Spanningsregelaar / acculaden

Pindasaus

Forumguru
Om de eventuele sluipverbruiker te vinden, zal je echt de stroomsterkte moeten meten. Daarna zekeringen trekken tot het sluipverbruik weg is. Wat je ook kan proberen, is of het uitmaakt of de auto op slot staat. Uit de accuspanning die je nu steeds meet, kan je niets nieuws halen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Hakar

Donateur
Accuklem losmaken, maar tegen de accupool houden, multimeter aansluiten tussen accupool en accuklem, als laatst pas de accupool en klem uit elkaar halen. Zo hoeft de inschakelstroom van de auto niet door de multimeter te lopen.
Enkel de min pool los halen of ook de plus pool?
 

Tees

Donateur
Alleen de minpool! De stroom moet dóór je multimeter lopen om stroom te kunnen meten (dus je vervangt feitelijk een stuk kabel door de meetpennen van je multimeter), i.t.t. spanning meten waarbij je de multimeter parallel schakelt (dus op plus en min)
 

Hakar

Donateur
Duidelijk.
Beetje uitgeslapen, straks even lekker aan de wandel met viervoeter, Fab even verplaatsen want staat natuurlijk op de verkeerde plek om alles in rust te kunnen doen.
Fab weer even in ruststand laten komen en meting uitvoeren zoals door @Pindasaus aangegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Hakar

Donateur
Multimeter er op gehad.
Geen idee of ik de draadjes in de goede pluggen had zitten, maar meter gaf 0 resultaat, ook na even wachten.
 

Bijlagen

  • 20240128_152212.jpg
    20240128_152212.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 10
  • 20240128_152435.jpg
    20240128_152435.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 10
  • 20240128_152437.jpg
    20240128_152437.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 10

Tees

Donateur
Op welke stand had je de multimeter staan? 0.0 lijkt me onwaarschijnlijk als je maar laag genoeg kan meten. Of je hebt iets verkeerd gedaan met aansluiten. Kan je anders een foto maken van hoe je aansluiting was/is?
 

Hakar

Donateur
Foto gemaakt.
Mogelijk heb ik het zelf al gezien, moet de rode stekker niet in het potje welke tussen de rode streepjes die vanaf 10A komen?
Weet het niet zeker en ben als de dood voor verkeerde aansluiting.
 

Bijlagen

  • 20240128_154747.jpg
    20240128_154747.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Je voornaamste probleem is dat je nu tussen de massakabel en de + pool meet. Je moet tussen de massakabel en de - pool meten! Nu is er namelijk geen stroomkring (de minpool van de accu is tenslotte nergens aan verbonden) en daarmee kan er ook geen stroomlopen.

Op zich is de aansluiting van je multimeter niet verkeerd, behalve dat de middelste aansluiting gezekerd is, dus bij meer dan 200 mA knalt nu je zekering van je multimeter eruit. Die aangemerkt is met 10A is ongezekerd, dan frituur je 'hooguit' je hele multimeter als de stroom boven de 10A komt.
 

Hakar

Donateur
Aansluiting veranderd en metertje geeft dit.
Is minder dan 0.05 A, mag ik concluderen dat dit in ieder geval goed is?
 

Bijlagen

  • 20240128_170434.jpg
    20240128_170434.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 11

Sneeuwwitje

Senior Member
De rode klem die je nu op de +pool van de akku hebt moet je op de - pool van de accu aansluiten. Verder moet je de rode kabel aan de kant van de multimeter verplaatsen naar de 10A aansluiting om tot 10A te meten. Kleinste stroom is dan echter 0.01A (10ma) en dat is dus vrij grof. Alternatief is aan de kant van de meter laten zitten en de keuzeschakelaar op 200mA zetten. Nadeel is dat als de stroom boven de 200mA komt de zekering er uit zal gaan.
 

Tees

Donateur
Ik zou nog even omschakelen naar een lagere stand (dus naar 200 mA = gevoeliger meten). Je weet nu dat er geen hoge stroom loopt, dus dat is ceilig. En dan heb je wat meer nauwkeurigheid in de meting.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Gebruik je de auto weinig en / of alleen voor hele korte ritjes? Dan zou je m preventief 1x per 1 a 2 maanden naar 100% kunnen bijladen.

Verder dacht ik nog aan deze opmerking:
Chinese verdeelstekker voor usb en navigatie heb ik ook maar losgekoppeld.
je zou ook nog eens met deze accessoires aangesloten dezelfde meting kunnen doen. Dan meet je in de situatie zoals het tijdens het laatste voorval was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Hakar

Donateur
Voor de meting op 200mA moest ik even wachten.
Toenmalig prinses Maxima noemde het destijds "beetje dom"o_O
Net voor ik de meting wilde doen kwam ik er achter dat ik een lampje nodig was, en jawel die lag in dashboardkastje.
Deur open, auto weer wakker, en voor de zekerheid maar een ruim half uur gewacht.
De meting op 200mA gaf dit als resultaat.
 

Bijlagen

  • 20240128_170434.jpg
    20240128_170434.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 3

Hakar

Donateur
Kort daarna las ik de opmerking van @Sneeuwwitje over de chinese sigarettenplug.
Toch bezig, en meter was nog aangesloten.
Plug erin en deur open geweest, resultaat van meting
 

Bijlagen

  • 20240128_182744.jpg
    20240128_182744.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 9
Bovenaan Onderaan