Start probleem 1.6 tdi

oco1979

Forumguru
Mijn auto is voor een beurt naar de garage geweest. Ze hebben het roetfilter laten regenereren om te zien of dat het startprobleem op zou lossen. Helaas, het lijkt wel erger geworden.

dat heeft nu niets te maken met slecht starten of die moet pot dicht zitten,zal dan niet rijden ook.
Verstopte roetfilter is in de meeste gevallen door slecht/niet werking van regeneratieproces.
Dat is een gevolg van een ander probleem.
Wat datproces kan verstoren moet gecontroleerd worden.
EGR,gloeistiften,gasklep,temperatuursensor,druksensor,enz......
 
Dank je @ocu1979, het lijkt mij inderdaad logisch dat als het filter het probleem is de motor in z'n geheel slecht loopt. Ik ga ze maar eens bellen. Volgens mij hebben ze al een keer naar de gloeistiften gekeken. Maar eerst moet de auto terugkomen van de schadehersteller, ik heb vorige week een damhert aangereden en dat was voor beide partijen niet geheel schadevrij.
 
Same here.. Een MY2015 1.6 TDI die, voornamelijk met vochtige nachten, matig start. Soms duurt het 4-6 seconde voordat de motor aan slaat. Eenmaal gestart is er verder die dag niks aan de hand. Heb het meerdere keren aangegeven bij het onderhoud, maar er is nooit iets naar voren gekomen.

Nog heel even en dan rijd ik benzine, dus voor mij geen probleem (meer)..
 
De laatste paar weken merk ik dat het minder voorkomt. Het is droger en iets minder koud dus je gedachte aan vocht vind ik niet zo vreemd. Ik heb mijn auto sinds eind december dus heb alleen nog maar een winterperiode meegemaakt.

Sent from my moto x4 using Tapatalk
 

oco1979

Forumguru
De laatste paar weken merk ik dat het minder voorkomt. Het is droger en iets minder koud dus je gedachte aan vocht vind ik niet zo vreemd. Ik heb mijn auto sinds eind december dus heb alleen nog maar een winterperiode meegemaakt.

Sent from my moto x4 using Tapatalk

Hoe warmer hoe minder je gloeistiften nodig hebt om te starten.

Maar vergeet niet dat je deze ook nodig hebt voor regeneratieproces !!!!!! en sturing van het vermogen.

Gloeistiften zijn er niet alleen om te starten,wat vroeger wel was.
 

NooitAf

Nieuw lid
Mijn O3 5E 2014 1.6 TDI GL (gechipt) heeft deze trekjes ook regelmatig bij het starten. Met name de buitentemperatuur 4-10 graden is een opvallende factor.
Ik las op een Engels forum iets over het vervangen van de batterij van de sleutel. Zou het kunnen dat de sleutel slecht gelezen wordt?

Als de auto niet “normaal” start dan schakel ik ‘m direct weer uit. Laat de auto niet 5 sec sputteren. Vervolgens bij de herstart niks aan de hand.

Het probleem is niet van gisteren en komt op dit forum ook vaker voor. Is er nog geen eenduidig antwoord op te vinden?
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik heb toevallig afgelopen najaar de batterij van beide sleutels vervangen omdat de auto bij de ene sleutel begon te miepen dat de batterij van de sleutel (bijna) leeg was, dat bracht geen oplossing voor dit start 'probleem'. Sowieso een vreemd verhaal omdat de sleutel met lege batterij nooit mag leiden tot start problemen (of dat de auto uit zou vallen tijdens het rijden vanwege een lege batterij in de sleutel). De sleutels hebben een transponder die uitgelezen wordt - een (weliswaar wat verouderde) uitleg vind je hier: https://www.mvwautotechniek.nl/startblokkering/

Temperatuur en vocht lijken inderdaad niet mee te helpen bij het starten, hoewel ik moet zeggen dat het sinds de gloeistift met druksensor (zit uit mijn hoofd in cilinder 3) vervangen is een heel eind is verbeterd. Bij VAG Techniek wisten ze me te vertellen dat die druksensor het wel vaker begeeft bij de VAG groep.
 
Bovenaan Onderaan