Toeren maken lijkt dus gewenst voor meer trekkracht en minder slijtage.
Hele interessante vraag, die mij ook wel eens bezig houdt, maar waar ik geen antwoord op heb. Kernwoord in de geciteerde zin is volgens mij "lijkt".
Voor wat betreft de trekkracht, dat is veelal, niet altijd, simpelweg een kwestie van smaak en hangt samen met je favoriete rijstijl. Het "nieuwe" rijden staat natuurlijk op gespannen voet met het "sportieve" rijden, en daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben. Bij welk toerental je de meeste trekkracht hebt kun je toch simpelweg uit de koppelkromme voor je motor afleiden?
Slijtage, dat vind ik een ander verhaal, ik heb daar eigenlijk tot nu toe alleen meningen over gehoord, nooit objectieve informatie. Als je bij mijn auto (O2, 1.6TDi) het schakeladvies opvolgt rij je af en toe wel met erg weinig toeren, waarbij "weinig" eigenlijk een gevoelswaarde is. Het rijdt gewoon niet lekker, en als het niet lekker aanvoelt ga je je vanzelf zorgen maken over slijtage. Maar, zijn de gebruikte materialen en bouwkwaliteit van zo'n modern klein motortje niet zodanig dat ondanks dat het niet lekker aanvoelt, zo'n ding het prima kan hebben? De laatste jaren is er best heel veel vooruitgang geboekt op het gebied van materialen, dus misschien is het helemaal geen probleem. Ik weet het niet, en ben bang dat er op het forum weinig tot geen mensen zijn die het wel weten.
Eigen rrvaring, zelf ben ik een vrij relaxte rijder, dus het "nieuwe" rijden is redelijk (maar niet volledig) aan mij besteed. Ik rij vaak in toch redelijk lage toerentallen, maar net niet zo laag dat de motor bromt. Ik volg dus niet altijd het schakeladvies, maar vaak wel. Ik anticipeer veel, laat de auto vaak uitrollen (zolang ik anderen daar niet mee in de weg zit) en rem daardoor weinig. Bij stoplichten trap ik hem niet op z'n start, maar ben ondanks de slechts 105PK meestal zeker niet de langzaamste, dat zijn ook de situaties waarin ik later opschakel dan het advies. Mijn verbruik is dus best laag, 4.6 l/100km (1 op 21.5), gemeten aan de pomp. Tot nu toe, bijna 250.000km, geen problemen gehad die met het rijden met lage toerentallen te maken kunnen hebben denk ik. Een lekkende waterpomp lijkt me hier los van te staan, en een lekkende airco condensor zeker, en meer problemen heb ik niet gehad.