Slijtage handvat versnellingsbak Skoda o3 2016

budofre

Nieuw lid
Hallo

Ik weet niet of hier al een topic over aangemaakt is want ik vind er momenteel niets over terug hier.

Ik heb mijn Octavia combi sinds 04/2016 nieuw gekocht. Echter, 15.000 Km verder treed volgend probleem op zoals op onderstaande foto.

Heeft er nog iemand last van zeer snelle slijtage aan het handvat van de versnellingsbak?
Eveneens komt de plasticplaat onder het midden armsteun ook al los.

mvg
 

Bijlagen

  • pook skoda.jpg
    pook skoda.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 507

Canon-Eye

Forumguru
Heel erg eeltige handen misschien?
Ik vermoed dat veel Octaviarijders hun werkzame leven vooral achter een buro en/of computer besteden, dan hou je zachte handjes... :D
 

spikehome

Forumguru
Zuur handjes?

En na schakelen hand weer aan het stuur he niet op de knop laten rusten



Maar FF zonder gekheid.
Dit zou niet zo snel mogen zeg.
Zie je niet eens van auto's die ouder zijn dan 10jaar.
 

AndreM

Forumguru
Ik heb dit eerder voorbij zien komen. :lezen:
Toen dacht ik al, hoe kan zoiets slijten. :fool:
Zou het zijn dat de berijder z'n rechter hand nooit loslaat van de versnellingspook? :pardon:
Of komt het misschien door de zweethandjes waarmee sommige zich door het verkeer heen banen? ;)

Of misschien rij ik wel heel relaxt en ontspannen! :tegek:
In ieder geval ziet de pook van mijn (2014) O3, na 145.000 km nog uit als nieuw.
 

budofre

Nieuw lid
Mijn rechterhand ligt eigenlijk meestal in de schoot of op het stuur.
Stress in het verkeer ? nee hoor :D
 

Cordoba

Forumguru
Ziet er bizar uit die slijtage, zeker na zo weinig km's.
Ik zie een paar mogelijke verklaringen:
- schakelen (vaak) met zand of ander ruw materiaal aan de handen, waardoor ongewone slijtage ontstaat.
- interactie met een middel dat blijkbaar het materiaal van de pookknop aantast, dat kan een schoonmaakmiddel of iets anders zijn, het kan gemorst zijn, of bewust gebruik om te reinigen

Tenslotte blijft de mogelijkheid van een productiefout. Als je de oorzaak echt wil weten, zul je veel in onderzoek moeten steken, waarbij het de vraag is of het is oplevert.

Ben je hiermee al bij de (verkopende) dealer geweest?
 

budofre

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.

Ik kuis het handvat enkel met een stofdoek af dus zonder product of vochtigheid.

Ik ben er vandaag mee bij de dealer geweest, maar werd er helaas rap buitengewerkt wegens een verkoop die daar doorging voor andere mensen..... ze gingen mij morgen bellen ivm garantie ofniet maar ik vrees ervoor; hoewel de wagen nog geen 2jaar oud is
 

widojo

Actief lid
Ik verdenk juist niet ruwe handen maar zachte en is de oorzaak handcreme oid. Dit werkt in op het materiaal.
 

Fabia 123

Forumguru
@budofre

Ik sluit me aan bij de woorden van @Cordoba
Wanneer de dealer niet meewerkt foto naar de importeur met een boze mail.

Wanneer het niet lukt zijn er ook wel losse pookknoppen in de handel bijvoorbeeld bij Superskoda.
 

AndreM

Forumguru
Ik heb wel een tip wat betreft het reinigen van leer. :koffie:

De versnellingspook, hoes en stuur zijn bij mijn auto van leer.
Ik maakt deze regelmatig schoon met een vochtige doek.
Hierdoor droogt het leer niet uit en blijft het soepel.

Wanneer de lederen stoelen van een oldtimer gerenoveerd wordt maakt men gebruik van een stoomreiniger waar een zachte doek om gewikkeld zit. Hierdoor worden de plooien weer glad gestreken en wordt het leer weer soepel.

Deze methode gebruiken wij al jaren bij onze lederen bankstellen, gewoon met en vochtige doek schoonmaken.
Hierdoor kregen wij geen scheurtjes in het leer, wat je wel hoorde van mensen die olie gebruikte.

Misschien een tip voor anderen versnellingpook gebruikers? :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Octaf

Lid
Het leder is gewoon van mindere kwaliteit. Het leder op het stuur in mijn vorige audi was na 10jaar nog als nieuw. Nu al 2 diepe krassen in het leder van het O3 stuur.. Voelt veel minder sterk aan.. tja het prijsverschil moet ergens inzitten.
 

auriga

Forumguru
Heb precies hetzelfde, bij 60.000 beurt is de pook vervangen, maar nu ruim 40.000 verder weer hetzelfde liedje (en geen garantie meer), kan aan mij liggen maar mijn vorige auto (VW Bora 360.000 km ) had nog een puntgave pook...
De o3 pook is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend.
 

Cordoba

Forumguru
Ik geloof niet dat kwaliteitsverschil in het merk zit (budget versus premium), ik denk eerder in algemene bezuiniging voor het hele Vagconcern. Denk hierbij aan de vergoedingen die o.a. in de USA betaald moeten worden.
 
Bovenaan Onderaan