darkprojectx
Forumguru
Persoonlijk hekel ik de nieuwe vag motoren. Ik heb altijd turboloos gereden met een motor met vrij grote inhoud, omdat de auto dan lekker soepel rijdt.
Een motor zonder turbo heeft vrij direct power, of het wordt zeer gelijdelijk vrijgegeven.
Onlangs in mijn zoektocht naar een opvolger voor mijn f1 2.0 8v stuitte ik op het kleine piemel uhm kleine motor issue wat de vag motoren nu hebben. Benieuwd naar het resultaat van een 1.2 a 105 pk in een VW golf variant (ongeveer kwa formaat en gewicht vergelijkbaar met de f1 combi).
Waar de f1 combi heerlijk rustig en comfortabel rijdt en goed van de plek komt laat de VW het compleet afweten.
Tot 2000rpm is er niets, en dan jaagt het turbotje erin. Rijdt niet prettig, beetje het vast in de modder idee.
Dus nu heb ik maar een duurdere en krachtigere motor gekozen, de 1.4 tsi omdat die wel soepel rijdt maar het liefst had ik weer een nonturbo gehad maar die hebben ze niet meer.
Het zoeken naar een fijne motor/auto is niet makkelijk tegenwoordig. Iedereen met een golf meent dat hij een variant heeft, en niet iedere motor heeft hetzelfde vermogen. Zo zijn er:
1.2 met 110 pk
1.0 met 116pk
1.2 met 116pk
1.4 met 126pk
1.4 met 122pk
1.4 met 150pk
Het lijkt wel een grabbelbak bij vag..
En er zijn tal van handige vernieuwingen te noemen die enkel geld in het laadje van de dealer brengt. Een turbo slijt aardig, zeker als die op z'n tenen moet lopen (bij kleine motor al in stadsverkeer). De grotere motoren hebben daar minder last van dus krijgen die een stop en start systeem, zodat de startmotor in factor >4 sneller verslijt. De ongeblazen motoren en techniek van vroeger was zo gek nog niet, en iedere verkoper heeft die oude techniek ook nog thuis in de garage staan. Niet omdat dat 'leuke' auto's waren, nee omdat ze 100 jaar meegaan, en ze voor een appel en een ei te fixen zijn en je dat ook nog eens zelf kunt doen.
Een motor zonder turbo heeft vrij direct power, of het wordt zeer gelijdelijk vrijgegeven.
Onlangs in mijn zoektocht naar een opvolger voor mijn f1 2.0 8v stuitte ik op het kleine piemel uhm kleine motor issue wat de vag motoren nu hebben. Benieuwd naar het resultaat van een 1.2 a 105 pk in een VW golf variant (ongeveer kwa formaat en gewicht vergelijkbaar met de f1 combi).
Waar de f1 combi heerlijk rustig en comfortabel rijdt en goed van de plek komt laat de VW het compleet afweten.
Tot 2000rpm is er niets, en dan jaagt het turbotje erin. Rijdt niet prettig, beetje het vast in de modder idee.
Dus nu heb ik maar een duurdere en krachtigere motor gekozen, de 1.4 tsi omdat die wel soepel rijdt maar het liefst had ik weer een nonturbo gehad maar die hebben ze niet meer.
Het zoeken naar een fijne motor/auto is niet makkelijk tegenwoordig. Iedereen met een golf meent dat hij een variant heeft, en niet iedere motor heeft hetzelfde vermogen. Zo zijn er:
1.2 met 110 pk
1.0 met 116pk
1.2 met 116pk
1.4 met 126pk
1.4 met 122pk
1.4 met 150pk
Het lijkt wel een grabbelbak bij vag..
En er zijn tal van handige vernieuwingen te noemen die enkel geld in het laadje van de dealer brengt. Een turbo slijt aardig, zeker als die op z'n tenen moet lopen (bij kleine motor al in stadsverkeer). De grotere motoren hebben daar minder last van dus krijgen die een stop en start systeem, zodat de startmotor in factor >4 sneller verslijt. De ongeblazen motoren en techniek van vroeger was zo gek nog niet, en iedere verkoper heeft die oude techniek ook nog thuis in de garage staan. Niet omdat dat 'leuke' auto's waren, nee omdat ze 100 jaar meegaan, en ze voor een appel en een ei te fixen zijn en je dat ook nog eens zelf kunt doen.