Ik had eerder een Golf III GT TDi, toen was er ook altijd een stukje onzekerheid in hoeverre mijn niet-standaard auto overeen kwam met het boekje.
Ik had bewust 16" besteld, toen meldde de dealer dat de gekozen velg niet kon volgens de importeur. De dealer had gezegd dat er kettingen op de 17" zouden kunnen, maar Skoda Duitsland meldt dus anders in TUV rapporten.
Ik heb inmiddels een
gedetailleerd overzicht van Skoda Duitsland kunnen googlen. Daarin zie ik een specificatie met type en meer helderheid welke banden onder een Scout horen, al dan niet goedgekeurd voor sneeuwkettingen. Het Duitse overzicht is verhelderend, ook veel R16 velgen zijn vaak ongeschikt bevonden. De reden van afkeuring staat er niet bij, dus het wielkast ruimte zijn, vorm van de band, invloed op ABS, etc.
Overigens lijkt getest te zijn met standaard kettingen (15 mm?) en zou een 9 mm ketting nog hoop (maar geen zekerheid) bieden. Of anders zo'n dure track, die is speciaal gemaakt voor dit soort wielkastproblemen. De dealer had het eerst ook over zo'n track, maar durfde een ketting niet uit te sluiten.
Onder een 4 wiel aangedreven auto horen geen kettingen, rij dat ding naar boven en laat zien waarom je een 4-wiel rijdt! Het staat zo vreemd een 4-wiel met kettingen. Enige oefening op een stil weggetje is wel aan te bevelen.
Okidiko, de kettingen/tracks gaan alleen mee voor als het echt niet meer lukt.