Spanningsregelaar / acculaden

Hakar

Donateur
Wij hebben af en toe het probleem dat onze geliefde Fab niet meewerkt tijdens het starten.
De startmotor draait dan even traag rond om er dan helemaal mee te stoppen.
Probleem speelt ongeacht het jaargetijde, en is uit mijn hoofd vanaf 2018 een keer of vijf voorgevallen

Tot twee keer toe een nieuwe accu geplaatst, de laatste in maart 2023.
Ergens in juli of juni deed het zich weer voor, en volgens de multimeter (aangesloten op de sigarettenplug) werd de accu leeggetrokken naar circa 8,7V
Accu laten testen bij de accuboer, accu was goed
De waarden heb ik ergens, maar zou die moeten opzoeken.
Accu via acculader geladen, weer gemonteerd, en Fabje start met veel plezier.
Continu met multimeter in de aanstekerplug gereden, en afgelezen dat er over het algemeen een voltage is van rond de 14V tijdens het rijden met een toerental van rond de 2000 / 2500.

Afgelopen december net voor de kerst deed het zich weer voor, natuurlijk op een moment dat Fab nodig was.
(moeder lag zeer slecht in haar laatste levensfase)

Accu maar geladen en de Suzuki gebruikt.
Nadien weer zo veel mogelijk met de multimeter op de sigarettenplug gereden.
Chinese verdeelstekker voor usb en navigatie heb ik ook maar losgekoppeld.

Wat mij opviel de afgelopen tijd is dat de accu bij stilstand onder de 12,5V zakte, en dat tijdens het rijden de weergave op het display van de multimeter wel heel erg fluctueerde van circa 13,6V naar 14,3V.

Eergisteren de accu via lader volgeladen en daarna met de pulse modus ingeschakeld 24 uur laten staan.
Pulse modus volgens lader gereed na 24 uur.

Spanning op de accu liep in ongeveer anderhalf uur terug van 13,2V naar 12,5V bij stilstand.

Toen stukkie rijden pak um beet 40km in een half uurtje.
In het begin direct na starten een af te lezen voltage van 14,2 V
Tijdens rijden zakte de weergaven naar af en 13,8V en dan weer op naar 14,1V

Ik dacht altijd te begrijpen dat wanneer je start, de dynamo meer spanning afgeeft, en naarmate de accu voller wordt er minder spanning wordt afgegeven door ingrijpen van de spanningsregelaar.
Op dit moment lijkt het bij ons niet zo te gaan.
Of begrijp ik het verhaal van opladen van de accu door de dynamo verkeerd?

Zou het graag weten voor ik allerlei fratsen uit ga halen om een dynamo od spanningsregelaar te vervangen.
Mede omdat er twee bouten van het hitteschild van het uilaatspruitstuk niet los willen :sick:
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat er bij oudere auto's (zoals een F1) helemaal geen dynamische spanningsregeling is. In mijn hoofd (maar weet niet zeker of dat klopt) geeft de spanningsregelaar continu rond de 14V, en als de accu vol is, is ie vol. Alleen bij modernere autos (met EFB/AGM accu) wordt er gemonitord hoeveel stroom er verbruikt wordt. Maar zelfs daarbij weet ik niet eens of daar de laadspanning echt gereguleerd wordt op basis daarvan.
 

Hakar

Donateur
Tees.
Rond de 14V kan natuurlijk ook 13,6 of 14,4 zijn :giggle:
Wat mij bevreemd is dat de spanning zo fluctueert.
De know how die ik nu denk te hebben over het laden heb ik van deze site.

Deze site heb ik ooit eens in een ver verleden uit mijn Pugjes tijd opgeslagen, dus lijkt me over de wat oudere auto's te gaan.

Wat ik vrijwel zeker weet is dat euvel wat zich af en toe voordoet niet aan slechte massapunten kan liggen, ik heb ze intussen (denk ik) allemaal gehad en verschoond.
Zowel in de motorruimte op de grote kabels alsook de kleinere kabels.
In het interieur ook nog een aantal punten gevonden en verschoond en beschermd.
 

EdK

Forumguru

Lees dit artikel maar eens door !
Staat ook stukje met de spanningen belast / onbelast
Misschien dat je hiermee je conclusie kunt trekken.
 

Hakar

Donateur
@EdK . Dit is exact de site waarnaar ik linkte in de reactie naar @Tees .
De pest is dat ik nu niet aan de B+ pool kom omdat ik het verrekte hitteschild niet los krijg.
 

Hakar

Donateur
Geeft niet :cheers:

Vanavond nog stukkie wezen toeren, verlichting aan, aanjager verwarming op stand twee, achterruitverwarming aan, en onderweg af en toe gluren op de multimeter met behulp van plafondlampje in de Fab.
Laagst waargenomen spanning tijdens rijden met deze gebruikers aan 13,7V.

Fab staat nu een twee uurtjes stil, en multimeter geeft een spanning van 12,8 aan in rust.
Morgenochtend weer ff kijken

Trussie..
 

Antera

Donateur
Misschien toch een sluipverbruiker ergens. Zit er iets in de auto wat niet standaard is? Ledjes geplaatst ergens ?
 

Hakar

Donateur
@Antera Daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Heb inderdaad ledjes van Ali, eentje in de kofferruimte, en 3 in de plafondverlichting aan de voorzijde.

Daarnaast een achteruitrij camera van Ali welke er ook al weer een paar jaar op zit.
De Chines verdeelbak voor 12 V aansluitingen had ik al verwijderd voor ik het topic opende.
 

Tees

Donateur
Als je een stroomtang hebt, zou ik eens in de gaten houden hoeveel stroom er loopt nadat de auto in rust gaat. Dat is bij de F1 best snel, aangezien er niet enorm veel electronica ingaat. 10 min - een kwartier na afsluiten auto is die volgens mij wel in slaapstand.
Op zich is de spanningsval van 12.8 naar 12.7V heel prima na een nacht, maar als er een sluipverbruiker is die weinig gebruikt, kan t best zijn dat dat pas na een week of meerdere weken het effect heeft dat je accu leeg is.
 

Pindasaus

Forumguru
Met een simpele multimeter (stand: 10 A) kan het ook, maar moet je iets meer moeite doen. Accuklem losmaken, maar tegen de accupool houden, multimeter aansluiten tussen accupool en accuklem, als laatst pas de accupool en klem uit elkaar halen. Zo hoeft de inschakelstroom van de auto niet door de multimeter te lopen.

De gemeten waarde mag maximaal 50 mA (0,05 A) zijn. Als je het niet erg vindt om een zekering te riskeren, kan je daarna nog een keer meten op stand 200 mA.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@Tees het laatste over die sluipverbruikers was iets wat mijn gedachten al een poosje bezig hield.
Sluipverbruik was ik tijdens zoeken op het WWW al meerdere keren tegengekomen, en één van die dingen die dat zouden kunnen veroorzaken was de chinese verdeeldoos op de sigarettenplug.
@EdK heeft die hier ergens op het forum ook al een paar keer genoemd, en elders ook meerdere malen tegengekomen.
Uit voorzorg deze ergens begin januari al weggenomen.
Led lampjes had ik nog niet bij stilgestaan, maar ga zondag eens kijken of ik de originele interieurlampjes nog heb en dan die vervangen.
Is nog even de vraag of ik voor die tijd sluipverbruik kan en ga meten.
Een stroomtang heb ik niet, maar de uitleg van @Pindasaus zou me wel eens op weg kunnen helpen.
Kan pas na zondagochtend, moet vanavond en morgenavond nog werken en ervaring heeft me geleerd dat er naast avonddiensten weinig andere dingen gebeuren.
 

Tees

Donateur
Ik zou me niet te veel zorgen maken over LED lampjes in t interieur. De interieurstroom (geschakelde plus) wordt afgeschakeld zodra de auto in rust komt, dus denk niet dat t daarin zit. Eerst maar meten voordat je acties doet.
Zo'n apparaat in de sigarettenaansteker is zeker een betere verdachte, net als een dashcam of achteruitrijcamera die naderhand is ingebouwd. Kan best dat die een permanente plus hebben (bedoeld of onbedoeld) en dan kunnen die zomaar de boel leegtrekken.
 

Hakar

Donateur
Achteruitrijcamera heb ik uit mijn hoofd dusdanig aangesloten dat deze alleen maar stroom krijgt wanneer de achteruit wordt geschakeld.
Ga dit nog wel even checken.

Onze auto komt eigenlijk nooit tot rust, ofwel hij wordt maar weinig afgesloten.
Staat meestal ontgrendeld op de oprit.
Vergrendeld wordt ie alleen op open bare parkeerplaatsen en op mijn werk als ik um mee heb.

Maar aangezien het trial and error is, neem ik dit uiteraard ook mee.

Moet nog wel zeggen dat toen ik 2 ledjes achterin de kofferruimte had, hier altijd een gloed vanaf kwam ook met klep dicht.
Dit ondervangen door aan 1 zijde weer gloei in te zetten.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Sluipverbruik meten is wel een goed punt, maar kan het zijn dat als je de auto niet afsluit er meer stroom loopt. Had met mn Kia tijdens corona ook problemen. Die zette ik 1x per 2 a 3 weken aan de acculader. Wel eens gemeten net na het contact uitzetten liep er nog best veel stroom, na afsluiten werd het minder en dan na een paar minuten bleef er nog een een klein beetje over (hoeveel weet ik niet meer). Kia had ook een schakelaar op de motorkap, als die openstond ging het systeem ook niet helemaal uit. Vervelend met meten. Maar als er bijvoorbeeld 50ma loopt is dat toch ruim een 1 ah per dag. Als je niet regelmatig rijdt of hele korte stukjes ontlaadt je accu meer dan dat er bijgeladen wordt. Vroeger met een zelf ingebouwde lichtverklikker ook wel eens zo’n probleem gehad. Accu na een week of 3 schoon leeg. Piepertje er uitgeknipt en toen was het opgelost. Succes met zoeken!
 

Tees

Donateur
Ook als de auto niet op slot is, gaat ie wel in ruststand, alleen duurt het wat langer. Dacht dat het bij de F1 dan een half uur duurt voordat de geschakelde plus uitgaat.
 

Hakar

Donateur
Nooit geweten, dat een auto zichzelf in rust kan zetten.
Mooi om te weten?
Ja, want dan heb je een indicatie wanneer je eventueel een meting kunt gaan doen.
Tenminste als ik het goed begrijp.
Want stel dat ik zo meteen de bestuurdersdeur open trek dan wordt de brandstofpomp geactiveerd.
Zou ik dan bijvoorbeeld op de manier van @Pindasaus meten, dan meet ik dus lekstroom omdat de auto nog niet tot rust is gekomen.

Doe ik deurtje open, tref voorbereidingen voor meting, en wacht een uurtje, dan zou wanneer ik meet dat er stroom ergens vloeit een betere weergave zijn van lekstroom?

Overigens uurtje geleden 12,6V
 

Tees

Donateur
Bestuurdersdeur zou ik dicht laten, volgens mij is dat een trigger om niet in ruststand te gaan. Bij moderne autos is de motorkap ook een trigger, maar bij de F1 is dat zeker niet het geval, daar zit nog geen schakelaar/sensor op bij de motorkap. Dus direct op de accu meten, deuren dicht en even een paar keer meten op verschillende tijden.
 
Bovenaan Onderaan