Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Nedje

Senior Member
Hoewel ik lang niet zoveel problemen heb gehad als Japanse Power, zit ik wel een beetje in hetzelfde kamp. Ik vond het verschil in opstart tijd van het infotainment systeem tussen een 2024 Enyaq en mijn 2023 Enyaq, dat is toch wel pijnlijk om te zien.

Het is een leasewagen en brengt mij, en mijn gezin, confortabel van A naar B. Ik ga er verder geen effort in steken en zie na dit contract wel wat we gaan doen.
 

Rick63

Nieuw lid
@Japanese Power : dat zal van hetzelfde allooi zijn als de mensen die geld probeerden op te strijken nadat ze bewust voor een sjoemeldiesel hadden gekozen…

Ik vraag me af wat mensen nu echt verwachten van de (ota)updates?

Best een aanname van jouw kant. Dus als je een auto koopt van bijna € 60.000,-- mag je niet verwachten dat een fabrikant ook werkelijk zijn beloften ( OTA updates) waar maakt? Beetje rare gedachte van je. En als je nu goed kijkt naar de verschillen van 3.0 en 4.0 Is dat een wezenlijk verschil. Wat een wereld leven we tegenwoordig :unsure:
 

JJ te G

Donateur
@Rick63 Eens. Hoewel ik ook wel de vraag van @hemi24 begrijp: Wat verwachten mensen nu echt van updates?
Om deze vraag voor mezelf en hem te beantwoorden:
- Ik verwacht een software-versie die gewoon vlot opstart en daar niet soms enkele minuten over doet.
- Een software-versie die niet met regelmaat zwarte beelden geeft.
- Een software-versie die tijdens het rijden geen onverwachte foutmeldingen op hulpsystemen geeft.
(Zoals front-assist waardoor ook de ACC uitvalt.)
- Een software-versie waarin duurbetaalde opties gewoon werken en doen wat ze moeten doen.
(Zoals travel-assist waarin de auto onverwachts op de remmen gaat omdat de kaart niet klopt en de dealer zegt "dat je het beter kan uitschakelen hier in de buurt". Om enigszins lekker te kunnen rijden schakel ik nu alle hulpsystemen uit.)

In mijn vorige 3 auto's (allen Passats) die ik in totaal 1,1 miljoen kilometer heb gereden heb ik nooit maar dan ook nooit issues gehad. Zelfs geen luchtmassa-meters of EGR-kleppen.
 

Rick63

Nieuw lid
Je slaat de spijker op zijn kop. Al jouw punten mag je zeker verwachten. Ik heb in de korte tijd dat ik de auto heb September 2023 met 512 km op de teller toen ik hem kocht al deze zaken al meegemaakt, en vorige week bij het achteruit rijden, en daarna weer in zijn B bleef mijn achteruit camera flikkeren, en dit ging pas weg toen ik even stopte, en het infotainment uit deed, en toen weer aan. Dit was een nieuwe voor mij. Maar he, ik mag niets verwachten toch van een speeltje van bijna € 60.000,--
 

Flem_nl

Forumguru
Heb vorige week een verkapte software update gehad waar ik totaal niet blij mee ben. Auto was ter reparatie voor het vervangen van projectielamp in beide zijspiegels.

Valt me bij het naar huis rijden op de de lane assist aanstaat. Dit terwijl deze toch echt door @Antera vakkundig was uitgezet. Bij het navragen bij de garage waarom er iemand aan de software heeft gezeten en mij dit niet heeft gemeld bij het afhalen vd auto, kreeg ik te horen dat mijn auto toevallig viel onder een terugroepactie. Hier zelf nooit iets van vernomen, niet van de dealer en ook niet van de leasemij. Ging om een foutmelding in het frontassist deel die gekoppeld is aan alle hulpsystemen. Daardoor de boel gereset! :mad::mad::mad:

Dus aan iedereen die binnenkort naar de garage moet voor onderhoud en die VAGCOM aanpassingen heeft laten doen, let op je auto!

Uiteraard heeft de auto nog altijd versie 3.0.0!
 

JJ te G

Donateur
@Flem_nl Dat is balen! Wist je wel dat ze iets aan die foutmelding gingen doen? Ik heb daar 2 weken geleden over geklaagd en de garage wist van niets ... Hopelijk komt er geen fix OTA want ik ben superblij met de geheugenstand voor de lane assist en de ouderwetse cruise control.
 

EdK

Forumguru
op de de lane assist aanstaat.
Ehhh uitschakelen zou niet mogelijk zijn maar wel dat hij de laatste instelling onthoud
Dus als je hem nu na starten uitschakelt en uitgeschakeld blijft rijden, en hem daarna parkeert en uitzet dan zou hij weer uitgeschakelt op moeten starten...
Of doet hij dat ook niet meer ??
Tsja dan is het een ritje @Antera
 

Flem_nl

Forumguru
@EdK daar hoopte ik eerst ook op. Maar is echt weer terug naar af helaas. @Antera dank alvast, app binnenkort wel even. Aangezien mn schoonouders op enkele honderden meters van jou vandaan wonen, moet dat tzt wel lukken!
 
Herkenbaar. Kwam 2 weken geleden terug met zomerbanden en werd opeens naar het midden van de weg geduwd toen ik een tegenligger ruimte gaf o een veldweggetje. OBD11 tweaks blijkbaar gereset. Gelukkig had ik nog wat credits over haha.
 

hemi24

Forumguru
Ja, dat snap ik, maar je kunt het gewoon met één simpele aanpassing veranderen, waarom zou je daarvoor dan credits verbruiken met een 1-click-app..?
 

JJ te G

Donateur
@hemi24 : zover ik weet kan je de geheugenstand voor lane assist op 2 manieren in- en uitschakelen. 1. met VCDS, 2. met OBD11 (meest uitgebreide versie of de eenvoudige versie met credits.)
Welke simpele aanpassing ken jij die we over het hoofd zien?

Iedere keer lane assist weer uitschakelen en je keuze bevestigen wordt door veel Enyaq-rijders irritant gevonden en de dealer mag er niets aan doen. De bevestiging van het startmenu is op zich al storend en daar komen deze handelingen bovenop.
 

JJ te G

Donateur
Ja juist, voor de gewone gebruiker is een Pro-plan geen optie maar als de instellingen iedere keer worden teruggedraaid dan wordt het een ander verhaal
 
Bovenaan Onderaan