Start probleem 1.6 tdi

React

Actief lid
Gaat, wanneer hij niet aan wil slaan, tijdens het starten de naald vd toerenteller wel omhoog of totaal niet? In dat laatste geval is de krukas-positiesensor slecht. Dit geeft meestal geen (duidelijke) foutmelding.
 

hemi24

Forumguru
Gaat, wanneer hij niet aan wil slaan, tijdens het starten de naald vd toerenteller wel omhoog of totaal niet? In dat laatste geval is de krukas-positiesensor slecht. Dit geeft meestal geen (duidelijke) foutmelding.

Volgens mij is dat iets van vroeger...

Als ik me niet vergis gaat de toerenteller tegenwoordig pas bewegen nadat de motor is aangeslagen..?!?
 
Vanochtend eens op gelet. Bij mij staat needle sweep aan en als de wijzer weer terug op nul is gekomen dan gaat die direct naar een kleine 1000 toeren. Eventueel na een korte pauze als de motor moeite heeft met starten. Dus 0 of kleine 1000.

Sent from my moto x4 using Tapatalk
 

heusinkveldb

Forumguru
Ik heb dit ook gehad. Met name als het een koude nacht was geweest, dan duurde het soms wel 6 tot 8 sec. voordat de motor aansloeg.
Als ik dan weg reed viel de motor na een paar meter in de noodloop en had ik geen vermogen meer. Als ik de motor dan uitschakelde en hem opnieuw liet voorgloeien en daarna starte, was het probleem over. Dit leverde wel een storing op die ze konden uitlezen.

Het bleek een vacuümslang te zijn waar een klepje in zit. Deze kwam dan blijkbaar niet voldoende open. De slang is vervangen en de auto slaat nu direct weer aan. Dit schijnt wel een veel voorkomend probleem te zijn bij de 1.6tdi. Wellicht dat je hetzelfde hebt?
 
Ik heb dit ook gehad. Met name als het een koude nacht was geweest, dan duurde het soms wel 6 tot 8 sec. voordat de motor aansloeg.
Als ik dan weg reed viel de motor na een paar meter in de noodloop en had ik geen vermogen meer. Als ik de motor dan uitschakelde en hem opnieuw liet voorgloeien en daarna starte, was het probleem over. Dit leverde wel een storing op die ze konden uitlezen.

Het bleek een vacuümslang te zijn waar een klepje in zit. Deze kwam dan blijkbaar niet voldoende open. De slang is vervangen en de auto slaat nu direct weer aan. Dit schijnt wel een veel voorkomend probleem te zijn bij de 1.6tdi. Wellicht dat je hetzelfde hebt?

Nee helaas het maakt niet uit of t warm of koud is. En noodloop heb ik gelukkig geen last van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

oco1979

Forumguru
Ik heb dit ook gehad. Met name als het een koude nacht was geweest, dan duurde het soms wel 6 tot 8 sec. voordat de motor aansloeg.
Als ik dan weg reed viel de motor na een paar meter in de noodloop en had ik geen vermogen meer. Als ik de motor dan uitschakelde en hem opnieuw liet voorgloeien en daarna starte, was het probleem over. Dit leverde wel een storing op die ze konden uitlezen.

Het bleek een vacuümslang te zijn waar een klepje in zit. Deze kwam dan blijkbaar niet voldoende open. De slang is vervangen en de auto slaat nu direct weer aan. Dit schijnt wel een veel voorkomend probleem te zijn bij de 1.6tdi. Wellicht dat je hetzelfde hebt?

toevallig meer gegevens van ?

Welke foutcode en welke slang/klep vervangen is ?
 

oco1979

Forumguru
Kan ook de nokkenasversteller zijn. Komt weleens voor bij de O3 van 13/14. Duurt dan ook wat langer voordat ie aanslaat. Er hoeft niet perse een storing opgeslagen te zij maar het kán wel.

Nokkenasversteller op een 1.6tdi :pieker: .
De benzine versie hebben dat ,maar de 1.6tdi motoren lijk me niet direct,kan mis zijn.
 

elephtera

Forumguru
Dit probleem klinkt mij heel bekend in de oren. Onze O3 1.6tdi uit 2013 heeft dit al vanaf het begin. Startmotor draait rond maar de motor zelf wil niet oppakken. Het voelt alsof je met de sleutel blijft doordraaien in de "start stand". Echter hebben wij kessy. Het starten duurt dan meerdere seconden. De omgeving kijkt je dan echt aan alsof je de auto sloopt. Na uit en aanzetten werkt het direct goed en langer wachten helpt ook, maar voelt niet goed voor de motor. Ik heb alleen geen idee van de oorzaak want nooit gemeld bij de garage. Maar ik hoop dat jij een oorzaak vind.
 
Dit probleem klinkt mij heel bekend in de oren. Onze O3 1.6tdi uit 2013 heeft dit al vanaf het begin. Startmotor draait rond maar de motor zelf wil niet oppakken. Het voelt alsof je met de sleutel blijft doordraaien in de "start stand". Echter hebben wij kessy. Het starten duurt dan meerdere seconden. De omgeving kijkt je dan echt aan alsof je de auto sloopt. Na uit en aanzetten werkt het direct goed en langer wachten helpt ook, maar voelt niet goed voor de motor. Ik heb alleen geen idee van de oorzaak want nooit gemeld bij de garage. Maar ik hoop dat jij een oorzaak vind.
"Vanaf het begin" als in nieuw uit de doos in 2013 al?

Sent from my moto x4 using Tapatalk
 

elephtera

Forumguru
Ja, en inmiddels ruim 160k op de teller. Ik heb het altijd geweten aan de gloeidraad voor de diesel die nog niet goed warm was. Voorheen altijd benzine gereden en het vooral beschouwd als onvolkomenheid in het kessy systeem. Dat was in 2013 nog erg nieuw voor vag.
Mijn dealer lijkt vaak wat kennis te missen voor dit soort bijzonderheden dus daarom verder niks mee gedaan. Vandaar dat ik wel even meekijk in dit topic.
 

Arjann

Forumguru
Nokkenasversteller op een 1.6tdi :pieker: .
De benzine versie hebben dat ,maar de 1.6tdi motoren lijk me niet direct,kan mis zijn.

Heeft wel degelijk een nokkenasversteller ;). Deze nokkenasversteller zorgt er tijdens de motorstart voor dat de basisafstelling van de nokkenas "bevestigd" wordt. Als er verder geen oorzaak gevonden kan worden die de klacht veroorzaakt is de nokkenasversteller waarschijnlijk de oorzaak
 

oco1979

Forumguru
Heeft wel degelijk een nokkenasversteller ;). Deze nokkenasversteller zorgt er tijdens de motorstart voor dat de basisafstelling van de nokkenas "bevestigd" wordt. Als er verder geen oorzaak gevonden kan worden die de klacht veroorzaakt is de nokkenasversteller waarschijnlijk de oorzaak

TXS 4 info
 
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Octavia uit 2014 DSG7 met Kessy.

Valt geen peil op te trekken wanneer hij dit wel of niet doet. Koude of warme nachten maken niet uit.
En als je het starten onderbreekt door weer op de startknop te drukken en vervolgens er weer op drukt om te starten dan slaat de motor wel meteen aan.

Heb het gevoel dat er dat iets net niet goed staat. Weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Ben nog geen monteur ;)
 
Met mijn vorige Skoda Octavia had ik steeds vaker het probleem van lang ronddraaien van de startmotor alvorens aan te slaan. Ook hier geen peil op te trekken. Was een 1.6TDI uit 2013/2014 met Kessy.

Bij de laatste onderhoudsbeurt hebben ze de brandstoftoevoer volledig nagekeken. Kreeg zelfs de vraag of ik niet eens met een lege tank had gestaan. Konden de oorzaak niet vinden met uitlezen, maar ontluchten van de brandstoftoevoer heeft uiteindelijk wel geholpen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Met mijn vorige Skoda Octavia had ik steeds vaker het probleem van lang ronddraaien van de startmotor alvorens aan te slaan. Ook hier geen peil op te trekken. Was een 1.6TDI uit 2013/2014 met Kessy.

Bij de laatste onderhoudsbeurt hebben ze de brandstoftoevoer volledig nagekeken. Kreeg zelfs de vraag of ik niet eens met een lege tank had gestaan. Konden de oorzaak niet vinden met uitlezen, maar ontluchten van de brandstoftoevoer heeft uiteindelijk wel geholpen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Daar moet ik dan maar eens mee aan de gang gaan:thumbsup:
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik zou de gloei stiften ook eens na laten lopen als dat enigszins mogelijk is. Toen het steeds kouder werd wilde mijn 1.6 tdi ook steeds beroerder starten. Bleek uiteindelijk de gloeistift met druksensor (cilinder 3) defect. Duurde even voordat ik een daadwerkelijke foutmelding kreeg. Is overigens (in verhouding) een duur stiftje. Schijnt ook een vaker voorkomend probleem te zijn.

Hoe loopt je koude motor op het moment dat ie net gestart is? Die van mij draaide koud duidelijk niet helemaal lekker (gevoel alsof ie op 3 pootjes loopt). Na vervanging van de gloeistift in cilinder 3 nagenoeg geen rare startproblemen meer gehad.
 

oco1979

Forumguru
Ik zou de gloei stiften ook eens na laten lopen als dat enigszins mogelijk is. Toen het steeds kouder werd wilde mijn 1.6 tdi ook steeds beroerder starten. Bleek uiteindelijk de gloeistift met druksensor (cilinder 3) defect. Duurde even voordat ik een daadwerkelijke foutmelding kreeg. Is overigens (in verhouding) een duur stiftje. Schijnt ook een vaker voorkomend probleem te zijn.

Hoe loopt je koude motor op het moment dat ie net gestart is? Die van mij draaide koud duidelijk niet helemaal lekker (gevoel alsof ie op 3 pootjes loopt). Na vervanging van de gloeistift in cilinder 3 nagenoeg geen rare startproblemen meer gehad.

Is 1.6 tdi van tweedeversie 120pk ? Want die van 105pk zie ik niet direct een gloeistift met druksensor.
 
Mijn auto is voor een beurt naar de garage geweest. Ze hebben het roetfilter laten regenereren om te zien of dat het startprobleem op zou lossen. Helaas, het lijkt wel erger geworden.
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik weet niet welk deel van NL je woont, maar anders eens een belletje plegen en langs bij JD Engineering of Vagtechniek? Kun je 'm gelijk laten tunen ook (Als het opgelost is)
 
Bovenaan Onderaan