Sneeuwkettingen op een Octavia Scout

Onzin,

In veel landen ben je in de winter verplicht sneeuwkettingen te gebruiken
Dit zou betekenen dat deze auto's nooit een kenteken zouden kunnen krijgen !

Ook zouden deze auto's niet kunnen inveren als er nu al geen ruimte is voor een ketting

Geen onzin !!!!! Bij gebruik van sommige band/velg combinatie's is het gebruik van sneeuwkettingen niet toegestaan, omdat deze de ophanging kunnen raken.

Wilt, of moet u gebruik (kunnen) maken van sneeuwkettingen dan moet u een andere band/velg combinatie monteren, een raadpleeg daarvoor uw instuctieboekje of dealer.
 

Constant

Erelid
Er zit een (gewone) Octavia instructieboekje bij mijn Scout, de inhoud is mij bekend maar de Scout heeft andere ophanging, dus vandaar dat ik informeerde bij dealer (en forum). Dus wie heeft (naast eerdere praktijk reacties) praktijk ervaring?
 
Om die rede heb ik dus in de winter 15" wielen met winterbanden. Is minder fraai, wel effectief. Het systeem kan altijd nog inveren, maar bij een te brede band raak je de veerpoot.
 

Constant

Erelid
Ik heb nog even gegoogled in het Duits en daar kwam meermaals een bevestiging uit voort dat de 225/50 R17 icm een Scout niet goedgekeurd was (door de Duitse Verkeersdienst) voor het gebruik van (gewone) sneeuwkettingen. Reden stond er niet bij, wat onder andere zou meespelen is de nauwkeurigheid van de snelheidsmeter, die zou teveel afwijken na montage sneeuwkettingen bij een R17 band.

Er zijn zgn tracks, die kosten ongeveer 350 -400 Euro per paar, en die liggen op de band en raken de binnenkant niet. Tenzij iemand me nog blij kan maken met een oplossing met een traditionele ketting, neig ik voorlopig naar de tracks.

marketing zei:
Deze ketting komt helemaal tot zijn recht als er geen ruimte is voor een gewone sneeuwketting. Snelle montage door bevestiging op de wielbout (moer). Als het wiel draait, trekt de ketting zichzelf om de band. De zelfspannende ladderketting aan dit kruissyteem ligt alleen op het loopvlak van de band. Hierdoor steken er geen onderdelen uit aan de binnenzijde van het wiel. Het aanlopen binnen de wielkasten wordt hierdoor voorkomen.
 

Eastwood

Nieuw lid
Het is inderdaad een algemeen instructieboekje voor alle Octavia modellen incl. de Scout. Op een aantal plaatsen in het boekje worden specifieke Scout gegevens separaat vermeld, dus kun je aannemen dat de andere algemene gegevens ook op de Scout van toepassing zijn.
Kijk op internet maar eens wat bandenleveranciers (b.v. RotaNova) specifiek voor de Scout aan winterbanden aanbieden! 205/55-16x6 ET50 en dit wordt juist gedaan om ruimte voor sneeuwkettingen vrij te maken. En eigenlijk zou een nog smallere winterband nog meer effect hebben.
 
sneeuwkettingen

Wie heeft ervaring met en advies over sneeuwkettingen op een Octavia Scout met 17R50 225 winterbanden?

Kan ik kettingen monteren zonder iets in de wielkast te beschadigen? En met welke kettingen heeft men ervaring? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Onder een 4 wiel aangedreven auto horen geen kettingen, rij dat ding naar boven en laat zien waarom je een 4-wiel rijdt! Het staat zo vreemd een 4-wiel met kettingen. Enige oefening op een stil weggetje is wel aan te bevelen.
 

Constant

Erelid
Ik had eerder een Golf III GT TDi, toen was er ook altijd een stukje onzekerheid in hoeverre mijn niet-standaard auto overeen kwam met het boekje.

Ik had bewust 16" besteld, toen meldde de dealer dat de gekozen velg niet kon volgens de importeur. De dealer had gezegd dat er kettingen op de 17" zouden kunnen, maar Skoda Duitsland meldt dus anders in TUV rapporten.

Ik heb inmiddels een gedetailleerd overzicht van Skoda Duitsland kunnen googlen. Daarin zie ik een specificatie met type en meer helderheid welke banden onder een Scout horen, al dan niet goedgekeurd voor sneeuwkettingen. Het Duitse overzicht is verhelderend, ook veel R16 velgen zijn vaak ongeschikt bevonden. De reden van afkeuring staat er niet bij, dus het wielkast ruimte zijn, vorm van de band, invloed op ABS, etc.

Overigens lijkt getest te zijn met standaard kettingen (15 mm?) en zou een 9 mm ketting nog hoop (maar geen zekerheid) bieden. Of anders zo'n dure track, die is speciaal gemaakt voor dit soort wielkastproblemen. De dealer had het eerst ook over zo'n track, maar durfde een ketting niet uit te sluiten.

Onder een 4 wiel aangedreven auto horen geen kettingen, rij dat ding naar boven en laat zien waarom je een 4-wiel rijdt! Het staat zo vreemd een 4-wiel met kettingen. Enige oefening op een stil weggetje is wel aan te bevelen.
Okidiko, de kettingen/tracks gaan alleen mee voor als het echt niet meer lukt.
 
Onder een 4 wiel aangedreven auto horen geen kettingen, rij dat ding naar boven en laat zien waarom je een 4-wiel rijdt!
Dat dacht de Touareg rijder die ik in Oostenrijk achterwaards het dorp uit zag glijden ook.....
Gelukkig liep er niemand op dat moment! Ook iemand in een Land Rover met winterbanden gleed terwijl hij heel rustig naar beneden reed in een bocht rechtdoor tegen een boomstam.
Dus wees erg voorzichtig met het vetrouwen in je 4x4!!
 

Captain Hook

Forumguru
Onder een 4 wiel aangedreven auto horen geen kettingen, rij dat ding naar boven en laat zien waarom je een 4-wiel rijdt! Het staat zo vreemd een 4-wiel met kettingen. Enige oefening op een stil weggetje is wel aan te bevelen.
Waar gaat het nu eigenlijk om?
Dat het er 'cool' uitziet, of dat je veilig en zeker vooruit komt en weer stilstaat? :ahum:
Want vooruitkomen (zolang je in beweging bent) lukt meestal wel. Maar dan moet je stoppen (op een helling) en vervolgens voel je in slow-motion je hele auto wegglijden (ondanks dat de wielen gewoon stilstaan). Nou, ik kan je verzekeren, dan schijt je 7-kleuren str*nt. Vooral als op dat moment de andere inzittenden zich afvragen waarom je niet remt en jij bij hoog en laag beweert dat je stilstaat. Ehu... :biggthumpdown:
 

Roco

Lid
gewoon oefenen op het reservewiel, lekker warm in de kamer.
Let er wel op, dat je een merkteken aanbrengt waar de sluiting aan de achterkant zit, anders ben je in de sneeuw heeeel lang bezig voordat je het spul er weer af krijgt.
Omleggen is nog geen 3 minuten per band.
stevige handschoenen en matje om op te knielen mee.
(met de handschoenen de band rondom sneeuw en blubbervrij maken voor het omleggen. En naderhand de ijsklonten aan spatlappen weghalen)
 

Ronnie

Forumguru
Onder een 4 wiel aangedreven auto horen geen kettingen, rij dat ding naar boven en laat zien waarom je een 4-wiel rijdt! Het staat zo vreemd een 4-wiel met kettingen. Enige oefening op een stil weggetje is wel aan te bevelen.
Ik had vroeger in 1984 een Audi (Ur ) quattro, in Oostenrijk de berg op in de sneeuw was geen probleem, tractie genoeg, maar naar beneden ging niet, een tractor remde mij aan de achterkant met een ketting verbonden af. Tijdens het rijden naar beneden telt de gehele voertuigmassa mee en heb je weinig aan 4*4!
 

Constant

Erelid
Ik heb (na nog een hoop gegoogle) de knoop doorgehakt, het gaan tracks worden. Ze zijn niet goedkoop, wel snel en heel makkelijk te monteren met m'n twee linkerhanden. Ik plan nog ongeveer 10 jaar door te rijden met deze auto, dus dan mag het wat meer kosten.

Ik had liever met ouderwetse kettingen gereden, maar dan moet ik afstand doen van m'n mooie 17" wielen.
 
Dat dacht de Touareg rijder die ik in Oostenrijk achterwaards het dorp uit zag glijden ook.....
Gelukkig liep er niemand op dat moment! Ook iemand in een Land Rover met winterbanden gleed terwijl hij heel rustig naar beneden reed in een bocht rechtdoor tegen een boomstam.
Dus wees erg voorzichtig met het vetrouwen in je 4x4!!

Zo zie je maar weer, hoe belangrijk het is om je auto te kennen. Het ligt vaak meer aan de chauffeur dan aan de auto!
 

Constant

Erelid
Als hollanders zijn we minder ervaren met besneeuwde en beijzelde hellingen, in geval van twijfel stop ik altijd totdat ik iemand van de lokale bevolking voorbij zie rijden en kijk ik hoe hij de situatie aanpakt. En gewoon vragen bij de locals, over het algemeen is men zeer behulpzaam met adviezen. Dan zie ik m'n 4x4 als extra veiligheid en rijd ik even voorzichtig als met tweewiel aandrijving (en een 4x4 remt niet harder dan tweewielaandrijving).
 
Een goed chauffeur kent zijn beperkingen. In sneeuw moet je remmen zoveel mogelijk vermijden. Je remt veel meer op de motor en daarom is tijdens sneeuw anticiperen het belangrijkste. In plaats van 100 m in NL, is 200-300 meter normaal. Zolang je wielen draaien heb je contact met de weg, je kan nog sturen e.d. bochten nemen gaat nog zonder al te veel uit breken. Een 4x4 heeft op alle wielen de motor vertraging. Ik rij zelf een O2 tdi met alleen voorwiel aandrijving, als je dan je achterwielen je voorwielen voorbij willen moet je juist gas geven om hem eruit te trekken. Berg af veel meer afstand houden dan berg op. Tip voor berg op, bij geen grip en daarom een schuinweg draaiende auto, doe je ASR uit. Die ASR is op vlak en tot 5-6% wel bruikbaar maar daarna wordt het lastiger. Ja of je legt kettingen om, maar ja dan moet je die auto weer uit in de kou en de natte derrie.:grin:
 

Constant

Erelid
Nog een tip, als het heel errug hard heeft gevroren (-10C), dan doen je remmen het soms niet goed bij de eerste keer remmen. Beetje vervelend als je daar op de snelweg pas achter komt. Dus na het wegrijden op een veilige plek (zonder sneeuw of ijzel :-) een keer beetje afremmen, dan is het opgelost voor de rest van de trip.

Wat betreft het afstand houden en voorspelbaar/veilig rijgedrag was ik zeer te spreken over de Franse tolweg op weg naar de wintersport, met een comfortabele 200-300 meter afstand tussen de auto's en aangepaste snelheid 300 km door een sneeuwstorm met stuifsneeuw gereden.
 

Constant

Erelid
Maggi Track Auto is besteld, deze zouden de ophanging niet raken.

ik heb afgelopen weekend nog gegoogled (met name Duitse Scout rijders hebben veel sneeuwketting ervaringen besproken op fora) en ook technische specificaties bekeken. Wat we eigenlijk al wisten, werd zeer concreet bevestigd (en het laatste beetje hoop de grond ingeboord). De standaard 17" velgen zijn te risicovol mbt de ophanging om standaard kettingen (14-15 mm) te gebruiken en ik zag geen concrete aanwijzingen dat een plattere ketting (9 mm) wel zou kunnen. Volgens 1 fabrikant (Konig) zou een 7 mm ketting wel op de R17 icm de Scout kunnen, maar dan rijd je wel op een hele dunne ketting (en ik kon geen leverancier in NL vinden van een 7 mm ketting).

Bij mijn eigen auto zag ik een flink deel van de ophanging boven de band hangen, dus bij een flinke hobbel zou een ketting (op een R17) de ophanging kunnen raken. En de ruimte achter het wiel is ook nog risicovol, maar daar durf ik niets concreets over te zeggen want ik ben niet onder de auto gaan liggen. Bij een R16 velg moet men ook goed opletten dat deze in detail voldoet aan de Skoda goedgekeurde specificaties, want ik zag een wastlijst aan R16 velgen waar geen sneeuwketting op mocht vanwege de korte zijdelingse afstand tot de ophanging. Ook bij de goedgekeurde combinatie moet men uitkijken dat het slot niet verschuift etc.

Bij de goedkeurde R16 banden heeft men trouwens wel een meer dan normale afwijking (5% afwijking tov de meting bij standaard banden) van de snelheidsmeter, maar daar valt mee te leven als je het weet.

Om een lang verhaal kort te maken, ik kan veilig naar de wintersport en ik wens een ieder veel veilige kilometers richting de sneeuwpret.
 
Nog een tip, als het heel errug hard heeft gevroren (-10C), dan doen je remmen het soms niet goed bij de eerste keer remmen. Beetje vervelend als je daar op de snelweg pas achter komt. Dus na het wegrijden op een veilige plek (zonder sneeuw of ijzel :-) een keer beetje afremmen, dan is het opgelost voor de rest van de trip.

Wat betreft het afstand houden en voorspelbaar/veilig rijgedrag was ik zeer te spreken over de Franse tolweg op weg naar de wintersport, met een comfortabele 200-300 meter afstand tussen de auto's en aangepaste snelheid 300 km door een sneeuwstorm met stuifsneeuw gereden.

???????????? je remmen werken juist het best als ze koud zijn, als je remmen warm zijn wordt de remwerking minder( wel een van fading gehoord)

Ik denk dat je je vergist met lange afstanden rijden (met name duitse autobahn) in combinatie met regen/sneeuw en strooizout, deze laatste brengt een laagje aan op de remschijven waardoor je een zeer slechte remwerking hebt na, noem bij voorbeeld 300 km achter elkaar doorrijden en dan plotseling moeten remmen, dan is er dus op dat moment ff niemand thuis omdat eerst dat laagje aanslag moet worden weggeremd, en meestal zit je tegen de tijd dat de auto wel weer remt al in de achterzijde van je voorganger.
Maar niet getreurd enkele uitvoeringen van de nieuwste generaties abs systemen, laten de remblokjes af en toe een beetje tegen de remschijven aanlopen, zodat het strooizout geen kans krijgt een laagje op de schijven te vormen, zodat altijd een optimale remwerking gegarandeerd blijft.
 

Constant

Erelid
Volgens mij zijn beide verhalen valide (maar corrigeer me als ik het mis heb).

Ik had het over de ijskoude remmen na extreme nachtelijke kou (minus 20 C), dat effect heb ik slechts twee keer meegemaakt (tijdens de laatste wintersport) in mijn leven. En toen had ik nog geen 10 km afgelegd. Verder nooit meegemaakt met de Golf III (9 jaar in bezit geweest), ook niet bij Nederlandse vrieskou.

Daarna 1030 km naar huis gereden zonder problemen (blijkbaar heb ik onderweg vaak genoeg geremd om geen pekellaag op de rem te krijgen).

Je verhaal over strooizout zal ik goed onthouden, ik heb weer wat geleerd :worshippy: .
( wel een van fading gehoord)
Nee, ik heb twee linkerhanden en wat boekjeskennis aangevuld met verjaardagspraat, maar ik wist wel dat je remmen beter niet te warm kan laten worden (en ook niet ijskoud moet laten). En als zuinige Nederlander rem ik liever niet meer dan nodig.

Maar niet getreurd enkele uitvoeringen van de nieuwste generaties abs systemen,
Dank, ervan uitgaande dat mijn auto dat ook zal hebben (kan ik dat ergens terugvinden?), voel ik me weer een stuk veiliger op weg naar de sneeuwpret. Voor de zekerheid zal ik tijdens lange wintertochten onderweg af en toe heel licht remmen.
 
Bovenaan Onderaan