Sneeuwkettingen op een Octavia Scout

Ik had het over de ijskoude remmen na extreme nachtelijke kou (minus 20 C), dat effect heb ik slechts twee keer meegemaakt (tijdens de laatste wintersport) in mijn leven. En toen had ik nog geen 10 km afgelegd. Verder nooit meegemaakt met de Golf III (9 jaar in bezit geweest), ook niet bij Nederlandse vrieskou.

Je verhaal over strooizout zal ik goed onthouden, ik heb weer wat geleerd :worshippy: .
Nee, ik heb twee linkerhanden en wat boekjeskennis aangevuld met verjaardagspraat, maar ik wist wel dat je remmen beter niet te warm kan laten worden (en ook niet ijskoud moet laten). En als zuinige Nederlander rem ik liever niet meer dan nodig.

Dank, ervan uitgaande dat mijn auto dat ook zal hebben (kan ik dat ergens terugvinden?), voel ik me weer een stuk veiliger op weg naar de sneeuwpret. Voor de zekerheid zal ik tijdens lange wintertochten onderweg af en toe heel licht remmen.

Die auto met het probleem van niet(goed) remmen tijdens extreme kou, was daarvan regelmatig de remvloeistof ververst??? (elke 2 jaar)


Het instructieboekje verteld heel veel over de auto, maar.....en dit doe ik uit m'n hoofd zit de door mij beschreven voorziening aleen op abs systemen i.c.m. een remassistent geregeld door het abs ( de remassistent is te herkennen aan knipperende alarmverlichting bij hard afremmen)

Ik zal nog proberen om te achterhalen welke abs systemen de remschijf reiniging voorziening hebben.
 
Ja, vloeistof was elke twee jaar ververst. Kan het dat er een laagje nachtvorst op de remmen zat?


Nee, ik dacht ff aan sterkvervuilde remvloeistof (= dus veel vocht) dat dit misschien bevroren( of gestold) zou kunnen zijn.
Maar dat zal dan wel niet.

Verder heb ik er nog nooit van gehoord.

GR
 

Constant

Erelid
In Nederland is het in 20 jaar tijd niet koud genoeg geweest?? Na 1 keer mislukt remmen was het euvel direct verdwenen. Dus dan vermoed ik toch iets met de remschijven, de extreme nachtvorst of de pekelwerking.
 
Die auto met het probleem van niet(goed) remmen tijdens extreme kou, was daarvan regelmatig de remvloeistof ververst??? (elke 2 jaar)


Het instructieboekje verteld heel veel over de auto, maar.....en dit doe ik uit m'n hoofd zit de door mij beschreven voorziening aleen op abs systemen i.c.m. een remassistent geregeld door het abs ( de remassistent is te herkennen aan knipperende alarmverlichting bij hard afremmen)

Ik zal nog proberen om te achterhalen welke abs systemen de remschijf reiniging voorziening hebben.



En beloft maakt schuld....


ABS ESP systeem "Mark 60"


Dit systeem heeft de volgende kenmerken;

Stabiliteitsprogamma ESP
Hydraulische remassistent HBA
Elect diff. sper EDS
Hill holder functie HHC
dynamische stuurcorrectie DSR
Aanhangerstabilisatie TSA
Remschijfwissen RBS

Aldus geschreven.
 

Constant

Erelid
Inmiddels zijn de tracks per post aangekomen, ze zien er machtig mooi uit, nu nog een keer gaan oefenen zodat ik niet hoef te prutsen in de sneeuw.
 

Constant

Erelid
Nog even een update. Afgelopen januari had ik de tracks niet nodig wegens sneeuwvrije wegen.

Nu moest ik deze week voor mijn werk naar Zwitserland, een dag eerder vertrokken om nog wat sneeuwpret mee te maken. Wat minder prettig was, op weg naar de piste viel een hele bak sneeuw uit de hemel en de weg was zowel glad als minder vlak dan gehoopt. Voor de zekerheid de tracks eronder gedaan (ondanks dat ik met 4x4 en winterbanden het misschien niet nodig had) want in Zwitserland dient iedereen zich aan de wet te houden (gedogen komt niet voor in hun woordenboek). En ik nam liever geen risico, zag menig auto zelfs met winterbanden + kettingen moeilijkheden hebben op een helling.

Ik ben dus heel erg tevreden met de 17 inch banden En ik kan melden dat de tracks geweldig zijn. Het duurde wel even voordat ik doorhad hoe ze gemonteerd moesten worden, maar als je de truuks kent en de afstandhouders staan goed ingesteld, dan zijn die tracks geweldig.
 

Wasmachineman

Forumguru
Hallo Constant, dus weer zonder files hopelijk aangekomen ?
Werk ze daar dan maar en hoor je wel weer als je terug bent hier.
 

Constant

Erelid
Er was nog wel een megafile vlak na Basel, gelukkig had ik een hotel gereserveerd in Bern en kon ik de rest van de file vergeten.

Vandaag nog uitgebreid op een stille besneeuwde weg incl flinke heuvel de banden getest zonder sneeuwkettingen en ik kon gewoon rijden met goede beheersing van de auto. Noodstop geoefend met 20 km/u en de auto stond gewoon stil zonder te slippen.

Achteraf gezien had ik gisteren de kettingen niet nodig gehad, maar ik durfde niet te experimenteren op een drukke doorgaande weg.

Valt trouwens niet mee te werken terwijl je uit je kantoorraam mensen naar beneden ziet skien, gelukkig bleek er ook een verlichte piste met avond opening te zijn :489:.
 

Dutch

Actief lid
Het fabeltje dat er geen sneeuwkettingen op 17" velgen passen blijft maar terugkomen.

Ik heb zelf 225 45 17 velgen met winterbanden en de 9mm sneeuwkettingen passen hier probleemloos omheen. Ook raakt er niets beschadigd tijdens het rijden met de kettingen.
 

Constant

Erelid
Volgens mij neemt je wiel met ketting 2 keer 9 mm in omvang toe. Bovendien komt er een kabel aan de binnenkant van je wiel.

Dat het past op 17 inch wielen geloof ik wel, maar is het veilig? Skoda en de Duitse TUV moeten toch een reden tot afkeuring gehad hebben?
 

TL@

Forumguru
Het is niet omwille van de grootte van het wiel dat het 17" wielen niet aangeraden is om geen sneeuwkettingen te monteren maar door de extra breedte (225 ipv 205 of 195) dat er schade aan de wagen kan komen.
 

Constant

Erelid
Het risico zit zowel in de wielomtrek als in de breedte als in de afstand tot de assen als ik naar de TUV keuringen kijk, zo worden ook 9 mm sneeuwkettingen op hele reeksen R16 velgen afgekeurd op de Octavia.

Op een Duits forum klaagde een Scout rijder met R17 dat hij zijn ophanging heeft geraakt met 9 mm kettingen toen hij een hobbel raakte. Wat zijn schade is, wist de man zelf ook niet. Bij een ander merk auto las ik dat de remleidingen deels waren doorgesneden door sneeuwkettingen op grote velgen, maar ik weet niet hoe de leidingen lopen bij mijn auto.

Ik verwacht dat 9 mm kettingen op een licht beladen Octavia met langzaam rijden en geen scherpe bochten veilig zouden zijn, maar ik durfde de gok niet aan.
 

Captain Hook

Forumguru
Het risico zit zowel in de wielomtrek als in de breedte als in de afstand tot de assen als ik naar de TUV keuringen kijk, zo worden ook 9 mm sneeuwkettingen op hele reeksen R16 velgen afgekeurd op de Octavia.
Volgens mij ga je problemen krijgen met maximale stuuruitslag en/of invering van je schokdempers.

Zo heb ik ooit, jaaaaaren geleden, met een citroen het probleem gehad met sneeuwkettingen (zelfs met standaard wielmaten en goedgekeurde kettingen) dat dus mooi een kabeltje aan de binnenzijde van de voorpootophanging geraakt was door een stukje slingerend sneeuwketting! Er ging gelukkig een waarschuwingslampje branden; het bleek dat de signaalleiding naar een van de ABS sensors kapot was...
En dat wil je echt niet in de sneeuw. :D
 

Dutch

Actief lid
Ik heb de kettingen destijds speciaal bij de Skoda dealer gekocht omdat ik ook twijfels had. Volgens de dealer pasten die ketting probleemloos op de 17" velgen, zelfs met het sportonderstel dat ik had.

Uiteraard moet je extra vorzichtig rijden met kettingen.
 

Constant

Erelid
Jouw banden zijn iets kleiner in omvang (45 ipv 50), dat maakt waarschijnlijk net het verschil want ze hebben dezelfde omvang als de R16 waarbij de kettingen wel waren goedgekeurd.

Wat ik heb begrepen is het ergste risico dat het wiel kan blokkeren als de ketting de ophanging raakt en dat de macht over het stuur dan wordt verloren.

De traks zijn best duur, maar achteraf gezien het geld helemaal waard omdat ik me geen zorgen hoef te maken dat ik mijn auto beschadig.
 
Bovenaan Onderaan