Start/Stop en kort stilstaan

Nu de Superb 2 weken in mijn bezit is, niets dan lof over het fantastische rijden, comfort en ruimte.

Maar aan het start/stop systeem moet ik nog erg wennen. Als ik bij een verkeerslicht aankom dat net op rood springt heb ik er geen enkele moeite mee dat de motor stopt en zodra het groen wordt, ik de rem loslaat en de auto weer begint te rijden.
Maar als ik een druk kruispunt (zonder verkeerslichten) over wil steken en ik sluit bijv. als 6e aan in de rij wachtenden en er kan vanwege de drukte steeds maar 1 auto oversteken, dan schuif ik steeds een stukje op en stopt en start de motor ook 6 keer. Natuurlijk kan ik de start/stop uitschakelen maar dan blijft de DSG in 1 staan, als ik goed heb opgelet aanvankelijk met 1000 t/min wat later zakt dat naar ongeveer 800 t/min. Volgens mij slipt de koppeling dan voortdurend; lijkt me niet erg bevorderlijk voor de levensduur.
Weet iemand hoe dit technisch precies in z'n werk gaat? En wat is de beste methode om hier goed mee om te gaan?
 

Antera

Donateur
Start/stop word eraan wennen of zoals eerder vermeld een van de acties ondernemen. Omtrent de koppeling die slipt idd als je je rem maar lichtelijk in trapt. De koppeling slijt dan wel een stukje harder. Vandaag toevallig een Polo rijder die 75% file rijd met de auto als hij naar zijn werk gaat elke dag en die koppeling heeft het na 59dkm al voor gezien gehouden. Van af en toe in de file zal het wel meevallen.

Dus tja trek je eigen conclusie
 
Ik denk dat ik dan de start/stop maar uitzet en het rempedaal bij stilstand diep intrap.

Gelukkig weinig files hier in het noorden van het land ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang je je voet stevig op de rem hebt, is de koppeling volledig vrij (als volledig ingetrapt), dus die slipt dan niet.
Dat geldt toch ook als de Autohold is ingeschakeld - bij volledige stilstand zou die de functie van het stevig ingetrapt rempedaal overnemen en de DSG-koppeling vrijschakelen. Dat klopt toch?

In een echte aanschuif-file zet ik 'm in Manual stand, zodat hij in de 1e versnelling blijft en na het eerste tikje gas om de Autohold te lossen verder op stationair toerental zonder slip doorrolt.
 

tha a

Senior Member
is standaard het eerste wat ik doe als ik ga rijden: Start/stop functie uitzetten.

Met een handbak vind ik het systeem nog te doen maar met DSG is t een onding. Hij is altijd fractie te laat.
 

Canon-Eye

Forumguru
De monteur bij de dealer heeft dat voor mij uitgeschakeld - na een paar keer herhaald vrij dringend verzoek, dat wel (en vermoedelijk tegen het officiële protocol in)...
 
Haha. Bedankt @Corné, ik neem het in overweging.
Aan de andere kant is het soms ook wel handig dat de motor uitgaat, bijv. bij een brugopening.
En ach, een beetje 'schakelen' met het start/stopknopje houd je ook een beetje wakker ;) . Er gaat al zo veel automatisch in deze auto...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Aan de andere kant is het soms ook wel handig dat de motor uitgaat, bijv. bij een brugopening.
Dat gebeurt hier in Friesland nog wel eens, maar daar is echt geen stop/startsysteem voor nodig.
Ik druk in dat geval gewoon zelf wel op het start(stop)knopje...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik gebruik dat start stop ook niet. Het systeem is om te voldoen aan de euro5/6 milieueisen. En niet om brandstof te besparen en jouw portemonnee voller te houden wat vele wel tevergeefs denken. Uiteraard word er geschetst dat een start stop zuiniger zou zijn. Dat kán het geval zijn mits er voldoende tijd tussen de stop en start zit. Ik dacht eerder eens daar iets van te hebben gezien met transparante buisjes gevuld met benzine.. volgens mij was het iets van 14 seconden.. of was het nou 40 seconden.. ik weet t niet meer precies. Zal eens kijken of ik dat nog eens kan vinden..


Maar;
Start stop is funnest. Leuk voor op papier, maar het geeft extra stress op de accu, dynamo (die moet de verbruikte energie compenseren tijdens de motorstop) en de startmotor welke vaker zijn werk moet doen. én; de belangrijkste; de turbo.

als je van de snelrit af komt, met 80; en bovenaan het talud moet wachten op kruisdend verkeer en je motor gaat POF uit; dan draait je turbo nog pakweg 10.000 toeren. Kan wat meer of minder zijn.. maar; tijdens een stilstaande motor is er geen oliedruk. En waar word die schoepen as mee gesmeerd? Juist.

en een defecte turbo; dat is duur. Errag duur.

dus doe er je voordeel mee; en zet dat systeem uit.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
In de nieuwe Scala DSG 1.0 is gebleken dat na 4 1/2 jaar rijden in de Fabia DSG uit 2015 het systeem start/stop veel alerter reageert. Ik gebruik het nu veel meer omdat het bij het loslaten van de rem al oppakt zodra je gas geeft.
Software verbetering?????

grtss
 
Laatst bewerkt:

Vacaro

Senior Member
Op vaste trajecten weetik hoe lang ongeveer het licht rood voor mij blijft, ik druk dan even door om in hold en ja start/stop gaat dan motor stilleggen, maar als ik voetgangers lichten in dwarsrichting op rood zie springen dan druk ik lichtjes op gaspedaal, motor start terug maar gaat niet kruipen, vanaf gas geef gaat deze vooruit.
Op korte stops zet ik meestal startstop uit maar wel hold aan laten. Lijkt mij goed te werken.
Ik heb 2.0TDI DSG7
 
Dat gebeurt hier in Friesland nog wel eens, maar daar is echt geen stop/startsysteem voor nodig.
Ik druk in dat geval gewoon zelf wel op het start(stop)knopje...
Dat is ook weer waar.
Alles overziende ga ik start/stop (voorlopig handmatig) uitschakelen en autohold inschakelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Autohold gebruik ik nogal selectief, namelijk alleen in de file en in bv. stadsverkeer met veel stoppen en weer optrekken (verkeerslichten en zo). Ik maak wel graag gebruik van de kruipneiging bij inparkeren, achterwaarts vanaf de straat het erf op met S-bocht tot onder de carport, e.d.
 
Ik schakel ook voor iedere rit het start/stop systeem uit. Ik kon er niet aan wennen. Het kan ook zijn dat het iets psychisch is bij mij hoor, dat ik het gewoon niet fijn vind om bijvoorbeeld voor een stoplicht te staan met een uitgeschakelde motor...
 
Bovenaan Onderaan