Slecht starten van de motor (O3, 1.6 diesel, keyless)

thekawa

Forumguru
Die van mij heeft 90k beurt gehad. Moet zeggen.... start nu nog maar 10% van de tijd slecht bij kou ipv 60%. Geen idee wat men heeft gedaan.... ze zullen wel ff tegen de banden hebben geschopt en een grote beurt hebben afgevinkt
 

catch me

Forumguru
Tweede topic dat ik over dit probleem lees, zelf nu mijn 03 (1.6 TDI 105 pk, kessy 221000 km ) ongeveer 2 maanden in bezit en dit nu 3 x meegemaakt, dacht eerst ook wtf maar als je merkt dat hij niet aanslaat, het starten direct onderbreekt en gelijk weer start, slaat hij zonder problemen aan, loopt ook gelijk netjes, ook als de motor bij de eerste keren starten slecht aansloeg liep de motor netjes.
Deze week carbon clearing laten doen, en merk dat de motor rustiger loopt, beter aanslaat en oppakt, ook minder brom in de auto, en voelbaar verandering
Wat dit met starten en verbruik doet , verbruik lijkt beter gemiddeld, maar....doordat het nu zo rustig is op de (snel)weg door ....you know 100km pu/corona......Heb ik geen last van files en is het gemiddelde ruim gestegen, van 1:27 naar 1:31,4 op bc, wat het uiteindelijk doet nog niet bekend.
starten lijkt wel soepeler te gaan, met zoals eerder vermeld, rustiger lopende motor, lijkt ook iets beter op te pakken.
Tijd zal t leren denk, maar tot nu toe niet ontevreden
 

catch me

Forumguru
@Sjoerdb er gaat een slang (tuinslang idee) je inlaat in, via je luchtfilter, daaruit komt waterswaterstofdamp, vervolgens laten ze de motor stationair draaien, 1 uur ongeveer.
De motor verbrand dit mee en hierdoor wordt alles in het gehele traject gereinigd.
Inlaat, egr,turbo, roetfilter etc wordt allemaal gereinigd en ontdaan van kool aanslag en andere ellende.
Er zijn bv mini /peugeot 1.6 turbo/thp en andere motoren die een hoog olie verbruik hebben door vast zittende olie/zuiger veren, na zo'n behandeling is het olie verbruik aanzienlijk minder, soms tot aan nul terug gebracht.
Olieverbruik was bij mij niet de reden om dit te proberen, wel wilde ik eens kijken of ik verschil zou merken met hoe de motor zou lopen enzo, en er is echt een duidelijk verschil, prijs valt op zich mee, 185 euro in de btw, kreeg 25% korting dus uiteindelijk was t iets van 135,-
Ben zelf van plan dit over een jaar weer te doen. Bedrijf zit in lijnden, onder de rook van Schiphol zeg maar.
@brepus13 verbruik is idd netjes, maar wat de bc zegt is niet altijd wat t werkelijk is, maar met tanken zat ik tot nu toe gemiddeld al op de 1:24/25 wat dit verder nog aan verbetering gaat opleveren, geen idee, ben over t algemeen wel tevreden over het verbruik, en ik rij ook wel eens goed door, of sprintje bij stoplicht zeg maar, rij niet alleen maar "opastijl" .....
 
Een niet goed functionerende VVT van de EA288 motor zorgt ook voor een slechte koude start met name als deze een tijd heeft stil gestaan.

De volgende video legt het heel helder en duidelijk uit.
 

catch me

Forumguru
Zeker interessant, maar moet zeggen dat ik elke dag de auto gebruik en toen een aantal keren in de drie weken dat ik m (net) had de motor slecht aansloeg. Tot nu toe na de carbon clearing is het nog geen één keer voorgekomen dat ie slecht aansloeg, elke keer direct aanslaan.
Het is even afwachten natuurlijk maar de afgelopen 2 weken nog geen probleem.
 
Bovenaan Onderaan