Slecht starten van de motor (O3, 1.6 diesel, keyless)

Badnews

Senior Member
Ik heb sinds een paar maanden dat mijn auto soms heel slecht wil starten.
Dit is ongeveer 1 op 10 keer, bij een koude motor (minimaal 4 uur stilgestaan).
Het is dus niet altijd, maar aanslaan wil ie dan HEEL moeilijk. Soms loopt ie dan een aantal seconde te malen en uiteindelijk slaat ie wel aan, maar niet van harte :(

Ik ben hiermee al 2x naar de garage geweest, maar ze zien niets in het systeem, en omdat het maar soms gebeurd, bij een koude motor, is het lastig bekijken waarom. Ze hebben mijn sleutels opnieuw ingeleerd omdat er ooit een startonderbreking melding in het systeem stond, maar dat was niet de oplossing.

Ondertussen heb ik het ook een aantal keer opgenomen met de gsm.
Het lijkt niet met het weer te maken hebben, zowel bij droog als nat weer, temperatuur lijkt ook weinig invloed te hebben (zowel bij 0 als 15 graden). Ook de hoeveelheid brandstof in de tank maakt niet uit.
Ook de sleutel bij het slot houden (ipv broekzak) heeft geen invloed.

Start/Stop doet het daarna wel gewoon goed, motor slaat dan bijna onmiddellijk aan.

Het probleem is lastig te vinden, is er iemand die een idee heeft? Vorige keer hebben ze (toen er helaas geen storing was) de data naar de fabriek gestuurd, maar daar kwam ook niets uit.

Nu weet ik te weinig van autos om preciezer op dingen te letten, al lijkt het een beetje op mijn oude Passat probleem, waarbij de pomp onder de achterbank lastig deed..

Ik ga weer een afspraak bij de garage maken (dit keer een andere garage) in de hoop dat ze vinden, maar als iemand dit ook heeft gehad, en de oplossing weet, kan ik ze dit vertellen. Het is echt vervelend als je met een leuke auto maar met een slecht startende motor op een parkeerplaats staat :)
 

martijn v o

Forumguru
Lijkt wel een beetje op lucht in de brandstof zoals je het omschrijft.
Is inderdaad lastig als het de ene keer wel voorkomt en de andere keer niet.
 

pantherman73

Nieuw lid
Heb precies hetzelfde, met dezelfde uitvoering. Geleverd begin juli 2013. Garage kan het niet reproduceren of vinden ook omdat het niet consequent optreedt... 1x meegemaakt dat hij na een aantal keer malen stopte. Nog een keer op de startknop drukken en toen in een keer starten.
 

joslia

Nieuw lid
Mijn 1.6 TDI is van nov. 2013. Geen keyl. Entry. Staat af en toe ook lang te draaien voordat deze aanslaat. Nog niet mee terug naar de dealer geweest. Kessy kan in mijn geval dus geen invloed hebben. Wellicht in de overige genoemde gevallen dus ook niet.
 

pantherman73

Nieuw lid
Volgens de dealer kan het niet aan het voorgloeien liggen, aangezien bij Kessy de startmoter pas werkelijk start, als dit proces is afgerond. Moet dus inderdaad wat anders zijn....
 

kansberg

Forumguru
Terugslagklep in dieselaanvoer leiding defect misschien? Of geen aanwezig en deze monteren? Ik doe maar een gooi......
 
Heb exact hetzelfde, ook gemeld bij garage zonder resultaat. Het doet zich al anderhalf jaar voor, heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat hij niet startte. Daarom verder geen extra aandacht aan gegeven.
 

hemi24

Forumguru
Ik ben nieuwsgierig of de mensen met de startproblemen ook tijdens het rijden (op cruisecontrol) hebben idee hebben dat de auto zo nu en dan als het ware 'hikt'...
 

Henk_61

Nieuw lid
Ben de berijder van een Octavia III - 1.6TDI 77 KW - keyless - van januari 2014, met hetzelfde probleem. Nu 105.000 km op de teller. De startproblemen treden vooral op tussen de 5 en 10 graden, na een aantal uren stilstand. Het duurt dan zo'n 5 tot 7 seconden voordat de motor start. Heeft me nog niet stil laten staan.

Ik heb dit meerdere keren bij de Skoda-dealer aangegeven; een keer tussendoor en bij elke 30000 km beurt. Men kon nooit wat vinden. De afgelopen beurt zou er nieuwe software voor dit probleem beschikbaar zijn, dat is ook geïnstalleerd, maar het heeft niet geholpen.
 

Henk_61

Nieuw lid
Ik heb ook het idee dat er ten onrechte bij een iets lagere temperatuur niet wordt voorgegloeid.

Verder nooit problemen met een hikkende motor o.i.d., ook niet bij het rijden op de cruise control.
 

hemi24

Forumguru
Mijn 1.6 TDI vertoont eigenlijk al langere tijd volgend: bij constant rijden lijkt het alsof de auto zo nu en dan inhoud, ook heb ik de laatste weken al een paar keer gehad dat bij het starten 's ochtends de startmotor wel goed ronddraait, maar het lijkt alsof er geen brandstoftoevoer is.
Ik zit kort voor de 60k service dus over een paar weken maar kijken of ze iets kunnen vinden bij de garage...
 

Cordoba

Forumguru
Ik krijg de indruk dat het mogelijk aan een lichtjes lekkende verstuiver kan liggen: na een poos stilstaan soms moeilijk starten bij een bepaald temperatuurgebied. Bij kort stilstaan, geen probleem omdat de verstuiver dan geen tijd heeft gehad om te lekken, bij hogere temperatuur mogelijk geen probleem omdat de gelekte brandstof dan snel verdampt, bij echt lage temp. misschien geen lekkage. Soms wel, soms geen probleem, kan te maken hebben met de stand van in- en uitlaatkleppen van de betreffende cilinder.
 

Gbn

Actief lid
Heb in het verleden wel gezien dat de rubbers bij het diesel filter niet goed waren, waardoor er lucht in het brandstofsysteem kon komen. Weet niet of dat dat nogsteeds kan bij de 1.6 tdi, maar is iets om te checken.
Gerard
 

oco1979

Forumguru
moeilijk starten denk je aan :

- gloeibougies,die werken ook buiten het starten om, gaan iets minder lang mee dan vroeger.
- lucht in de leiding.
- egr-klep.

nokkenas of krukassensor.

brandstoffilter, tijdig laten vervangen.

Brandstofpomp/verstuivers.

Zonder foutcode is het zeer moeilijk te vinden.

Kom het bij gechipte wagens ook voor deze problemen of zijn het allemaal die niet gechipt zijn ?
 

ElScorpione

Forumguru
Mijn auto moet soms iets langer starten voor de motor aan slaat. Maar dat is vooral wanneer ik bij zeer koud weer de motor start en er vervolgens een klein stukje mee rijd (kids naar school). Dan staat de auto een paar minuten stil en dan bij het starten duurt het soms een paar seconden voor de motor aan slaat. Maar verder geen problemen. Ik heb ook een 1.6 TDI met kessy van oktober 2013.
 

micky

Forumguru
Ik heb sinds kort het zelfde, af en toe duurt het een seconde of 5 voordat hij aanslaat, ik zie de buren kijken, oei dat wordt lopen :nailbiting::nono: volgende week nog even naar Zwitserland op en neer en dan staat hij over de 90.000 dus hij mag een beurtje dan maar even melden:jaja:
 

Skoda79

Senior Member
moeilijk starten denk je aan :

- gloeibougies,die werken ook buiten het starten om, gaan iets minder lang mee dan vroeger.
- lucht in de leiding.

Gaat het moeilijk starten gepaard met een hoop rook (op het moment dat de auto wel start)? Zo ja dan zouden gloeibougies een oorzaak kunnen zijn. Blijft het bij ratelen en daarna starten dan denk ik eerder aan het niet krijgen van brandstof, oftewel lucht in de leiding.
 
Ik heb dit reeds een paar keer tegengekomen zowel met mijn OIII 1.6TDI als met mijn vrouw haar Audi A3 (ook 1.6 TDI).
Bij die zeldzame keren heb ik de indruk dat het komt omdat we de auto al ontgrendeld hebben maar niet direct instappen om te starten (bv. ramen ijsvrij maken).
Ik zou denken dat hij voorgloeit bij het ontgrendelen van de wagen en dat het tijdsverloop tot het effectief starten van de wagen het probleem is.
Als ik de wagen open, instap en dan start is er geen probleem.

Misschien is dit herkenbaar?
 
Bovenaan Onderaan