaat en uitlaatgassen de lucht in blaast en dan ook nog in mijn interieur.
Dus, ik zet mn benzinemotor ook al af.

Met mijn proefritervaring in de GL viel mij op hoe ongemerkt de motor stop en start. Dat vind ik een hele grote plus.

Maar... en dat was waar het draadje o.a. ook mee begon, terug naar het topic...er werd geconstateerd dat het st-stsysteem al bij koude motor werkt. En dat in tegenstelling tot wat er in de handleiding staat.
Dus is er toch wat mis???
 

GJS

Senior Member
Volgens mij bedoelen ze wat anders met bedrijfstemperatuur, dat blauwe lampje als je mini-dot hebt gaat immers ook vrij snel uit en dan is je motor echt nog niet volledig op temperatuur.
Ik denk dat de gedachte erachter is dat een stationair draaiende koude motor veel meer schadelijke stoffen uitstoot en het dus toch maar beter is om hem juist dan ook te stoppen, al denk ik zelf dat dit toch niet echt goed is wat betreft de extra slijtage aan je motor.
Dit wordt 's-winters toch ook geadviseerd, eerst ruiten krabben en dan pas starten en wegrijden.
 

paulus474

Senior Member
Het start-stop-systeem is uitschakelbaar met een knopje.
Weet iemand of, wanneer je het systeem uitschakelt, het systeem "uit" blijft staan wanneer je de motor helemaal uitschakelt en daarna weet inschakelt. Of moet je het knopje bij iedere "rit" weer opnieuw indrukken?
 

piair1982

Forumguru
volgens het instructie boekje is het systeem wel uit te schakelen. Zal het morgen opzoeken welke pagina. Is iets met contact en knipperlicht schakelaar.
 
Bovenaan Onderaan