Sliders' Cappuccino Octavia 3 Combi 1.0TSI

Slider

Forumguru
Hoi allen,

Wilde eens een topic maken voor mijn recentste auto aankoop, de Octavia 3.
Voorheen heb ik deze noemenswaardige auto's gehad:
- Golf 4 3dr 100Pk TDI en tuned naar 160Pk door VVT. 7,5 jaar gehad
- Octavia 2 Combi pre-FL 2.0TSI 140Pk. 5 jaar gehad.
- Octavia 2 Combi FL 1.4TSI. Maar 1 jaar gehad, rampen auto helaas, staat ergens al hier op het forum.
- Focus mk3 Station 1.0 125Pk. 3 jaar gehad.

In de Octavia's had ik heerlijk de ruimte achter het stuur met mijn 1m95. Na de slechte 1.4TSI kon ik toen alleen de zelfde type TSI's betalen en durfde geen VAG meer te rijden daardoor. De Focus mk3 was een prima auto, reedt lekker. Ik paste net achter het stuur, maar was geen ruimte meer wachter me over.
Met toen nog 1 dochter was dat geen probleem, maar dat werden er 2.

De Focus had grote kosten in het vooruitzicht (o.a. wet-belt riem vervanging) en ruimte gebrek, achter mij en kofferbak (vakanties).

Ik wilde weer terug naar mijn Octavia Combi, meer ruimte voor mij, mijn dochters en de vakanties. Maar de 1.0 3cil. van de Focus beviel me goed, gelukkig had ondertussen VAG daar ook al aantal jaar zeer goede ervaringen mee en kwamen deze 1.0 TSI's binnen financieel bereik.
Na goed overleg met mijn vrouw besloten we nog een keer een stap voorwaarts te maken met de auto.

axoXeHg.jpg


Dit is hem geworden, eerst had ik bij mijn zoektocht deze compleet links laten liggen. Vond het een te rare kleur, ik wilde het liefst een antraciet of donker blauwe O3.
Het moest wel een 1.0 TSI worden, dus de 2016 pre-FL of de FL modellen. Het is alleen niet "mijn" auto, maar vooral de gezinsauto. Ik had graag een andere kleur en een Style willen hebben, maar die waren helaas buiten bereik of te hoge km stand.
Kilometer stand en algehele staat waren belangrijker, hij moet echt een tijd mee gaan voor ons gezin. Heb meerdere O3's bezocht, steeds was of de lak slecht, interieur uitgeleefd (typische ex-lease houding "is toch niet mijn auto") of andere zaken die niet goed voelde, dus niet gedaan.

Toch maar eens bij deze Cappuccino auto gaan kijken, prijs goed, kilometer stand goed (122.000Km uit 2018), tja dat kon ik niet laten lopen met mijn verstand.



Ondertussen heb ik hem meer dan een half jaar, naar volle tevredenheid! Wat een heerlijke auto, ondanks de op papier minder krachtige motor (115Pk tegen de Focus 125Pk) is de O3 beduidend rapper! Koppel is echt beter en dat merk je.
Beenruimte voor mij is heerlijk, mijn dochters zitten ruimer dan ooit. Vakanties spullen paste veel beter. Dit is een erg goede keuze geweest.


Ondertussen heb ik meerdere zaken aangepast en nog een wensenlijstje over.
Gedaan zijn:
- Hex-V2 (moest wel met 2018 VAG) oude HEX kon niet meer.
- LED koplampen van Osram, street legal en al. Ondertussen zijn er vele op het forum die ze ook hebben gemonteerd.
- LED mistlampen
- Dakdragers voor de dakkoffer.
- Hulpveren (voor toekomstige caravan)
- Amundsen geupdate van 0472 naar 0480 firmware
- Kaarten geupdate naar 2024 VW versie. (op een eigen CID aanpasbare SD van 32Gb) Die speciale SD had ik nog van de Focus waar dat nodig was voor kaart updates.

Momenteel ben ik bezig met een trekhaak te monteren, best cruciaal voor een caravan wens :LOL:

Groet, Steven


eVnKlK1.jpg
G6HsGjy.jpg
 

EdK

Forumguru
Prima wagen waar je nog lang met zijn allen plezier van kan hebben.
En ja de kleur....... ik baal er van dat deze niet meer gevoerd word !
Me 4 vorige Skoda's hadden juist deze kleur, grootste voordeel van de kleur vind ik dat je niet zo snel ziet dat hij vuil is.
Vaak waren het de velgen die aangaven dat hij weer gewassen moest worden..

Nu dus een zilver kleurige Fab4 en begin nu eindelijk wat aan de kleur te wennen, maar had hem het liefst weer gehad in de koffiekleur.
Maar genietse en vele veilige Km gewenst
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik had graag een andere kleur [...] willen hebben
Je gaat dat Cappuccinobeige nog wel waarderen, vermoed ik zomaar.
Ik heb 2 achtereenvolgende Skoda's met die kleur gereden, bijna 11 jaar in totaal, en het is in de praktijk ideaal kleur omdat je er, zoals de vorige spreker ook meldt, hoegenaamd geen vuil op ziet (zolang je er afblijft).
 

Slider

Forumguru
Ik moet zeggen, de kleur is me steeds meer gaan bevallen! :giggle:
2de hands heb je daar minder keuze in, ik kies een auto op specs, km-stand en staat.

Dat vuil aspect klopt zeker, op de vakantie foto is hij 3 maanden niet gewassen en expres niet gedaan voor de vakantie (huisje in het bos, met 300m modder bospad met de hele vakantie regen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Slider

Forumguru
Afgelopen weekend, in meerdere etappes, heb ik de ECS trekhaak bekabeling af kunnen maken vanaf de bcu/zekering kast naar de kofferbak.

Vooral de BCU stekkers zijn echt moeilijk te doen, vanwege de zeer beperkte ruimte en kracht die nodig is ze los te krijgen en weer vast te klikken. BCU aders zelf los halen en aan de ECS bekabeling aansluiten was wel goed te doen.

De dorpel delen los krijgen was ook een hele puzzel, wel deel gaat welke kant op, als eerste los. Kostte veel onderzoek, maar is gelukt.

Volgende stap wordt het daadwerkelijk plaatsen van de trekhaak. Grootste probleem is steeds tijd vinden om dit te doen, zonder onze jonge kinderen om me heen.
Heb me compleet ingelezen/gekeken in wat ik nog moet doen, nu alleen nog een geschikt moment zien te vinden.
 

Slider

Forumguru
Update:
Dan toch eindelijk, tijd en plek gevonden om de trekhaak te monteren. Samen met @JDL en zijn oprit is het van de week gelukt.
Het kostte de nodig moeite, alle stappen waren geheel duidelijk, maar de uitwerking zat wat tegen.

Wielkuip open en bouten er uit, achterlichten los gewikt, bumper er af.
De oude ijzeren balk er af gehaald, dat was een rot werk! Bij de fabricatie van de auto hadden ze 2 van de 7 bouten vol gespoten met beschermende laag "kauwgom" meuk. We moesten die 2 bouten tijdrovend leeg bikken zodat het bitje eindelijk zou happen.

Daarna ging het lekker door, nieuwe balk goed gemonteerd, voor de zekerheid alle nieuwe openingen en bouten ingespoten met anti-roest spray. Bumper opening gemaakt, de opgegeven maten waren duidelijk te krap. Na paar keer aanpassen en proef monteren, hadden we hem goed.
Kabelboom naar binnen geleid en op lengte gemaakt t.o.v. van het nieuwe afdichtingsrubber. Alles weer terug gemonteerd, vooral de bouten van bumper aan carrosserie (achter de wielkuip) is een kriem te doen.

Trekhaak gemonteerd en plaatje met de stekkerdoos.

KsKdBIC.jpg



Dag later thuis alle zaken ingeprogrammeerd. Niet alle modules waren aanwezig in mijn auto. Sommige zijn opties, andere zou ik wel verwachten, maar waren er niet.

Een lastige was de 09 Cent Elek, waar codering niet meer werkt op mijn 2018 O3. Maar de lijst met Adoptations is mega lang. Ik zou iets moeten zoeken genaamd: "Networking Trailer Device" had ik gevonden online.
Kwam wel "Networking-anhaengeranschlussgeraet" tegen, wat goed vertaald hetzelfde zou moeten betekenen. Dus die optie aangezet.

Tot slot de 01 Engine, ik heb geen optie bij Byte5 voor Bit4, Trailer te activeren.
Dit probleem kwam ik tegen op het forum, maar echt duidelijkheid kwam hier niet uit. https://www.skodaforum.nl/forum/i/trekhaak-coderen.37190/

yyNMey4.png

Ik kan natuurlijk alsnog handmatig bit 4 hoog maken, maar dat leek met niet bedoeling als de module mij de optie niet eens weergeeft. Moet het nog eens de geleerde hier vragen hoe dit nu precies zit.
 
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Weer eens een update:

Recent heb ik dankzij @Smeeuwis mijn stoel aan de voorkant verhoogd. Om zo meer ondersteuning voor mijn lange benen te geven.
Was een trial and error proces, hoeveel ringen is fijn en werkbaar?

Meteen hoog inzetten, 8 ringen + sluitring per zijde.......dat was beetje overkill. Zat lekker, maar koppeling werd zelfs voor mij onprettig intrappen.
Dit snel aangepast naar 4 ringen + sluitring en dat is veel beter. Wel het effect en geen andere problemen. Dit heb ik nu aantal weken in gebruik en bevalt me bijzonder goed!

20240328_161650.jpg


Verder heb ik me verdiept hoe de licht instellingen precies werken in de BCM. Iedereen kent de "bekende" lijst met aanpassingen die je met bv VCDS kan maken aan je verlichting rondom. Uiteraard kan daar niet alles worden vermeld en wat ik wilde, stond er niet bij. Dus zelf op onderzoek uit gegaan.

Ik wilde dit bereiken:
- Gele DRL/Stadslichten uit. Naast de witte Osram LEDs is dat echt niet om aan te zien. Aangezien ze niet te vervangen zijn, moest het anders.
- Mistlampen zijn al vervangen voor witte leds. Deze gaan gebruiken als DRL en stadslicht.
- Uiteraard moet mistlamp functie behouden blijven.

Leuchte4TFL en Leuchte5TFL zijn de DRL's (TagFahrLicht), die functie aan de Leuchte12NL en Leuchte13NL mistlampen (NebelLicht) gegeven.
Vervolgens de DRL's zelf uit gezet voor Standlicht Allgemein. Deze stopt de DRL's van aan gaan bij dimlicht. Kan of de functie er af halen, om de dimwaarde gewoon op 0 zetten.

Tot slot de mistlampen in juiste prioriteit zijn functies geven. De lampen zijn verdeeld in functie groepen, met elke groep zijn eigen dimwaarde.
GH > EF > CD > AB
Op E zet ik nu de mistlamp functie zelf, die moet prio hebben boven al het andere en geef EF een dimwaarde van 127, max voor leds.
Op C zet ik Standlicht Allgemein, de functie voor gebruik bij dimlicht en geef deze een eigen, lagere dimwaarde van bv 50.
Op A zet ik Daytime Running Lamp met hun eigen dimwaarde van nu ook nog 50.

Ik moet nog wat verder testen welke dimwaarde ik aan welke functie geef precies, maar het werkt voortreffelijk.
Er zijn genoeg auto's die de mistlampen gebruiken ook voor DRL's, denk bv aan de Octavia 2 FL. Ja, dat zijn 2 verschillende lampjes, maar zitten in dezelfde behuizing van de "mistlamp".
Het belangrijkste is dat de mistlampen gedimd werken bij DRL en stadslicht functies. Daarmee hinder je niemand en valt het ook niet op dat het eigenlijk mislampen zijn.

Uiteraard heb ik van de originele functies een gehele backup gemaakt naar Excel (CSV) om het zo weer terug te kunnen zetten.

Het resultaat vind ik persoonlijk heel mooi. Dimlicht + halve kracht mistlamp +DRL's uit.
20240328_161617-2.jpg

20240328_161627-2.jpg

20240328_161633-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan