Slijtage bij weinig toeren.

Fabia 123

Forumguru
De laatste jaren zijn kleinere turbo motoren bij veel auto's eerder regel dan uitzondering geworden. Zuiniger en meer trekkracht wanneer de turbo erbij komt.
Toeren maken lijkt dus gewenst voor meer trekkracht en minder slijtage.

Daartegenover staat het nieuwe rijden.
Lage toeren, hoge versnelling, om zuinig te rijden.

Is het nieuwe rijden nu achterhaald?
 

Huibdos

Senior Member
Leuke vraag,
zo had ik regelmatig woorden met de passgier omdat hij vond dat ik de lagers uit de krukas perste.
En inderdaad, lees bij het groepsaankoop het stukje over de DSG tuning: iedereen wil hogere toerentallen, alleen de minister rijdt volgens mij nog nieuw met de lage toerentallen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In mijn nieuwe Fabia 1.0 tsi met DSG is het echt een ramp. Er wordt zo snel overgeschakeld dat het voortdurend bromt en (bijna) vibreert. Bij de 1.2's die ik had ging het nog wel, maar vond ik het ook niet fijn en heb ik de DSG laten aanpassen. En dat gebeurt ook nu weer, kan niet wachten.
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar mensen die niet anders gewend zijn, zullen er dan denk ik niet over vallen of het niet als onwenselijk ervaren. En wanneer dit motortje in een zwaardere Octavia of Leon zit, zal het lijkt me er niet beter op worden
 

CharlesTucker

Forumguru
Toeren maken lijkt dus gewenst voor meer trekkracht en minder slijtage.
Hele interessante vraag, die mij ook wel eens bezig houdt, maar waar ik geen antwoord op heb. Kernwoord in de geciteerde zin is volgens mij "lijkt".

Voor wat betreft de trekkracht, dat is veelal, niet altijd, simpelweg een kwestie van smaak en hangt samen met je favoriete rijstijl. Het "nieuwe" rijden staat natuurlijk op gespannen voet met het "sportieve" rijden, en daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben. Bij welk toerental je de meeste trekkracht hebt kun je toch simpelweg uit de koppelkromme voor je motor afleiden?

Slijtage, dat vind ik een ander verhaal, ik heb daar eigenlijk tot nu toe alleen meningen over gehoord, nooit objectieve informatie. Als je bij mijn auto (O2, 1.6TDi) het schakeladvies opvolgt rij je af en toe wel met erg weinig toeren, waarbij "weinig" eigenlijk een gevoelswaarde is. Het rijdt gewoon niet lekker, en als het niet lekker aanvoelt ga je je vanzelf zorgen maken over slijtage. Maar, zijn de gebruikte materialen en bouwkwaliteit van zo'n modern klein motortje niet zodanig dat ondanks dat het niet lekker aanvoelt, zo'n ding het prima kan hebben? De laatste jaren is er best heel veel vooruitgang geboekt op het gebied van materialen, dus misschien is het helemaal geen probleem. Ik weet het niet, en ben bang dat er op het forum weinig tot geen mensen zijn die het wel weten.

Eigen rrvaring, zelf ben ik een vrij relaxte rijder, dus het "nieuwe" rijden is redelijk (maar niet volledig) aan mij besteed. Ik rij vaak in toch redelijk lage toerentallen, maar net niet zo laag dat de motor bromt. Ik volg dus niet altijd het schakeladvies, maar vaak wel. Ik anticipeer veel, laat de auto vaak uitrollen (zolang ik anderen daar niet mee in de weg zit) en rem daardoor weinig. Bij stoplichten trap ik hem niet op z'n start, maar ben ondanks de slechts 105PK meestal zeker niet de langzaamste, dat zijn ook de situaties waarin ik later opschakel dan het advies. Mijn verbruik is dus best laag, 4.6 l/100km (1 op 21.5), gemeten aan de pomp. Tot nu toe, bijna 250.000km, geen problemen gehad die met het rijden met lage toerentallen te maken kunnen hebben denk ik. Een lekkende waterpomp lijkt me hier los van te staan, en een lekkende airco condensor zeker, en meer problemen heb ik niet gehad.
 

turboturbo

Forumguru
Lage toerentallen is geen probleem zolang zolang het maar in lijn is met de gevraagde belasting van de motor (load index)

Op je fiets ga je ook merken dat je je ketting, trappers en je knieën extra belast als je in een te hoge versnelling met te weinig toeren / kadans maximaal wil versnellen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk ook dat slijtage niet iets is waar je je zorgen over hoeft te maken. Daar is natuurlijk over nagedacht en het is ongetwijfeld zo geconstrueerd dat er geen onacceptabele slijtage optreedt binnen de normale levensduur van een auto.
Wat mij betreft is het een kwestie van gevoel; het voelt gewoon niet lekker. ik ben zeker niet iemand die met een handbak doorgaans lang doortrekt in de toeren, tenzij de situatie daarom vraagt. Maar wat de standaard dsg software doet en het schakeladvies in een handbak aangeeft, ervaar ik als onprettig. Bij aanpassing van de dsg bak is natuurlijk ook slechts sprake van een relatief geringe verhoging van het toerental waarbij wordt opgeschakeld. Dat ligt dan in lijn met wat je (ik) zelf zou doen in geval van handmatig schakelen
 

Rallye

Forumguru
De veronderstelde zuinigheid van de nieuwe motoren is er volgens mij nu juist op gebaseerd dat gedurende de oude verbruikstest de turbo nauwelijks werd aangesproken. Als het je om het verbruik gaat, hoef je dus juist geen toeren te maken. Daarbij valt inderdaad aan te tekenen dat de DSG wel van een erg laag toerental uitgaat, net als de schakelindicator van de Skoda trouwens. Dat lijkt, zoals @Rosinfield ook zegt, de slijtage te verhogen.

Overigens: ook vergeleken met een niet-turbomotor lijkt het mij dat het toerental van een turbomotor lager blijft. De maximum trekkracht van een turbomotor wordt immers bij een lager toerental bereikt. De vraag is danook wat voor jou "toeren maken" betekent. Boven de 2000 toeren, 3000, 6000?

Kortom: echt toeren maken, zoals vroeger bij niet-turbo's is niet nodig, hoewel de door Skoda geadviseerde toerentallen wel erg laag liggen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat klopt. Punt met de DSG is alleen dat je niet kunt terugschakelen resp. wachten met opschakelen om brommen te voorkomen (uitgezonderd wanneer je in 1 x kunt doortrekken naar 100 km/u of meer
 

Canon-Eye

Forumguru
Vooral @Canon-Eye meldt vaak dat hij terugschakelt als bij een constante snelheid het momentane (is dat goed Nederlands?) verbruik oploopt.
Dit behoeft enige nuancering.
Het geldt nl. niet altijd en overal, maar speelt in het bijzonder bij flinke belasting, oftewel in bergachtig gebied en dan vooral wanneer ik met de caravan onderweg ben. Het oplopen van het actuele verbruik is dan een indicator dat ik op "vals plat" begin te klimmen, dat heeft de auto eerder door dan ik. Vervolgens is het een kwestie van opletten of het steiler wordt of niet en zonodig terugschakelen net voordat de snelheid begint terug te lopen.

Mijn algemene richtsnoer bij een behoorlijke belasting (optrekken, of helling op) is het minimum toerental waarbij zo'n 80% van het maximum koppel beschikbaar is, voor mijn 1.2 TDI Greenline is dat ca. 1750/1800 rpm.
Als er niet of nauwelijks gewerkt hoeft te worden, bv. met eenparige snelheid op de vlakke weg rustig voortsukkelen, mag het echter best zakken tot 1300 of zo, daar is niets op tegen - en dan gaat het ook behoorlijk zuinig. Maar moet er op zeker moment weer vaart bij, dan gaat-ie wel even een tandje terug.
Dat zou ik immers op de fiets ook doen omdat mijn benen daar prettiger bij aanvoelen... :pardon:
momentane (is dat goed Nederlands?)
't Is in elk geval duidelijk wat je bedoelt, dus in die zin is het wel goed... :)
 
Laatst bewerkt:

V-Strom

Actief lid
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
:pieker: Ik lees toch wat wereldvreemde kreten hier in het topic, zoals bijvoorbeeld dat moderne motoren zuinig zijn als de turbo niet hoeft te werken.:shutup: Waarvoor zit die turbo er dan?

Even wat basistechniek:
- de efficiency van een verbrandingsmotor (diesel, benzine, LPG, LNG enz.) wordt beter als de maximaal bereikte 'luchtdruk' in de cilinders hoger wordt. Dan kun je doen door een motor met een hogere compressieverhouding te ontwerpen, maar je kan ook een turbo gebruiken om de vuldruk van de cilinder te verhogen. Als de turbo weinig toeren draait, zal ie de lucht weinig samenpersen voor ie de cilinders in gaat, en zit ie er eigenlijk alleen als extra ballast of als extra reparatie-onkosten.
- doordat een turbo (die voldoende toeren draait) de lucht samenperst, gaat er net zoveel lucht door de motor als een grotere motor zonder turbo. Je hebt dus ook een lichter motorblok, dus een gewichtsbesparing en ook dat levert een lager verbruik op. Overigens telt dat lagere motorgewicht en lager brandstofverbruik ook door op tal van andere zaken, waardoor het verbruik nog lager wordt (lager verbruik, dus kleinere tank, lager motorgewicht dus ook lichtere ophanging nodig, smallere banden enz. enz.)

Als je de motor in het toerengebied houdt, dat de turbo gewoon goed zijn werk kan doen, levert dat niet alleen een laag brandstofverbruik op, maar kan de motor ook direct vermogen leveren als dat plotseling nodig is.
 

oco1979

Forumguru
ben met cordoba volledig mee eens.

Mengverhouding lucht/brandstof moet ideaal zijn.
Zeker in het gebied rijden dat turbo meedraaid.
Rijden op zijn max Nm is ideaal,das al relatief laag.
Eigenlijk is nog beter als je koppelcurve weet van je wagen.
Mijne is vlak vanaf 1850tr/Min tot 3000Tr/min 1.6tdi(gechipt)
Dat gebied is perfect om in te rijden.
5l/100km of 1 op 20 gereden met vorige tank.
Was een reisje van belgie -nederland-duitseland en terug.
Met A/C aan en in duitseland toch gemiddeld 150-160km/u.

Die schakelmomenten van de wagen zelf zijn veel te vroeg en te laag terugval van toeren.
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Onder de omstandigheden die je noemt is het verbruik wel laag, maar de efficiency niet, doordat er ook weinig gepresteerd wordt. Als je maar 0,1 liter brandstof per uur gebruikt, maar je bent een week onderweg van Rotterdam naar Amsterdam, dan heb je aan het eind van de rit toch nog behoorlijk wat brandstof verbruikt, ondanks het lage momentane verbruik. Mijn vorige post gaan puur over de efficiency van de motor, dat je de output van de motor niet altijd gebruikt om zuinig te rijden (door rijden met hoge snelheid, of door steeds te accelereren en weer af te remmen) is een ander verhaal, dat heeft niet zoveel met de techniek te maken. Ik wilde vooral duidelijk maken dat lage toeren, zeker met een turbomotor niet persé zuinig hoeft te zijn.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij kun je met constanter rijden (anticiperen en vooruitkijken) meer besparen dan als je alleen maar focust op een laag toerental.

Qua slijtage ben ik van mening dat belasten van een motor onder 1.500 toeren vermeden dient te worden.
 

ronald_j

Actief lid
Volgens mij is deellast juist inefficiënter. Alles draait, zuigers, kleppen ed geven wrijvingsverliezen, maar daar staat dan minder geleverd vermogen tegenover. Je investeringen zijn gelijk, maar de opbrengst is minder.

Wel efficiënter is om minder snel te rijden, maar dat is omdat de luchtwrijving dan minder een factor is.
 

ronald_j

Actief lid
Dat is maar de vraag. Ja, als je de krukas zwaarder belast dan neemt daar de wrijving toe. Maar de wrijving van de zuigers tegen de wanden en de klepstoters zou gelijk moeten blijven.

Natuurlijk ga ik er wel vanuit dat de motor in zijn werkgebied blijft. Als hij gaat dreunen dan kan hij de energie duidelijk niet goed afzetten.

Het blijft wel een interessant vraagstuk. Waar precies is de motor het meest efficiënt? We hebben soms wel toeren-koppelkrommes, maar eigenlijk wil je daarbij ook het verbruik kennen. Dan kun je daar echt iets over zeggen.
 

Okki

Donateur
Hierop inhakend...

Ik had even 1.2 tijdelijk laten chippen van 90 naar 110 pk. Merkte daar niks van en er weer af laten halen. Als antwoord via dit forum werd er gezegd dat de pk's er pas bij 3500 toeren uitkomen. Maar met de DSG met snelle opschakeling kom je daar eigenlijk nooit aan.

Dat is te verwachten als je een rustige rijder bent.

Leg de vermogens grafiek van een 86 en 105 pk over elkaar en je ziet met name verschil boven de 3500 toeren..(daar waar de 86 pk indipt en de 105 pk verder door gaat)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan