Slijtage handvat versnellingsbak Skoda o3 2016

Schippersss

Forumguru
Het leer (als het echt leer mag zijn) van die nieuwe modellen van het vag concert is bedroevend. Heb in mijn Passat CC een R-line golf 7 stuur geplaatst, en deze heeft zeker al 3 krassen en schrammen na 50.000km. Hoe het komt weet ik niet, ik draag geen ringen of armbanden of iets dergelijks, en de vriendin ook niet. Het hele stuur/leer voelt ook anders aan als het originele leren stuur wat erin hoort uit 2010. Die ziet er nog als nieuw uit na 60.000km.
 

Octavia0112

Forumguru
Mijn pook en stuurwiel in de rapid spaceback na nog geen 50k al flink versleten ook deze zijn met leder bekleed baal hier van hoop dat er verschil is met het geperforeerde stuur in mijn toekomstige auto
 

Okki

Donateur
Vroeger was een leren stuur en pookhoes exclusief. Nu zit het op elke auto. Bedenk maar eens even wat ze besparen als ze bij al die Skoda's (laat staan VAG) een iets mindere kwaliteit leer gebruiken.

Heb ooit wel bij mijn O1 gehad dat de kunststof pook scheurde. Deze toen vervangen door een veel mooier en beter Golf exemplaar. Was goed te doen, zelfs voor een niet sleutelaar als ik.
 

CharlesTucker

Forumguru
Na ruim 6 jaar en 240.000 km ziet het stuur in mijn O2 er nog steeds prima uit, eigenlijk als nieuw. Kennelijk werd er 6 jaar geleden wel fatsoenlijk leer gebruikt. Aan leeronderhoud heb ik eerlijk gezegd helemaal niets gedaan. De pook is in iets ander verhaal, onbeschadigd, maar de cijfertjes zijn wel flink vervaagd (maar ja, na zoveel kilometers weet ik wel waar de verschillende versnellingen zitten).
 

EdK

Forumguru
Tsja de zon ( uv straling ) dan de zuren die van je handen komen zijn beide niet fijn voor leer.
Vandaar dat je deze zoals alle onderdelen van een auto , zo af en toe moet onderhouden.
En ondrschat die zuren van de handen niet, die maken meer dingen lelijk !!!
Een schakelmateriaal firma heeft ooit een tijdje in zijn duurdere series RVS schakelwippen en ramen gevoerd.
Maar na een jaar zag het er niet meer uit !! Bleek ook door de zuren van de handen te komen, schakelmateriaal is toendertijd ook weer gauw uit assortiment gehaald.
En leer en UV straling zijn ook funest voor leer indien je het niet periodiek verzorgt.

En Okki leer op stuur en om de pook is bij Skoda nog steeds een optie die word verwoord als klein leerpakket ofzoiets !
 

AndreM

Forumguru
Ik heb het al eerder gezegd hier.
Heb ondertussen 155.000 km met mijn 3 jaar + 1 mnd. oude O3 gereden en mijn pook en stuur zien er nog als nieuw uit.
Wat @EdK zegt kan zomaar waar zijn, als ik mijn auto gewassen heb maak ik altijd met een vochtige zeem mijn stuur en pook schoon.
Dus het zuur van de handen kan zomaar de veroorzaker zijn! :jaja:
 

DannyG

Forumguru
'k Heb na 20.000 km identiek het zelfde. 'k Heb geen zure handen, slik geen medicijnen, heb geen zand aan m'n handen hangen en was één maal om de twee weken het interieur (inclusief stuur en pook) met een vochtige doek. En toch dus dezelfde slijtage.

Volgens mij is het inderdaad een mindere kwaliteit PVC (want echt leer is het niet ... niet voor het geld dat een Octavia moet kosten).

Ondanks het feit dat ik het een mooie wagen blijf vinden, vind ik toch dat de kwaliteit van de lak (snelle beschadigingen van bv steenslag) en de gebruikte materialen in het interieur toch tot nadenken zetten. Het is de eerste maak dat ik een auto heb die al na zo weinig kilometers zo veel slijtage vertoont :cry:.
 

fonzamundo

Forumguru
Hier nog geen slijtage (hout vasthouden!). Wel stuur en pook behandeld met Poorboys Leather Stuff dus dat doet het hem misschien? Wel nog maar 14000km gereden dus ja...
En ja @DannyG idd snel last van steenslag, gisteren nog eentje in de voorruit... Dat wordt even Carglassen dus
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ga me langzamerhand steeds meer afvragen of ik t.z.t. mijn O2 nog wel ga vervangen door een nieuw VAG product. Zo'n Octavia is inmiddels bijna 18% duurder (3% per jaar, meer dan de inflatie) dan wat ik voor de mijne betaald heb, en van wat ik hier in dit topic maar ook in andere topics lees krijg ik het gevoel dat ie zeker geen 18% beter is.
 

bartvw

Forumguru
Hier gaat het chroom van de dsg pook af bij 32000 km nog nooit meegemaakt bij een andere auto.

Grt Bart
 

widojo

Actief lid
Hier gaat het chroom van de dsg pook af bij 32000 km nog nooit meegemaakt bij een andere auto.

Grt Bart

Bekend probleem. Die van mij is onlangs vervangen, gelukkig grotendeels onder coulance. Bijkomend voordeel na vervanging (gehele pook wordt vervangen), pook is iets korter en ligt beter in de hand.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Meen je dat @widojo

Bij mijn DSG pook is er ook een klein gedeelte wat loslaat.

Je gehele pook is vervangen?! Kan het niet afgedaan worden met enkel het kapje?

Mag ik vragen hoe je dit gespeeld hebt bij de dealer?
 

bartvw

Forumguru
Ik moet eerdags naar de garage, alleen is de auto 30 maanden oud en ben benieuwd wat ze gaan zeggen.
Heb dit nog nooit eerder gezien bij alle auto's die ik heb gehad.
 

widojo

Actief lid
Die van mij is van medio 2014.
Gehele pook moet worden vervangen, losse knop gaat niet. Goedkoop is dat ding niet, met montage 160 ex btw.
Ik las op een Duits forum dat een pook daar zonder morren wordt vervangen omdat dit een bekend euvel is, en dat is precies wat ik heb gezegd waardoor de prijs met 70% omlaag ging.
En omdat ik mij eraan ergerde, niet mooi en scherpe randjes, heb ik de pook laten vervangen.

Aanvulling, de auto heeft wel 2 jaar extra garantie, mogelijk dat dit heeft geholpen al denk ik van niet omdat ik wel om coulance moest vragen.
 

EdK

Forumguru
4 jaar garantie in die periode een bekend probleem en dan evengoed 70% van de 160 Ex BTW moeten betalen ?
En dan denk je dat je eigenlijk coulance hebt gehad....
Wel dan gaan we weer niet de extra garantie aanschaffen...
 

widojo

Actief lid
@EdK, dat is niet wat ik schrijf. Pas toen ik om coulance vroeg kreeg ik dit. Dat de auto 4 jaar garantie heeft was van te voren al bekend en is m.i. niet van invloed geweest.
Zeker weten doe ik dit niet, en om mede forumleden wel het complete plaatje te geven lijkt het me wel zinvol dit te melden.
 

widojo

Actief lid
4 jaar garantie in die periode een bekend probleem en dan evengoed 70% van de 160 Ex BTW moeten betalen ?
En dan denk je dat je eigenlijk coulance hebt gehad....
Wel dan gaan we weer niet de extra garantie aanschaffen...

Correctie. Ik schreef "waardoor de prijs met 70% omlaag ging", dus ik betaal 30%.
 

EdK

Forumguru
Dat verwachte ik al, maar dan nog vind ik het 30% te duur als ik een garantie verlenging tot/met 4 jaar heb gekocht.

Waardoor ik voor mezelf zeg dat die extra 2 jaar dus klaarblijkelijk niets voorstelt en ik dus beter niet kan nemen.
 
Bovenaan Onderaan