Start en Stop Systeem

richie81

Nieuw lid
Ik heb de fabia3 met 1,2 ltr 81kW motor en 7 traps DRG. Ik heb constant problemen met het startsopsyst. Het blijft zeggen dat de energiebehoefte van de wagen te hoog is en werkt dan niet.
Na een 4 tal bezoeken waarbij niets is gevonden wat de oorzaak van het euvel is heeft de dealer de mogelijkheden voor de skoda app uitgeschakeld waardoor ik de status van auto op afstand niet meer kan uitlezen. Het euvel is hiermede wel verholpen maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met zo een klacht. Weet iemand wat de werkelijke oorzaak kan zijn?
 
Uitzetten. Niet gebruiken; beter voor de auto en je portemonnee.

Elke keer als jij aankomt rijden bij het verkeerslicht zou de motor uit gaan; je turbo draait dan nog; pakweg 10.000 toeren, en heeft door het wegvallen van de oliedruk geen smering. Koppeling van je DSG krijgt elke keer een optater bij het starten. Heb je wel eens het op het ratel verschil gelet bij de auto gewoon starten in P en de ratel die je hoort als je met start stop in D de auto start?

Om maar een paar voorbeeldjes te noemen..
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik steun het uitzetten van het start stop systeem via VCDS. Extreem slecht voor de techniek en je winst is microscopisch klein, indien al aanwezig. En als je accu daarvan in de war raakt, dan had ie geen accu moeten worden. Slaat nergens op. Accu is slecht dealer moet een nieuwe, goede accu verzorgen.
 

richie81

Nieuw lid
Dank je wel Horkje. Inmiddels 82.
Ik kon mijn eerste post niet terugvinden dus maakte ik maar een tweede aan. Ik zal de garage vragen de veranderingen terug te draaien want ik vind de skoda app leuker dan de s&s. Begrijp alleen niet dat dat zoveel stroom trekt.

Bedankt voor het meedenken
 

Antera

Donateur
Ik heb de fabia3 met 1,2 ltr 81kW motor en 7 traps DRG. Ik heb constant problemen met het startsopsyst. Het blijft zeggen dat de energiebehoefte van de wagen te hoog is en werkt dan niet.
Na een 4 tal bezoeken waarbij niets is gevonden wat de oorzaak van het euvel is heeft de dealer de mogelijkheden voor de skoda app uitgeschakeld waardoor ik de status van auto op afstand niet meer kan uitlezen. Het euvel is hiermede wel verholpen maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met zo een klacht. Weet iemand wat de werkelijke oorzaak kan zijn?


Heeft die ene keer aan vcds gehangen misschien?
 

richie81

Nieuw lid
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb. Nav wat ik nu gelezen heb laat ik het s&s maar voor wat het is, dus uitgeschakeld. Maar of ik de mijn skoda app kan laten inschakelen weet ik niet. Wat vinden jullie?
 

fanSkoda-VW

Donateur
Bij mij (F3C met DSG) werkt de S&S ook de meeste tijd niet.
En als het wel werkt dan idd bij wegrijden na de rem loslaten moet je geduld opbrengen. Niet meteen gas geven, want dan is het een springbok. Ik schreef dat al eerder in andere post, geef mij maar de ouderwetse vloeistof koppelomvormer/koppeling. Verbruiksverschil met F1C met 1,4 motor en fuzzylogic automaat is minimaal.
En gesteld dat er verschil is, die automaat had geen afstelling, onderhoud of reparatie nodig over ruim 100K km's.
Repareren kost onderdelen die gemaakt moeten worden, en levert afval op. En da's zeker méér milieuonvriendelijk dan een beetje meer benzineverbruik. De balans is zoek.

Ik heb de app zodat ik wat gegevens op afstand kan aflezen en die meldt zeer regelmatig dat er problemen gevonden zijn met de Fab. Maar op het dashboard (maxi dot) krijg ik totaal geen enkele melding te zien, en de auto rijdt normaal.
Ik heb zelfs geen zin om daarvoor naar de garage te huppelen.

Eigenlijk is de F1C een betere auto dan de F3C geweest. Oké, met 75 pk niet flitsend, maar zeker vlot genoeg.
Eg qua constructie van de bumper meer solide,na het raken van wss een brok ijs geen paar 100 eu's schade.
En wél koeling in het dashboardkastje, parapluopbergomelijkheid in de rolhoes v d bagageruimte.

Volgende auto weer een Skoda? Hmmmm, moet nog maar eens heel goed nadenken.
Ze zijn doorgeschoten met het doorontwikkelen, dat iets technisch mogelijk is betekent niet automatisch dat het beter, gebruiksvriendelijker is. Overengenering.

groeten van een mopperkont :-)
 

V-Strom

Actief lid
Misschien de volgende een handgeschakelde 6 bak !
Ik wil die DSG of enige andere automaat al helemaal niet hebben.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Handgeschakeld? Roeren met een stuk ijzer in een bak met tandwielen? Nee, mij niet (meer) gezien ;)
In de stad of file blijven schakelen en koppelen is niet leuk.
En ik moet letten op al die gekken die van baan blijven wisselen voor mijn neus.
En is er geen file of ander oponthoud dan rij je op de snelweg zonder te schakelen vele km's.
Vlot en sportief? Een goeie bak! Automatische versnellingsbak.

p.s. Eigenlijk is het een vertragingsbak, toch?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben uiterst tevreden met de F3 icm DSG. Met wat ingecalculeerde aanpassingen (zie handtekening) waarbij tevens S-S permanent is uitgeschakeld, vind ik het een heerlijk rijdend karretje (in haar klasse uiteraard)
 

oco1979

Forumguru
Wat het eerst zal versleten zijn aan start/stopsysteem van me wagen is dat knopje om uit te zetten :D
 

richie81

Nieuw lid
A tera,
Ik heb het bij de garage nagevraagd. Ze hebben het display losgemaakt om bij de draden van het module te komen en de verbinding verbroken.
 

richie81

Nieuw lid
Antera, je vroeg of mijn module dat de skoda app van informatie voorziet was uitgeschakeld via vcds. Dat is dus niet het geval. Ze hebben de draden los gemaakt.
 

Tsi greentec

Nieuw lid
Goedemorgen,

Bij Mijn Skoda fabia combi tsi greentech werkt het start stop systeem niet. Het eigenaardige is wel dat de motor wel automatisch uitgaat door het systeem. Maar niet automatisch aangaat als je de koppeling intrapt. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
 
Bovenaan Onderaan