De dongle kost niet veel stroom, maar de telefoon gebruikt aanzienlijk meer stroom t.o.v. wired AA. Vanwege de vooral 5Ghz wifi en BT verbindingen.
In ritjes van 30min kan ik wel 6-7% telefoon batt verliezen door wireless AA gebruik.
Dan het laden:
- Als ik de telefoon unlocked in de oplaad houder zet, gaat scherm dimmen na 5 min en die wireless AA in gebruik. Dan verlies ik ongeveer 1-2% batterij in diezelfde 30min.
- Laat ik mijn telefoon op maar scherm uit/locked en wireless AA gebruik, dan laadt hij 1% op in diezelfde 30min.
Dus alleen locked scherm kan ik hem ietjes bijladen, in ieder geval loopt hij dan niet leeg. Maar het is geen vetpot.
Dat komt omdat de telefoon voor wireless AA zoveel meer stroom gebruikt dan wired, dat wat de USB poort hem biedt amper genoeg is voor dat verbruik en opladen amper lukt.
Kleine update: Ik moet terugkomen op mijn eerdere conclusie. Gelukkig in positeve zin!
Onlangs heb ik nogmaals getest met opladen via beide usb poorten van deze splitter aan de Amundsen.
Er is 1 usb port voor power+data en dus 1 voor alleen power. Aan de dikke kabel, meer aders, kan je zien welke de data port is.
Telefoon aan power+data
Wireless AA dongle aan power only.
Uiteraard werkt de dongle dan niet, want geen data lijnen. Maar de telefoon laadde wel normaal op, niet Slow. De dongle was ook aan, te zien aan een status ledje op de dongle.
Dit heb ik ook aan mijn pc monitors USB poort getest (zonder wireless AA dongle) en doet precies hetzelfde. Normal charge op de power+data en Slow Charge op de power only poort.
Dus.....het langzame opladen van de telefoon komt dus niet door power te kort van de Amundens usb poort.....
Meer onderzoek naar gedaan en het blijkt dat de telefoon zichzelf limiteert (Slow Charging) als hij geen "echte" oplader detecteert.
Bij Android althans, heet dat
Dedicated Charging Port (
DCD) en dat bepaald hij via zijn D+ en D- data lijnen te meten.
Als hij daar niets tussen meet, zet hij zichzelf altijd in Slow Charge mode, ongeacht hoe krachtig de adapter ook is.
Aangezien de D+ en D- van die usb poort floating zijn en ook echt niet met draad zijn verbonden aan de rest van de kabel/connecteren, heb ik de power only poort open gesneden en die 2 data pins op de connectors achterkant aan elkaar gesoldeert.
Dat gaf precies het effect wat ik hoopte. Nu laadt de telefoon wel normaal op, via de power only poort. Tijdens Wireless AA gebruik, en telefoon scherm aan, ging hij alsnog in 5min al 1% omhoog met opladen.
Nu heb ik geen last meer van te langzaam opladen, wat eigenlijk langzaam leeglopen was onder Wireless AA gebruik. Veel handiger, zeker met de vakantie voor de boeg