Ik had vorig model Focus Clipper 1.8TDCi 115 pk. Vond wegligging en stuurgevoel iets beter dan mijn O2 nu. Was ook iets stiller en soepeler(lees minder bruut). Afwerking en ruimte was minder en uitstraling ook.
Ik zou voor de O2 gaan vermits die bruutheid en lawaai niet speelt bij de benzineversies.Vind de O2 toch iets meer auto dan de Focus.
Veel succes met je keuze.
Vreemd dat 2 mensen een zelfde wagen zo anders kunnen beoordelen. Ik heb het laatste jaar in net dezelfde wagen gereden (een Focus Clipper 1.8 TDCi 115 pk), en ik vond het een draak van een wagen. Je voelde geen seconde dat je 115 pk onder de voet had (kwam van een Astra Break met 100 pk, en die was een pak vinniger). Verder was ik er na 30000 km nog altijd niet in geslaagd om een zithouding te vinden die me géén pijnlijke rug bezorgde na ritten van 200 km en meer (en dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt, meestal heb je na een paar dagen-weken toch de goeie houding te pakken). Verder vond ik de uitrusting redelijk pover (alhoewel het toch een redelijk luxueuze uitvoering was met onder andere sportvelgen en Blaupunkt Travelpilot).
Het enige wat ik wél zeer goed vond, was de wegligging. Die wagen plakte aan de weg, zelfs bij hevig regenweer. Daar zullen de Michelin Pilot Premacy's die daaronder lagen wel deels voor verantwoordelijk geweest zijn.
Maar al bij al heb ik eigenlijk nooit graag in die wagen gereden, waarschijnlijk door de rugpijn.
Zit nu in een O2, en da's toch een wereld van verschil. Moet ik qua rijcomfort en ruimte vergelijkingen maken tussen Ford en Skoda, lijkt de Focus me meer overeen te komen met de Fabia, en de O2 met de Mondeo (waar ik vorig jaar eens een paar dagen mee gereden heb tijdens een herstelling van de Focus). Dat kun je echter niet van de prijzen zeggen...
Greetz,
Swiss