Hakar
Donateur
Wij hebben af en toe het probleem dat onze geliefde Fab niet meewerkt tijdens het starten.
De startmotor draait dan even traag rond om er dan helemaal mee te stoppen.
Probleem speelt ongeacht het jaargetijde, en is uit mijn hoofd vanaf 2018 een keer of vijf voorgevallen
Tot twee keer toe een nieuwe accu geplaatst, de laatste in maart 2023.
Ergens in juli of juni deed het zich weer voor, en volgens de multimeter (aangesloten op de sigarettenplug) werd de accu leeggetrokken naar circa 8,7V
Accu laten testen bij de accuboer, accu was goed
De waarden heb ik ergens, maar zou die moeten opzoeken.
Accu via acculader geladen, weer gemonteerd, en Fabje start met veel plezier.
Continu met multimeter in de aanstekerplug gereden, en afgelezen dat er over het algemeen een voltage is van rond de 14V tijdens het rijden met een toerental van rond de 2000 / 2500.
Afgelopen december net voor de kerst deed het zich weer voor, natuurlijk op een moment dat Fab nodig was.
(moeder lag zeer slecht in haar laatste levensfase)
Accu maar geladen en de Suzuki gebruikt.
Nadien weer zo veel mogelijk met de multimeter op de sigarettenplug gereden.
Chinese verdeelstekker voor usb en navigatie heb ik ook maar losgekoppeld.
Wat mij opviel de afgelopen tijd is dat de accu bij stilstand onder de 12,5V zakte, en dat tijdens het rijden de weergave op het display van de multimeter wel heel erg fluctueerde van circa 13,6V naar 14,3V.
Eergisteren de accu via lader volgeladen en daarna met de pulse modus ingeschakeld 24 uur laten staan.
Pulse modus volgens lader gereed na 24 uur.
Spanning op de accu liep in ongeveer anderhalf uur terug van 13,2V naar 12,5V bij stilstand.
Toen stukkie rijden pak um beet 40km in een half uurtje.
In het begin direct na starten een af te lezen voltage van 14,2 V
Tijdens rijden zakte de weergaven naar af en 13,8V en dan weer op naar 14,1V
Ik dacht altijd te begrijpen dat wanneer je start, de dynamo meer spanning afgeeft, en naarmate de accu voller wordt er minder spanning wordt afgegeven door ingrijpen van de spanningsregelaar.
Op dit moment lijkt het bij ons niet zo te gaan.
Of begrijp ik het verhaal van opladen van de accu door de dynamo verkeerd?
Zou het graag weten voor ik allerlei fratsen uit ga halen om een dynamo od spanningsregelaar te vervangen.
Mede omdat er twee bouten van het hitteschild van het uilaatspruitstuk niet los willen
De startmotor draait dan even traag rond om er dan helemaal mee te stoppen.
Probleem speelt ongeacht het jaargetijde, en is uit mijn hoofd vanaf 2018 een keer of vijf voorgevallen
Tot twee keer toe een nieuwe accu geplaatst, de laatste in maart 2023.
Ergens in juli of juni deed het zich weer voor, en volgens de multimeter (aangesloten op de sigarettenplug) werd de accu leeggetrokken naar circa 8,7V
Accu laten testen bij de accuboer, accu was goed
De waarden heb ik ergens, maar zou die moeten opzoeken.
Accu via acculader geladen, weer gemonteerd, en Fabje start met veel plezier.
Continu met multimeter in de aanstekerplug gereden, en afgelezen dat er over het algemeen een voltage is van rond de 14V tijdens het rijden met een toerental van rond de 2000 / 2500.
Afgelopen december net voor de kerst deed het zich weer voor, natuurlijk op een moment dat Fab nodig was.
(moeder lag zeer slecht in haar laatste levensfase)
Accu maar geladen en de Suzuki gebruikt.
Nadien weer zo veel mogelijk met de multimeter op de sigarettenplug gereden.
Chinese verdeelstekker voor usb en navigatie heb ik ook maar losgekoppeld.
Wat mij opviel de afgelopen tijd is dat de accu bij stilstand onder de 12,5V zakte, en dat tijdens het rijden de weergave op het display van de multimeter wel heel erg fluctueerde van circa 13,6V naar 14,3V.
Eergisteren de accu via lader volgeladen en daarna met de pulse modus ingeschakeld 24 uur laten staan.
Pulse modus volgens lader gereed na 24 uur.
Spanning op de accu liep in ongeveer anderhalf uur terug van 13,2V naar 12,5V bij stilstand.
Toen stukkie rijden pak um beet 40km in een half uurtje.
In het begin direct na starten een af te lezen voltage van 14,2 V
Tijdens rijden zakte de weergaven naar af en 13,8V en dan weer op naar 14,1V
Ik dacht altijd te begrijpen dat wanneer je start, de dynamo meer spanning afgeeft, en naarmate de accu voller wordt er minder spanning wordt afgegeven door ingrijpen van de spanningsregelaar.
Op dit moment lijkt het bij ons niet zo te gaan.
Of begrijp ik het verhaal van opladen van de accu door de dynamo verkeerd?
Zou het graag weten voor ik allerlei fratsen uit ga halen om een dynamo od spanningsregelaar te vervangen.
Mede omdat er twee bouten van het hitteschild van het uilaatspruitstuk niet los willen