@Wouter1 Dat is regelrechte onzin: het enige verschil daarin is de arbeid die de turbo levert (dus in hoeverre de turbo de lucht comprimeert voor ie de cilinders in gaat), motoren met verstelbare zuigerstangen zijn redelijk zeldzaam (dat is toch nodig om de hoeveelheid lucht per slag te veranderen). Een motor vraagt om een bepaalde brandstof-lucht verhouding, en dat is bij een turbomotor niet anders.
Dit moet toch wel de grootste onzin zijn die ik in jaren gehoord heb vestelbare zuigerstangen pure onzin. Een turbo zorg voor meer cilinder vulling het zit zo een 2.000cc motor zonder turbo heeft een vullings graad van 80% en dat is veel voor een na motor dus effectief zit er 1600 cc aan mengsel in de motor gaat.
Een 1200 cc turbo motor heef een vullings graad afhankelijk van turbo druk van max 1.3bar effectief gaat er bij 100% turbodruk dus 1560 cc mengsel in.
En nu komt het door de compressor schoepen dan wel te draaien dan wel te verschuiven in een venturi wordt de turbo druk gevarieerd dus ook de effectieve cilinder vulling deze zit dus tussen de 80 en 130%. Dit wordt bepaald door de gevraagde last of wel de tps throttle position sensor. Hierom is tunen ook zo effectief bv de 12l 90pk heeft een max turbo druk tussen 1500-3500 tpm de 1.2 110pk 1500-4500 tpm en iets hogere druk hier komt die 20 pk extra vandaan.
Heb heel wat jaren ervaring als monteur en heel wat motoren uit elkaar gehaald ook de grote jongens zoals de cat c16 en van die verstelbare zuigerstangen heb ik nog nooit gehoord dit kan niet en zal ook nooit kunnen de krachten zijn veel te groot om t niet massief te maken. Een verstelbare compressie ruimte is el wel geweest wat een experiment van saab.
De efficetie waar we het over hebben komt door meer sensoren zoals een klopsensor die er voor zorgen dat de onstekings vervroeging tegen het pingel punt aan kan zitten, de inspuitmodellen zijn beter en tfsi rijdt bij deellast op arm mengsel ff googelen hoe deze dat doe maar kort gezegd tfsi spuit onder 60bar in de compressie slag zoals een diesel in eerst een arm mengsel en net voor onsteken krijgt hij rond de bougie een stochiometrisch mengsel waardoor er een verbranding plaats vind met het normale vlamfront.
Met varialbele turbo druk kan je dus veel vermogen of koppel bij vollast hebben en weinig verbruik bij deellast.
Over motor schade de berg sensors die erin zitten monitoren alles en bij een abnormale waarde zal deze meteen naar een veilige basis instelling gaan ook wel noodloop genoemd to de waarde weer binnen een acceptabel punt zitten.