[Skoda vs Ford] kiezen..... moeilijk!

herbiek

Senior Member
Hallo,

Zoals jullie al hadden kunnen lezen is er een streep gehaald door mijn eerdere keuze van een O2 Combi 1.9TDI. De leaseregeling is op de schop gegaan en ik mag nu alleen nog een benzine uitvoering kiezen.
Bij deze keuze wil ik graag jullie mening weten. (Combi is een must vanwege een hond)

Waar zouden jullie voor gaan: (eigenlijk stomme vraag in een Skoda Forum natuurlijk?)

1.) Een 1.6 MPI Skoda O2 Combi Ambiente met als extra Ambiente plus pakket, dimmende binnenspiegel, regensensor, speakers achter en elektrische ramen achter.

2.) Een Ford Focus Wagon Rally Edition 2.0 16v met 145 PK. Uitvoeringsniveau is zo'n beetje hetzelfde.

Dit zit er extra op (t.ov. Skoda) : Geintegreerde radio, bediening van de radio op het stuurwiel. Grote spoiler achterop (RS uitvoering)

En dit zit er niet op (t.o.v de Skoda) de dakreling, skiluik, middenarmsteun achter, riante ruimte op de achterbank, grotere ruimte achter achterbank, jumbobox, speakers achter, climatic (Ford heeft in deze uitvoering gewone airco)

Ik weet dat een aantal zaken bij de Skoda bij te bestellen is, maar dat past niet in mijn budget, dus replies daarover hebben nietzoveel zin.

Dus kortgezegt komt het neer op een keuze tussen een behoorlijk snelle auto of een wat langzamere... met allebei een behoorlijke uitrusting...???

Alvast bedankt voor jullie reacties/standpunten...:worshippy:
 
Herbiek,

ben zelf bij het orienteren ook naar de Ford-dealer geweest voor een Focus, maar de looks, de ruimte en de uitrusting wegen niet op tegen de ( iets ) snellere motor. In Nederland rijdt je in de randstad toch maar stapvoets en anders wordt je wel geflitst op een van de trajectcontroles.

Trouwens, bij Ford werd je niet als potentiele klant behandeld en dat is bij Skoda wel anders.

Succes met je keuze ( lijkt mij niet moeilijk )
 

higgy

Forumguru
Tja, je HEBT een hond, maar BEN je ook een jonge hond?
Zo niet, (gezin? gezin in aantocht?) kies dan lekker voor een complete auto als de Octavia! NB: heb je in plaats van die Ambiente met Ambiente Plus pakket door de leasemij ook al een 1.6 MPi Business Edition Combi door laten rekenen? Kon zo maar eens weinig schelen in maandelijkse kosten!

Er is weinig mis met een Focus, maar als ik mag kiezen waarin IK liever gezien word...vergelijk nou alleen de neuzen van beide auto's eens!
 

sitechris

Donateur
gek dat de verschillen vrij groot zijn qua motorisering. Ik zou in dat geval altijd voor de Focus kiezen. Die is qua wegligging ook goed, heb je een lekkere bak.
 

ad5000

Actief lid
Tjsa ik heb net mijn Ford Focus (C-Max) verruild voor een O2 HB.
Voordelen Skoda t.o.v. Ford:
- Een veel prettiger dealer en importeurapparaat (Ford is en blijft arrogant)
- Veel meer binnenruimte in de O2 (mijn dochter schopt me nu niet meer in mijn rug)
- Een veel grotere kofferbak
- Veel meer luxe voor hetzelfde geld
- Algehele kwaliteitsindruk is hoger (persoonlijke mening)

Nadelen Skoda t.o.v. Ford:
- de Ford maakte veel minder toeren (CVT i.c.m. de 1.6 TDCI) en is stiller.

Toch is ook de Ford geen slechte keuze en is het rijgedrag prima in orde.

Succes met je keuze!

ps. ik nam de O2
 

Racer

Lid
O2 of Focus RS

Herbiek,

ben zelf bij het orienteren ook naar de Ford-dealer geweest voor een Focus, maar de looks, de ruimte en de uitrusting wegen niet op tegen de ( iets ) snellere motor. In Nederland rijdt je in de randstad toch maar stapvoets en anders wordt je wel geflitst op een van de trajectcontroles.

Ik zou ook zeker voor de ruimte en comfort gaan en zeker niet voor de snellere motor, daar heb je toch niets aan! Nou ja, hooguit een beetje lol misschien.......

Racer
 
Tsja, verdraait moeilijke keuze aangezien ze beide ongeveer evenveel toeters en bellen bevatten;
- Als het gaat om motorvermogen, dan zou ik de Focus kiezen.
- Als het gaat om uiterlijk, vormgeving interieur, degelijkheid en betrouwbaarheid, dan zou ik de Octavia kiezen.

Beetje rondneuzen op 'MyReview Auto' op de site van autoweek.nl en een proefrit heeft mij enorm geholpen.

P.S.
Je hebt neem ik aan geen caravan? Anders was je er denk ik wel meteen uit geweest.
Oh ja, ik heb ergens gelezen dat op 17" licht.m.velgen (Focus) het plaatsen van sneeuwkettingen niet is aan te raden. Wellicht moet je dit meenemen in je overwegingen?
 

Vacaro

Senior Member
Ik had vorig model Focus Clipper 1.8TDCi 115 pk. Vond wegligging en stuurgevoel iets beter dan mijn O2 nu. Was ook iets stiller en soepeler(lees minder bruut). Afwerking en ruimte was minder en uitstraling ook.
Ik zou voor de O2 gaan vermits die bruutheid en lawaai niet speelt bij de benzineversies.Vind de O2 toch iets meer auto dan de Focus.

Veel succes met je keuze.
 

herbiek

Senior Member
Dank jullie wel voor je reply. Gisteren ben ik wezen testrijden in een 1.6 MPI en dat was zoals verwacht toch wel minder vlot dan mijn huidige 1.9 TDI. Maar waar het mij vooral om ging was de accelleratie van 100 naar 120 km/h bijvoorbeeld het inhalen van een vrachtwagen en die was acceptabel.

Alle lof overigens voor de Skodadealer Kreijne Midland in Hoogland (bij Amersfoort). Bijzonder goed ontvangen en zonder te veel vragen een auto van een eigen medewerker mee gekregen voor een proefrit.

Ik heb nu overwogen om toch een hatchback te bestellen omdat de hond met verwijderde hoedenplank nog genoeg ruimte heeft achterin (ok.. achterom kijken is niet meer zo makkelijk) en zijn kop met gemak over de achterbank kan steken.

Als ik de O2 met 1.6MPI in Hatchback uitvoering bestel dan kan er een business editon vanaf waarbij ik nog zelfs wat budget over heb om de aangeraden ruitenwisser achterop mee te bestellen en de stream autoradio (ga het er toch maar op gokken ondanks een aantal negatieve berichten in dit forum). Ik had gehoopt dan ook nog het mulitfunctionele stuurwiel mee te kunnen bestellen (zonder telefoon), maar daar moet vreemd genoeg 350 euro voor worden bijgelegd, terwijl die 610 euro inclusief MaxiDot en klein leerpakket is. Die laatste twee opties zijn al aanwezig op de business uitvoering dus ik dacht, laat ik die twee bedragen a 150 en 255 euro daar aftrekken zodat ik maar 205 euro hoef neer te leggen. Helaas lijkt het zo niet te werken?
(Heb nog maar 335 euro budget over)

Weet iemand of het ook mogelijk is om die plasticlaag die op de achterdorpel van de kofferruimte van de station zit ook op een hatchback te verkrijgen is?
Dit in verband met de nagels van de hond die in de achterbak springt en anders de meegespoten bumpers bekrast.

Zijn er nog andere opties die de moeite waard zijn voor dit model (in de prijsklasse rond de 300 euro?). Dubbele laadvloer achterin hoeft van mij niet.
Wat zou automatisch dimmende buitenspiegels kosten? Compleet pakket kost 255, maar binnenspiegel en regensensor zijn al aanwezig en kosten 165, dus dan kosten die buitenspiegels maar 90 euro? Iemand hier ervaring mee?

Kan iemand vertellen of de hatchback ook een 12V aansluiting in de kofferruimte heeft? (net zoals een combi wel heeft)

En heeft een van jullie een vorm van net of afscheiding achter de achterbank geplaatst in een hatchback?

Sorry voor de lange lijst vragen, hoop dat jullie mij een antwoord op hebben.
 

higgy

Forumguru
Je gaat een hoop lol aan die Business Edition beleven. Alleen de Xenon al!
Die extra ruitenwisser lijkt me een aanrader. De Stream echt niet. Ik begreep van Tsjesis dat de dealer een leuke Pioneer levert met mp3-mogelijkheid voor € 109,-, die zou ik eerder nemen dan de Stream.
Overweeg ook een rubberen mat (hond!) achterin je hatchback, als de dealer die niet heeft vind je ze nieuw op ebay.de
Dacht niet dat de hatchback een 12V-aansluiting had achterin.
 

Mark

Banned
Hatchback heeft geen 12 volt in de koffer, deze luxe is enkel voor de combi's gelaten.
Ik zal ten alle tijden gaan voor een stalen ren of anders een kennel plaatsen voor je hond in de koffer (als dit gaat), zeker geen net gebruiken.
Een net houd heus niet een hond op zijn plaats bij een flinke aanrijding!

Edit; extra tekst toegevoegd.
 

herbiek

Senior Member
Mijn werkgever wil dat er radio in zit bij aflevering. En er wordt normaal gesproken dan ook een pioneer met mp3 geleverd. Wat ik daar het grote bezwaar van vind is je altijd met dat frontje loopt te zeulen maar nog hinderlijker vind ik dat je bij verschillende snelheden/motorlawaai zelf met het volume zit te prutsen. En dat kan dus niet anders dan een Skoda "eigen" radio monteren....
 

Jager

Actief lid
Hatchback heeft geen 12 volt in de koffer, deze luxe is enkel voor de combi's gelaten.
Ik zal ten alle tijden gaan voor een stalen ren of anders een kennel plaatsen voor je hond in de koffer (als dit gaat), zeker geen net gebruiken.
Een net houd heus niet een hond op zijn plaats bij een flinke aanrijding!

Edit; extra tekst toegevoegd.

Hmz dat is wel minder dat er geen 12v achterin zit, was mij verteld dat dit wel zou zijn.
Toch de dealer maar eens navragen.
 

herbiek

Senior Member
Hmm.. ik dacht dat de Business Editie een Elegance uitvoering was, met daarop wat extra's, maar dat gaat niet op voor de kleuren van het interieur? Ik zag net een paar foto's hier op het forum van een donker interieur ipv het ivoor kleur dat normaal in een Elegance thuishoort?

Wie weet daar meer van?
 
Hmm.. ik dacht dat de Business Editie een Elegance uitvoering was, met daarop wat extra's, maar dat gaat niet op voor de kleuren van het interieur? Ik zag net een paar foto's hier op het forum van een donker interieur ipv het ivoor kleur dat normaal in een Elegance thuishoort?

Wie weet daar meer van?
Hi Herbiek,

De Business Edition is inderdaad een aangeklede Elegance.

Als je de Elegance of de Business kiest kan je dus ook kiezen voor het eminent ivory interieur. Hoef je niet extra voor te betalen. Je kan dus gewoon zelf kiezen voor een zwart of beige interieur.

Als je de bestelling doet via de web-interface van de lease-maatschappij kan je invullen welk type bekleding je wil evenals welke kleur lak je wil.
No worries.
 
Hmz dat is wel minder dat er geen 12v achterin zit, was mij verteld dat dit wel zou zijn.
Toch de dealer maar eens navragen.
Dacht ook dat er inderdaad geen 12V in de hatchback achterin aanwezig is. Kan het in de folder alleen nergens terugvinden.

Wellicht kan iemand die al een HB heeft dit bevestigen?
 
Bovenaan Onderaan