Sneeuwkettingen

Constant

Erelid
Yep, Weissenfels staat altijd hoog genoteerd in de ADAC testen, maar ik zou z'n duurdere zelfspannende broertje adviseren (tenzij je superhandig bent met sneeuwkettingen).

Voor lichtmetalen velgen heb je ook duurdere kettingen die minder risico op krassen geven.

P.S. let goed op de ET waardes bij de keuze van de velgen.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb ergens in de handleiding gelezen,dat je bij een octavia 4X4 of scout voor en achter sneeuwkettingen moet monteren ivm de tractie..:icon_smile_question
dus zal het bij een yeti 4X4 ook moeten he...:smiley29:
 

Constant

Erelid
In mijn handleiding mocht dat juist niet, bij een Scout alleen de voorwielen. Op diverse fora weet niemand waarom, er wordt gespeculeerd dat het met de haldex te maken heeft die dan onder druk zou komen te staan.

Bij een volledige 4x4 moet je inderdaad 4 kettingen hebben, ik zou het mooi vinden als ik wist of het op de Scout zou kunnen want lijkt me veiliger onder extreme omstandigheden.
 

hemi24

Forumguru
het principe is simpel, feitelijk is de 4x4 (en dus ook scout) een voorwielaangedreven auto, totdat er slip optreedt/wordt waargenomen, dan schakeld de haldex koppeling de achterwielen bij...
En aangezien je een paard ook niet achter de wagen spant maar ervoor, kun je de kettingen in dit geval beter om de voorwielen monteren.

Voor het sturen kun je ook maar beter de kettingen vóór monteren.
 

Constant

Erelid
Overigens vind ik het verbazingwekkend hoe je zonder kettingen met een 4x4 (en nieuwe winterbanden) nog een flink steile besneeuwde heuvel kunt oprijden (even geoefend op privéterrein van toenmalige werkgever in Zwitserland).

:ot:Op de skies vind ik de zwarte piste al moeilijk genoeg!
 
De grens van wat echt niet meer mogelijk is ligt best ver weg bij een 4x4 in de sneeuw lijkt me. Zelfs met 2 wiel aangedreven en winterbanden kun je op de meeste wegen gewoon zonder sneeuwkettingen omhoog, wanneer er een flinke laag verse sneeuw op ligt. Alleen is de gemiddelde wintersporter het niet gewend om in de sneeuw te rijden...
 

deusjevo

Forumguru
Is inderdaad zo Tuimelaar.

Met m'n huidige O1 rijd ik sinds 5 jaar op winterbanden.
Ben in die 5 jaar een keer of 8 wezen skieën en je raadt 't al: nooit kettingen nodig gehad.
Zelfs niet laatste stukje omhoog in Val Thorens.

Maar ja, dat zijn geen garanties voor de toekomst.... :winkie:
 

Constant

Erelid
Alleen ijs op de weg blijft een gevaarlijk probleem, verder helemaal top om met de Scout naar de wintersport te gaan.
 
Ben ik met je eens captain hook, omlaag is het gevaarlijkst. Als je dan gaat glijden is er geen houden aan. Toch ligt ook die grens met winterbanden behoorlijk ver weg. IJzige omstandigheden daar gelaten uiteraard.
En laatste stuk val thorens is inderdaad geen probleem, tractie genoeg.
 

deusjevo

Forumguru
En laatste stuk val thorens is inderdaad geen probleem, tractie genoeg.

Tot er zo'n veel te stoere Volvo XC60 met 2 wielaandrijving en zomerbanden voor je rijdt en steeds stil valt omhoog....:biggthumpdown:
Wat zijn die auto's irritant zeg, volgens mij had een Hertz vestiging in de buurt van Valtho een aanbieding met die ondingen....:mad:
Op 't laatst wilde ik die dingen echt van de weg af duwen, en die bestuurders maar kijken, hoe komt dat gekke niet stoere Skoda ding toch boven:icon_smile_question

Goede winterbanden!:aangenaam:
 

Constant

Erelid
Omhoog lukt meestal nog wel, het gaat hooguit steeds langzamer. Veel linker is omlaag! :1884:
Yep en omlaag is een 4x4 gelijk aan een 2x2 qua remkracht. En je merkt het verlies aan grip pas als het te laat is :1884:

Tot er zo'n veel te stoere Volvo XC60 met 2 wielaandrijving en zomerbanden voor je rijdt en steeds stil valt omhoog
Ik heb een Audi gezien met sneeuwkettingen en dikke sport-zomerbanden, die kwam een zeer simpele helling (niet echt steil) al niet omhoog (wielen spinden weg in de sneeuw) waar winterbandrijders nog zonder kettingen omhoog kwamen.
 

joergarms

Senior Member
Kettingen zijn bij Val Tho maar zelden nodig, maar als je net de hele nacht gereden hebt, dan bij Moutiers het pasje van Val Tho opgaat en je komt niet verder, dan zou je graag kettingen willen hebben. Ik rij ook altijd op winterbanden, en heb de kettingen dan ook mee. Ik ben wat extremer, ik gooi altijd een garagekrikje achterin, ff wiel omhoog, ketting erom en gaan met de banaan. Want als je in mulle sneeuw staat blijft het lastig om te "kettingen"

(voor de vrachtwagen heb ik een schuin oplopend blok, daar rijd ik dan het binnenste wiel op, dan kun je om het buitenste wiel met gemak de ketting gooien.


Nu we het zo ver winter hebben, dan krijg ik er al helemaal zin in. (Net 2 dagen thuis vanuit Frankrijk haha)
 

Constant

Erelid
Ik moet zeggen, die Maggi Traks zijn idioot duur, maar ze gaan er in een minuut om (de eerste keer proberen duurt uiteraard een half uur).
 

deusjevo

Forumguru
Ik ben wat extremer, ik gooi altijd een garagekrikje achterin, ff wiel omhoog, ketting erom en gaan met de banaan.

Krijg je die krik dan wel een beetje stabiel in de sneeuw?

Enne, ik krijg d'r ook al zin in.
Heb voor de voorjaarsvakantie al 1 voorboeking vast staan voor Valmeinier 1650.:super:
Misschien niet zo hoog als Valtho maar met wel lastigere toegangsweg.
 

deusjevo

Forumguru
Op m'n 17" O2 velgen zit nu bandenmaat 205/50-17.
Volgens instructieboekje moet dat gaan met schakels niet groter dan 9 mm.
Die 9 mm is alleen de hoogte van de schakel neem ik aan?

Deze zouden dan moeten passen (Weissenfels Weisstech M30/9A)
http://www.sneeuwkettingen-online.nl/product_info.php?products_id=5443


Maar onderstaand type Brentag kettingen (Pewag Brenta C XMR) heb ik in maat 69 voor m'n O1 gehad, waren zeer goed getest en nog steeds te koop bij de ANWB voor dezelfde prijs als de Weissenfels hierboven.
Maat 73 moet passen op m'n 205/50-17 banden.

http://www.anwb.nl/webwinkel/reis-e...renta-c.html?gclid=CJvj7JDtsaUCFQGDDgodG18aXA


Iemand meer ervaringen met monteren van deze beide merken kettingen? Ik sjouw die Brentags al jaren mee maar sinds ik op winterbanden rij (6 jaar geloof ik) heb ik nooit meer kettingen hoeven monteren. (afkloppen!!! :winkie:)
 
Bovenaan Onderaan