Start/Stop en kort stilstaan

bartjers245

Nieuw lid
persoonlijk schakel ik start/stop altijd direct uit na ik de motor heb gestart, ik rijd ook met een dsg en als ik langdurig moet stilstaan zet ik hem gewoon in N of zelf in P dan slipt de koppeling zeker nooit door ;)
 
Ik gebruik dat start stop ook niet. Het systeem is om te voldoen aan de euro5/6 milieueisen. En niet om brandstof te besparen en jouw portemonnee voller te houden wat vele wel tevergeefs denken. Uiteraard word er geschetst dat een start stop zuiniger zou zijn. Dat kán het geval zijn mits er voldoende tijd tussen de stop en start zit. Ik dacht eerder eens daar iets van te hebben gezien met transparante buisjes gevuld met benzine.. volgens mij was het iets van 14 seconden.. of was het nou 40 seconden.. ik weet t niet meer precies. Zal eens kijken of ik dat nog eens kan vinden..


Maar;
Start stop is funnest. Leuk voor op papier, maar het geeft extra stress op de accu, dynamo (die moet de verbruikte energie compenseren tijdens de motorstop) en de startmotor welke vaker zijn werk moet doen. én; de belangrijkste; de turbo.

als je van de snelrit af komt, met 80; en bovenaan het talud moet wachten op kruisdend verkeer en je motor gaat POF uit; dan draait je turbo nog pakweg 10.000 toeren. Kan wat meer of minder zijn.. maar; tijdens een stilstaande motor is er geen oliedruk. En waar word die schoepen as mee gesmeerd? Juist.

en een defecte turbo; dat is duur. Errag duur.

dus doe er je voordeel mee; en zet dat systeem uit.
Nou. Het is dus slechts, gemiddeld, 7 seconden. Dus wat de tijd betreft had ik het niet geheel bij het juiste eind..

 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Het is gebleken dat als je stil staat en de motor is uit door Start/Stop je maar lichtjes aan het stuur een klein stukje hoeft te draaien om de motor weer te starten.
En dat terwijl je je voet op de rem houdt.

grtssss
 
En wat is daarvan het voordeel?
Als je doel is om middels die beweging de motor te starten kun je volgens mij net zo goed je voet van de rem halen... Is nog een handeling minder ook.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Klaver4 , soms wil je al de motor draaiend hebben om zelfs die seconde te winnen. Kan -zeker voor je gevoel- wel eens belangrijk zijn bij b.v. het invoegen. Je kan ook Start/Stop uitzetten, maar zoals gezegd gebruik ik dat nu toch vaker omdat het beter reageert.
Maar een computer zal nimmer op alle punten aangaande het besturen van een auto precies zo reageren zoals jij zou willen. Dus zijn ingebouwde 'handigheidjes' soms best wel bruikbaar.
Overigens kan je ook de motor weer tot leven brengen door je rem ietsje te lossen en weer in te drukken, heb ik ontdekt.
Ook dat werkt, maar het stuur vind ik beter en makkelijker.

grtss
 

Rallye

Forumguru
Het systeem is om te voldoen aan de euro5/6 milieueisen. En niet om brandstof te besparen en jouw portemonnee voller te houden wat vele wel tevergeefs denken. Uiteraard word er geschetst dat een start stop zuiniger zou zijn. Dat kán het geval zijn mits er voldoende tijd tussen de stop en start zit. Ik dacht eerder eens daar iets van te hebben gezien met transparante buisjes gevuld met benzine.. volgens mij was het iets van 14 seconden.. of was het nou 40 seconden.. ik weet t niet meer precies. Zal eens kijken of ik dat nog eens kan vinden..

Ik heb altijd begrepen dat het niet zozeer ging om de feitelijke brandstofbesparing, maar om de besparing bij de test, waar (zeker onder de oude test) vrij lange stopfases in zaten.
 
Ik gebruik mijn start-stop zeer zelden.Bij stilstaan blijft mijn koppelingspedaal steeds ingeduwd ,zodat de motor niet stilvalt. Alleen als ik verwacht langdurig stil te staan durf ik hem weleens te gebruiken, op 4 j. geen enkel probleem gehad.
 

Zelle

Donateur
@Snitser , het is niet moeilijk om te installeren. Op youtube is een filmpje te vinden hoe je de schakelaars er uit wipt. Op de site van de leveranciers staat verder hoe aan te sluiten. Het beste is solderen. Je hebt een geschakelde + nodig. Bij mijn auto zat die niet bij de schakelaar en heb ik moeten trekken vanuit de zekeringkast. Kortom een paar uurtjes klussen, maar wel prima resultaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik mijn start-stop zeer zelden.Bij stilstaan blijft mijn koppelingspedaal steeds ingeduwd ,zodat de motor niet stilvalt. Alleen als ik verwacht langdurig stil te staan durf ik hem weleens te gebruiken, op 4 j. geen enkel probleem gehad.
Zo deed ik dat bij mijn vorige auto ook ruim 7 jaar lang zonder enig probleem.
Maar met de DSG is dat systeem een regelrechte ramp, dus daarom uit laten zetten.
 
Bovenaan Onderaan