Staat dat niet in het instructieboekje ?
Anders smallere winterbanden in combinatie met sneeuwkettingen. Dat zal toch wel altijd lukken ?
Oei dat wordt moeilijk. De grootste goedgekeurde bandenmaat (bij mijn Scout) voor ouderwetse kettingen is 205/55/16 en dan moeten ze ook nog eens een bepaalde afstand hebben (ET waarde oid). Als het bij een Scout niet past, dan worden de kansen bij een verlaagd onderstel nog kleiner.Ben bezig O2 samen te stellen met 17" wielen en 225/45-17 banden icm met sportonderstel.
Auto gaat in de winter op winterbanden maar ga ook 2 x per jaar richting Frankrijk voor ski-vakantie.
Vandaar m'n interesse voor sneeuwkettingen, die heb je redelijk vaak nodig naar boven bij Val Thorens. :super:
Optie is wellicht om smallere maat winterbanden te monteren op m'n 17" velgen?
Als je de banden en velgen nog moet kopen, dan kun je mijn inziens beter de smallere banden nemen met traditionele kettingen, zeker als je weet dat je vaak kettingen nodig zult hebben.
Goed nieuws!Ja dat kan, ik heb er zelf ook mee gereden!
Is er misschien ergens een instructieboekje online?
Heb ook nog een berichtje aan Pon gestuurd, dealer wist 't niet.
Zegt een stem: Hallo met Skoda Service:
het monteren van sneeuwkettingen is NIET mogelijk bij 17" wielen.
Goedenavond!
Mijn dealer kreeg de informatie destijds (2008) maar moeilijk bij Pon, dus ik heb 17" 225 winterbanden en heb uiteindelijk Maggi Traks erbij gekocht. Ik heb me ingelezen op de Duitse fora, de ADAC testen en in de Alpen regio aan lokale ervaringsdeskundigen wat tips gevraagd.Lekker snel jongens daar bij PON....
Sneeuwkettingen
De sneeuwkettingen mogen alleen op de voorwielen worden gemonteerd.
Onder winterse omstandigheden verbeteren de sneeuwkettingen niet alleen de trekkracht, maar ook het remgedrag.
De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgende velg-bandcombinaties toegestaan.
Verwijder bij het rijden met sneeuwkettingen de wielsierdoppen.
Let voor wat betreft de maximum rijsnelheid met sneeuwkettingen op de nationale
wettelijke voorschriften.
ATTENTIE!
Let op de gegevens in de meegeleverde montagehandleiding van de sneeuwkettingfabrikant.
Voorzichtig!
Bij het rijden op sneeuwvrije trajecten moeten de sneeuwkettingen worden verwijderd.
Deze hebben invloed op de rijeigenschappen, beschadigen de banden en slijten
zeer snel.
Aanwijzing
Wij adviseren sneeuwkettingen uit het originele Škoda-accessoireprogramma te
gebruiken.
Velgmaat Inpersdiepte (ET) Bandenmaat
6J x 15a) 47 mm 195/65
6,5J x 15a) 50 mm 195/65
6J x 16a) 50 mm 205/55
6J x 17b) 45 mm 205/50
a) Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter zijn dan 15 mm.
b) Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter zijn dan 9 mm.