Slecht starten van de motor (O3, 1.6 diesel, keyless)

oco1979

Forumguru
Ik heb dit reeds een paar keer tegengekomen zowel met mijn OIII 1.6TDI als met mijn vrouw haar Audi A3 (ook 1.6 TDI).
Bij die zeldzame keren heb ik de indruk dat het komt omdat we de auto al ontgrendeld hebben maar niet direct instappen om te starten (bv. ramen ijsvrij maken).
Ik zou denken dat hij voorgloeit bij het ontgrendelen van de wagen en dat het tijdsverloop tot het effectief starten van de wagen het probleem is.
Als ik de wagen open, instap en dan start is er geen probleem.

Misschien is dit herkenbaar?

Dat is zeer goed doordacht,kan wel kloppen ook

Zou me niet verwonderen als je deur open doe dat deze al voorgloeid

Bij mijn tweede wagen peug 207 benzine,ga de brandstofpomp als ik de deur open doe. druk opbouw.
 

hemi24

Forumguru
Zou heel goed kunnen, volgens mij start het voorgloeien inderdaad bij het openen van het bestuurdersportier.
Blijft bij mij nog het sporadische probleem van wat dan 'lucht in de leiding' zou moeten zijn... :mad:
 

Badnews

Senior Member
Ik heb hierop gelet, routine is elke keer hetzelfde.

Wat ik wel herken, is de temperatuur. Onder de 4.5 graden lijk ik geen last te hebben, en boven de 12 graden ook niet.
Ik heb hiervoor wat filmpjes teruggekeken naar de datum bij startproblemen (voor de garage heb ik een aantal dagen de start procedure opgenomen) en hierbij de temperatuur van die dag bekeken.

Lijkt inderdaad een temperatuur iets te zijn. Ik de zomer bijna geen last, en ik dacht eerst bij kou, maar toen het onder nul was had ik ook geen problemen en daarom had ik deze van het lijstje geschrapt..

Het is nu 8 graden, dus goede test als ik dadelijk de auto ga starten om naar huis te rijden.
 
Het lijkt erop dat de raildruk niet snel genoeg wordt opgebouwd. Een direct ingespoten diesel start, zeker boven het vriespunt, ook wel zonder werkende gloeipluggen. Zelf heb ik dit 1 keer in de ruim 161000 km van de auto meegemaakt dat de motor meer dan 1 seconde starttijd nodig had om tot leven te komen. OK, geen Kessy.
 

EdK

Forumguru
luchtvochtigheid misschien de storende factor ?
Maw bij mistig of regenachtig weer meer problemen bij starten
 

Badnews

Senior Member
Eigelijk nooit opgevallen.. voor mijn gevoel zowel bij droog weer als vochtig. Al was het de laatste paar keer wel droog.
Maar weet ook zeker dat ik het met regen gehad heb.. ik heb nu als enigste dat ie het vaker tussen de 4 en 11 graden doet, maar dat is geen garantie. Het is gewoon een raar iets, iets waar ik mij behoorlijk aan stoor, al start ie nog wel altijd (soms na lang sputteren)
 

canth

Actief lid
Mijn 2.0tdi (Kessy) heeft dit ook twee of drie keer gehad. Startmotor een seconde of 5 bezig om de auto te starten. Gebeurde alleen 's ochtends bij de eerste keer starten. Temperatuur was beide keren boven het vriespunt, maar onder de 10 graden. Heb er verder geen aandacht aan geschonken (nog), maar het is niet een fijne ervaring om in een (bijna) nieuwe auto te hebben.
 

Badnews

Senior Member
Auto is net weer eens uitgelezen bij de (andere) garage, niets in de computer te vinden. Ga nu meer filmpjes maken en dan gaan zij dat verder oppakken. Heb je (vind ik persoonlijk) een mooie auto, alleen met zo'n k*t probleem. Mensen langs de straat zitten je echt aan te staren als ie slecht start :( Het valt zo op...
 

oco1979

Forumguru
dacht ergens gelezen te hebben dat er een software update is voor deze motoren(105pk versie)
bij VAGtechniek voor de tuning deze nog eerst toepast.
 

ThaViper

Nieuw lid
Deze week een OIII besteld, maar momenteel nog een Golf VII 1.6 TDI (105PK) waar het starten ook volledig softwarematig gaat (maakt niet uit hoe lang je de sleutel in de start stand houd, 1ms is al genoeg om het commando te geven). Deze week soort gelijk iets gehad, de motor en software lijkt er af en toe gewoon wat problemen mee te hebben om de motor goed gesynchroniseerd te krijgen (inspuiting en ontbranding) en ook 5 seconden starttijd. Geen foutmeldingen of bijzonderheden, dus lijkt een bekend iets te zijn.
 

thekawa

Forumguru
Hier O3 1.6tdi dsg, 90.000, 3jaar oud. Herken me helemaal in OP. Dealer heeft de auto door de jaren heen al meerdere keren te slapen gehad met koud weer. Ze merkten niets... dus ik loop naar buiten zet mn camera aan en film het voor ze... Hmm hadden zij echt niet gemerkt. Dus de films naar PON gestuurd. Die kijkt weg. Niets aan de hand... Grrr..

Als de auto slecht start en het is koud, en jij rijd weg en na een paar honderd meter voor een stoplicht, dan stottert die auto ook. Alsof er een slag nu en dan wordt overgeslagen. Aan de toeren zie je niets...

Ik heb me er maar bij neergelegd.
 

oco1979

Forumguru
lijk me injectoren probleem.
eens uitgelezen ?
anders als deze draaide eens aan de draadbundel die van de injectoren komt en dan rechts naar beneden ga,dicht tegen de startmotor eens goed aan bewegen.
Is bij die motoren soms draadbreuk ter hoogte van de startmotor.
 

Badnews

Senior Member
Ik heb de meest rare oplossing gekozen.. ik ga jullie verlaten als Skoda rijder.
Na lang nadenken en uittellen, besloten om mijn lease auto vroegtijdig in te leveren.
Niet dat ik ontevreden ben over de auto, maar de 15% bijtellers gaan eruit, en ik had een mooie kans.

Na de laatste check bij de garage, hebben ze weer software dingen aangepast, wat fixes doorgestuurd naar Skoda en hij doet het nu beter, niet helemaal foutloos. Het komt nu af en toe voor, ipv meerdere malen per week (tijdens de temperaturen rond de 5-10 graden. Echter is het nu bij elke temperatuur, maar misschien eens in de twee weken.

Binnenkort mag ik mijn Passat GTE ontvangen. Ik heb dan ook genoten van mijn Octavia, maar deze kans kon ik niet laten liggen.
 
Bovenaan Onderaan