Skoda Tuning ervaringen

hemi24

Forumguru
@Slider : tuning gaat je weinig helpen bij lagere toerentallen, zoals je uit bijgevoegde uitdraaien van JD kunt zien.

1754039472132.png

Dus onder de 2000 toeren geen toename van het koppel…
Plaatje is van een 95pk 1.0 TSI, dus voor de 110/115 pk versie zal de koppelkomme getuned/ ongetuned nog langer samen oplopen.

Slider

Forumguru
Klopt, je moet ook met weg rijden genoeg toeren met een caravan. Hoe dat werkt met DSG weet ik niet, geen ervaring mee. Altijd handbakken gehad met en zonder tuning.

kleine heino

Senior Member
Na 2000 zie ik toch een significante toename van het koppel. Het lijkt me dat je dan met versnellen/inhalen beter af bent. Ik ben technisch niet zo bekend met dit, maar stel je rijdt een berg op en schakelt terug zodat je rond de 3000 toeren rijdt, dan heb je volgens de uitdraai hoog koppel, mag ik dan aannemen dat dit fijner rijdt zonder steeds terug te vallen in snelheid?

PizzaPieter

Donateur
Mijn ervaring met caravan is dat het bij 'inspanning' altijd goed is om boven de 2500 te blijven. Goed voor koppel en koeling. Bij vlakke stukken kan het iets minder, ondanks caravan. Dan viel ie zelfs soms terug in 2 cilinder modus

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik rijdt vrijwel uitsluitend in de 5 (handbak) met de caravan, ook met hogere snelheden is ‘ie dan zuiniger en beter bij de les.

Neem van mij aan: de meeste motoren worden voor een caravan vernield door een te laag toerental.

Arjan1985

Forumguru
@kleine heino zie het als fietsen. Gaat het makkelijkst met zo veel mogelijk omwentelingen. Op souplesse. Tenzij je professioneel bent.

Eens met @hemi24 als ik met een zware aanhanger van het werk rijd. (DSG 2.0 TDI) dan schakel ik vaak /altijd handmatig. En 80 is dan in z’n 5. 6 en 7 slaan we over.

Daarnaast, toen ik dat inlaat traject heb laten reinigen was het voor mij echt een merkbaar verschil, met name in de hogere toeren. Hij blijft dan gewoon sleuren wat eerst totaal niet merkbaar was.

Heb je elke versnelling al eens gehad tot het einde? Om te voelen waar je power zit.

1983jeroen

Forumguru
Wat me wel serieus wel tegenviel was in een dorpje op een T-splitsing op een helling vanuit stilstand hebben moeten vertrekken de bocht om. Extra koppel of niet, dat vond de TSI niet tof.....Kostte veel spelen met gas en koppeling om beetje fatsoenlijk weg te komen zonder mijn koppeling te slopen. Je kan nog zoveel koppel hebben, je moet het wel goed op de weg zien over te brengen.
Mede daardoor en andere zaken van de vakantie, besloten we niet verder te gaan met de O3 en caravan vakanties
Dat herken ik wel van mijn 1.0 Octavia die ook gechipt was.
Zelfs met een Kip Kompakt had ik een keer moeite om in een soortgelijke situatie weg te komen.
Met een zwaardere caravan op een steile helling was grip het grootste probleem.

Waarom tuning? Bij de 1.0 deed ik het echt voor de caravan. Heb maar 1 keer zonder tuning gereden met die motor en caravan.
Bij de 1.5 ging ik voornamelijk voor de DSG stage 2, maar de meerprijs voor chiptuning van de motor was maar 200 euro dus heb ik die ook meteen laten doen.

De 1.0 had het met caravan soms moeilijk op lange snelweg hellingen. Dan schoot te temperatuur omhoog.
Met de 1.5 heb ik dat maar 1 keer gehad ergens binnendoor waar het lang steil was.

Dit is mijn 3e gechipte auto en heb eigenlijk nooit nadelen ervaren van het chippen.

De Peugeot wordt waarschijnlijk niet gechipt. Voor wat ik zo lees is de standaard 180pk prima voor de caravan.

Bovenaan Onderaan