Sneeuwkettingen

deusjevo

Forumguru
Weet iemand of het nog mogelijk is om sneeuwkettingen te monteren op een O2 met 17" wielen (banden 225-45/17) en een sportonderstel?

Kan me een gevalletje Opel Astma (G model meen ik) herinneren waarbij het niet meer mogelijk was bij 16" wielen en een sportonderstel.
 

van_der_P

Senior Member
Staat dat niet in het instructieboekje ?
Anders smallere winterbanden in combinatie met sneeuwkettingen. Dat zal toch wel altijd lukken ?
 

Constant

Erelid
Nee, bij 225 brede banden loop je bij een O2 het risico dat je kettingen tegen je ophanging aankomen als je een hobbel raakt. En dan beschadig je of je ophanging, of nog erger, je wiel blokkeert en je auto raakt onbestuurbaar.

Hopelijk hebben we het over winterbanden, want ik zag vorige winter een Audi met brede zomerbanden en die kwam met kettingen niet eens een eenvoudige helling op.

Ikzelf heb Maggi Traks, die zijn flink duur maar komen niet achter je wiel, dus ook niet tegen de ophanging.

Zomaar een vraag, einde van de week krijgen we een hittegolf, vanwaar die interesse in sneeuwkettingen :ahum:
 

deusjevo

Forumguru
Ben bezig O2 samen te stellen met 17" wielen en 225/45-17 banden icm met sportonderstel.
Auto gaat in de winter op winterbanden maar ga ook 2 x per jaar richting Frankrijk voor ski-vakantie.
Vandaar m'n interesse voor sneeuwkettingen, die heb je redelijk vaak nodig naar boven bij Val Thorens. :super:

Optie is wellicht om smallere maat winterbanden te monteren op m'n 17" velgen?
 

deusjevo

Forumguru
Staat dat niet in het instructieboekje ?
Anders smallere winterbanden in combinatie met sneeuwkettingen. Dat zal toch wel altijd lukken ?

Boekje heb ik (nog) niet, zie berichtje hierboven.
Misschien iemand die in het boekje wil kijken voor mij of er een waarschuwing of zoiets in staat?

Is er misschien ergens een instructieboekje online?
 

Constant

Erelid
Ben bezig O2 samen te stellen met 17" wielen en 225/45-17 banden icm met sportonderstel.
Auto gaat in de winter op winterbanden maar ga ook 2 x per jaar richting Frankrijk voor ski-vakantie.
Vandaar m'n interesse voor sneeuwkettingen, die heb je redelijk vaak nodig naar boven bij Val Thorens. :super:

Optie is wellicht om smallere maat winterbanden te monteren op m'n 17" velgen?
Oei dat wordt moeilijk. De grootste goedgekeurde bandenmaat (bij mijn Scout) voor ouderwetse kettingen is 205/55/16 en dan moeten ze ook nog eens een bepaalde afstand hebben (ET waarde oid). Als het bij een Scout niet past, dan worden de kansen bij een verlaagd onderstel nog kleiner.

Traks presteren technisch minder goed als de traditionele kettingen, zijn idioot duur (250-300 Euro), maar die passen wel op brede banden in nauwe wielkasten. Als je de banden en velgen nog moet kopen, dan kun je mijn inziens beter de smallere banden nemen met traditionele kettingen, zeker als je weet dat je vaak kettingen nodig zult hebben.
 

Sand3r

Senior Member
Ipv 225-45-17 winterbvanden worden regelmatig 205-50-17 winterbanden gemonteerd op de standaard 17 inch velgen.
 

deusjevo

Forumguru
Als je de banden en velgen nog moet kopen, dan kun je mijn inziens beter de smallere banden nemen met traditionele kettingen, zeker als je weet dat je vaak kettingen nodig zult hebben.

Gaat via de lease, zal er inderdaad voor zorgen dat er zoals Sand3r schrijft winterbanden in de maat 205/50-17 onder komen.
Met m'n huidige O1 geen problemen met kettingen gehad maar die staat op een standaard onderstel met bescheiden 195/65R15 banden.
 

deusjevo

Forumguru
Heb ook nog een berichtje aan Pon gestuurd, dealer wist 't niet.

Pot Jan Rukkeduk, kom ik net thuis staat er een berichtje van Skoda Service oid op m'n antwoordapperaat.

Zegt een stem: Hallo met Skoda Service:
het monteren van sneeuwkettingen is NIET mogelijk bij 17" wielen.
Goedenavond!

Had dat berichtje op 22 juni al gestuurd geloof ik, auto is ondertussen al besteld met 17" en sportonderstel.

Lekker snel jongens daar bij PON.... :mad:

@Ralph: jij bent zeker dat je met kettingen + 17" + sportonderstel gereden hebt?
Zoniet moet ik weer allemaal dingen overhoop gaan gooien.:icon_smile_dead:
 

Constant

Erelid
Op 225 brede banden op een O2 zijn (gewone) sneeuwkettingen niet toegestaan bij de Duitse keuringen (en de andere landen zullen niet verschillen). Krijg je een ongeluk (kans is groter gezien het risico dat de ketting de ophanging raakt), dan heb je meer risico op aansprakelijkheid.

Skoda heeft een 17" velg met 205 banden die gecertificeerd is voor winterbanden met kettingen, stond in de laatste catalogus. Het luistert heel nauw, want er zijn vele 17" velgen (en ook 16") die zijn afgekeurd met 205 banden.

Lekker snel jongens daar bij PON....
Mijn dealer kreeg de informatie destijds (2008) maar moeilijk bij Pon, dus ik heb 17" 225 winterbanden en heb uiteindelijk Maggi Traks erbij gekocht. Ik heb me ingelezen op de Duitse fora, de ADAC testen en in de Alpen regio aan lokale ervaringsdeskundigen wat tips gevraagd.

Overigens rijdt 17" 225 geweldig op besneeuwde wegen.
 

deusjevo

Forumguru
Ik heb onderstaand uit de Skoda Owners Manual gecopied (excuus voor de sullige lay-out maar ik krijg 't niet beter...

Sneeuwkettingen
De sneeuwkettingen mogen alleen op de voorwielen worden gemonteerd.
Onder winterse omstandigheden verbeteren de sneeuwkettingen niet alleen de trekkracht, maar ook het remgedrag.
De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgende velg-bandcombinaties toegestaan.
Verwijder bij het rijden met sneeuwkettingen de wielsierdoppen.
Let voor wat betreft de maximum rijsnelheid met sneeuwkettingen op de nationale
wettelijke voorschriften.

ATTENTIE!
Let op de gegevens in de meegeleverde montagehandleiding van de sneeuwkettingfabrikant.
Voorzichtig!
Bij het rijden op sneeuwvrije trajecten moeten de sneeuwkettingen worden verwijderd.
Deze hebben invloed op de rijeigenschappen, beschadigen de banden en slijten
zeer snel.

Aanwijzing
Wij adviseren sneeuwkettingen uit het originele Škoda-accessoireprogramma te
gebruiken.

Velgmaat Inpersdiepte (ET) Bandenmaat
6J x 15a) 47 mm 195/65
6,5J x 15a) 50 mm 195/65
6J x 16a) 50 mm 205/55
6J x 17b) 45 mm 205/50


a) Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter zijn dan 15 mm.

b) Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter zijn dan 9 mm.

Met 205/50/17 winterbanden ipv de standaard 225-45/17 zomerbanden zou het dus moeten kunnen volgens de manual?
 

corsaar

Senior Member
Nou leuk is dat, koop ik een Yeti met 17 inch velgen en 225 banden
met de naam de verschrikkelijke sneeuwman, en mag ik niet in de sneeuw rijden.
 

deusjevo

Forumguru
Bij de Yeti ligt 't waarschijnlijk anders qua maatvoering, meer ruimte in de wielkasten misschien?
 

Constant

Erelid
@corsaar: Dat mag wel, je moet (althans bij de O2) alleen de hoofdprijs betalen voor speciale kettingen (zoals Traks) die niet aan de binnenkant van je wielkast komen. Overigens heb je met een 4x4 met winterbanden zelden sneeuwkettingen nodig in de Alpen.

In Duitsland zijn 17" 225 winterbanden heel populair, zoals ik het lees op de Duitse fora een goede keus voor autobahn rijden in de winter.
 

deusjevo

Forumguru
Volgens mij zouden onderstaande Weisstech M30 kettingen moeten passen op 205/50/17 banden:

http://www.sneeuwkettingen-online.nl/product_info.php?products_id=5443

M30.gif
 
Bovenaan Onderaan